Kind 5 jaar poept nog vaak in broek

Goedenavond,
Mijn dochter van 5 heeft eigenlijk altijd problemen gehad met poepen. Veel verstopping. Sinds ze zindelijk is (3,5) is dat alleen maar erger. Ze vermijdt de wc als ze moet poepen waardoor ze steeds ongelukjes heeft. Uiteindelijk ook met plassen. Meestal poept ze maar 2 of 3x per week. Sinds september gaan we naar een homeopaat. Een tijdje ging het beter en ging ze gemakkelijker naar de wc en had ze ook 3 weken geen ongelukjes maar daarna ging het weer bergafwaarts. Inmiddels krijgt ze ook zakjes van de huisarts om het poepen gemakkelijker te laten maken maar alsnog gaat ze vaak te laat naar de wc.

We hebben al zoveel geprobeerd.. belonen.. boos worden.. vaste tijden... Ipad op de wc. Het helpt allemaal niet.

We zijn zo bang dat ze op school gepest gaat worden want ze ruikt soms gewoon niet fris. Ze poept nooit helemaal in haar broek maar ze is gewoon wel steeds te laat.

Heeft iemands tips? Ik weet het even niet meer

Als ik 5 jaar lang slechte ervaring had met poepen zou ik het waarschijnlijk ook niet meer durven. De associatie met pijn/ongemak zal aangepakt moeten worden.
Ik heb in andere topics weleens iets over een poeppoli gelezen. Misschien kunnen die iets betekenen?

Het is of ik het verhaal over mijn eigen dochter lees! Onze dochter is een vurig meisje en had de hele dag door ongelukjes en dit maanden/jaren lang. We hebben ook zo veel geprobeerd, tot frustatie bij alle partijen toe. Normaal kan ik best een gentle parent zijn, maar dit dreef mij zelfs tot waanzin soms. Helemaal niet goed, maar ik heb ook nog andere kinderen en werd gewoon gek van de vieze onderbroeken en het feit dat mijn dochter het gewoon weigerde! Wij zijn ook bij de homeopaat geweest, kinderbekkenfysio en poeppoli in het ziekenhuis.

Uiteindelijk was het denk ik een combinatie van dingen die hielpen. Het hielp het bij ons om psyllium vezels (een schepje) te geven elke ochtend in de pap. Daarnaast moest ze, mede vanwege de vezels, minstens een liter water per dag drinken. Tip hiervoor is een maatbeker 's ochtends samen te vullen en deze door de dag heen leeg te maken (verplicht een glas bij ontbijt, na school, bij het avondeten etc.). Daarnaast kreeg ze een keer per dag een glas pruimensap, aangelengd met ranja voor de smaak. Dit alles zorgde dat de ontlasting doorliep en ze wel moest gaan. Het tweede grote punt was dat we een beloningssysteem maakten. Bij elke poging op de wc kreeg ze een cadeautje of mocht ze iets leuks doen: 10 min. filmpje, stoeien met papa etc. Dit alles zorgde ervoor dat ze positieve ervaringen kreeg en uiteindelijk is het over gegaan! Duurde wel heel wat weken van volhouden! Nu gaat het al heel lang heel goed. Heel veel sterkte en stel gerust nog meer vragen.

Terug
Bovenaan