kinderdagverblijf: nadelen? Wie werkt zelf op een dagverblijf???

hoi,
ik wil jullie wat voorleggen.
een vriendin van mij werkt bij de planning van een dagverblijf, en het bijzondere is dat haar collega's allemaal bij een dagverblijf gewerkt hebben, en dat ze hun eigen kinderen NOOIT naar het dagverblijf zullen doen.
ook de leidster van mijn kindje is nu met verlof, en kiest voor Gastouderopvang.

ik ga echt mijn twijfels krijgen hoor! Wat is nu het nadeel van een dagverblijf?
ik zie ze namelijk niet. Mijn zoon van bijna 1 jaar speelt er heerlijk met andere kindjes en heeft grote praatjes aan tafel. Ik zie dat hij geniet!

nu heb ik wel mijn twijfels bij de nieuwe leidster op zijn groep, maar volgens mij komt dat meer doordat ik gewoon zelf weer moet wennen aan een ander die op mijn kind past.

ik ben benieuwd hoe jullie erover denken....
wat zijn de nadelen????
en wat zijn de voordelen?

gr.Petra

Ik werk bij defensie en niet op een opvang.
Maar mijn dochtertje gaat 3 dagen naar de opvang en heeft de tijd van haar leven, echt als ik haar breng wordt ze helemaal wild van enthousiasme en gaat meteen spelen!
Meerdere leidsters die daar werken nemen ook hun eigen kind mee hoor, dus wat jij beschrijft herken ik niet. Maargoed ik ben ook erg tevreden over deze opvang. Tuurlijk is het lastig om haar aan iemand anders over te laten maargoed, ze is echt een kindje wat het fijn vind om onder de mensen te zijn en ze kent de leidsters ook goed, van andere groepen wil ze niets weten haha.

Meer dan mijn ervaring kan ik je niet geven

grtjs Evelien

Hoi Petra,

Ik ben enorm te spreken over het kinderdagverblijf waar Sven naartoe gaat. In het begin was ik ook wel bezorgd: zal het goed gaan? zal hij er goed eten en slapen? zullen ze hem niet te vaak en te lang laten huilen in zijn bedje? en ga zo maar door.

Nou, wat denk je: Sven slaapt daar overdag beter dan thuis, hij eet er als de beste en heeft brabbels voor 10. Ze hebben geen kind aan hem want hij kijkt elke dag zijn ogen uit naar de andere kindjes, de box is zijn paradijs en de wipstoel is ook favoriet.
En een groot voordeel voor ons is dat we er ook een hoop van leren. Zo hebben ze altijd wel tips voor ons voor wat betreft de overgang naar een nieuw eetschema of om Sven beter te laten slapen.
Ook vind ik het goed dat Sven leert participeren in een groep. Thuis is hij ons 1e kindje en krijgt hij dus volop aandacht. Daar moet hij wel eens wachten op zijn beurt. Sven is ook een heel sociaal kindje dus hij kan zijn hart daar ophalen.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat hij nu vaker ziek is. Sven zijn zwakke plek zijn zijn luchtwegen en daar heeft hij nu heel vaak last van. Ik ben nog nooit zo vaak bij de huisarts geweest als nu sinds ons mannetje er is. Maar ja, als ze het nu niet hebben, dan krijgen ze het later wel als ze naar school gaan.

Ik ben dus supertevreden maar nu moet ik ook wel zeggen dat onze opvang erg goed staat aangeschreven. Ze zijn zelfs een keer leidsterteam van het jaar geworden (volgens mij van 2006).

Ik zou als ik jou was dus gewoon afgaan op jouw eigen gevoel en je niet teveel blindstaren op wat je vriendin zegt. Misschien zegt ze dat wel omdat haar team niet leuk was of omdat ze het gebouw niet fijn vond of zo. Je weet maar nooit. Als jouw zoontje het naar zijn zin heeft, dan is het toch goed?

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

ook ik zie geen nadelen!

lianne gaat 1 keer per week naar een kdv op mijn werk en is top!

lianne heeft het er reuze naar haar zin! ze is erg eenkennig,maar daar heeft ze er juist GEEN last van...dus dat zegt genoeg! haha...

ze is idd wel vaak verkouden,maar ja,daar bouwt ze alleen maar weer weerstand van op!
en daar nemen de leidsters hun kids wel mee hoor!

groetjes marjolein

Hoi Hoi

Ik werk zelf al 8 jaar in de opvang. Eerst 5 jaar in Diemen en nu alweer 3 jaar in Abcoude. Toen mijn zoon in 2003 geboren werd ging hij 1 dag per week mee naar mijn werk. De andere dag deed oma en de derde dag papa. De creche waar ik toen werkte had 8 groepen dus hij zat wel op een andere groep. Alleen het nadeel was dat collega,s mij steeds kwamen vertellen dat hij zo huilde, of dat hij gespuugd had e.d. En dat is heel vervelend als je ook zelf je werk probeerd te doen.

Toen ik een nieuwe baan in de kdv kreeg in Abcoude hebben wij besloten om onze zoon op een heel ander kdv te plaatsen. Dus niet op mijn werk. En ipv 1 dag 2 dagen. Dat ging stukken beter. Ze behandelden mij gewoon als iedere ouder. Mijn vriend bracht en haalde hem vaak zodat het voor mij ook echt gescheiden bleef. Mijn zoon heeft er een hele leuke tijd gehad.

Maar in 2007 werd mijn dochter geboren < 11 mnd > en mijn zoon zou dan gelijk naar de basisschool gaan. Ik werkte 3 dagen dus zou er weer 1 dag opgevuld moeten worden. Dat zou betekenen mijn zoon naar naschoolse en mijn dochter 1 dag creche. Omdat het toch wel prijzig werd heb ik besloten die ene dag gewoon zelf thuis te blijven. Ieder geval voorlopig. Mijn dochter gaat dus ook niet naar een kdv.

Ik heb er niets op teggen hoor. Ze leren er veel, worden goed verzorgd e.d. maar als het niet nodig is, hoeft het van mij niet. Wie weet als ik toch weer meer dagen ga werken in de toekomst???

Groeten Kirsten

Ha Petra,
Hier een ervaren mama,[zelf 3 kids]  en ik werk ook nog eens op een kdv..al16 jaar..dus ook wel ervaren he!

Onze kids gingen ook gewoon vanaf 10 weken oud naar het kdv. Wisselend van soms 1 tot 3 dagen per week.
Niets mis mee.
Maar...ik denk ook zeker dat het alles te maken heeft met het team, en de sfeer!
Hoe gaan de leidsters om met jou, en met je kind. zijn ze betrokken, en staan ze open voor kritiek?
Ik vind het lastigste zelf dat ze soms niet helemaal ingaan op je vraag. Als je bijv vraagt of je kindje zolaat naar bed mag, en dan blijkt later, dat ze vonden dat ze niet zo moe was, en het anderhalf uur later pas hebben gedaan..
Terwijl jij  je kind goed kent, en het niet voor niets vraagt he!
Maar verder weinig op of aanmerkingen.
Kan me ook voorstellen als het personeel steeds wijzigt dat dit niet fijn is, voor je kindje en jezelf..
Ik werk op het kdv waar mijn dochter nu ook zit, op een andere groep.
Wat ik goed vind is dat ze aandacht leren delen, en samen spelen.
Ze leren omgaan met regels, en hebben gewoon gezellige dingen te doen, met leeftijdsgenootjes..Wat wil een kind nog meer?
Als het eten en slapen maar goed gaat, dan ben je er al he!!
Ik heb in 16 jaar tijd 2 keer meegemaakt dat een kindje echt niet kon wennen..Dat is heel lastig, maar het kan dus zo zijn dat je kindje het gewoon te druk vind, en beter af is bij een oppas thuis..Maar dat komt dus zelden voor.
Op mijn kdv werken nog drie collega's die hun kindje mee nemen..
Snap ook nooit zo goed waarom ze dat niet zouden willen hoor?
Ws vanwege de aandacht?
Nooit zoveel als thuis, maar daar heb je niet nog 8 leeftijdsgenootjes, waar je ook de hele dag mee bezig bent..
Als ze aandacht vragen, of je ziet dat het nodig is, dan moet je er als leidster zijn!
Wij hebben een meisje van nu bijna 4 jaar, en die komt 4,5 dag per week. wij zijn gewoon haar tweede huis.
Ze is erg met ons begaan, en wij geven haar de aandacht die ze wilt.
Gaat prima zo.
Daar moet je wel op inspelen natuurlijk, als ze zovaak komen.
Maar nee ik zie ook weinig echte nadelen..Het ziek zijn hoor je vaker, maarja..
Gr Rina

ik werk niet op een kdv, maar heb wel een mening hierover. Je moet doen wat voor jouw kindje het beste is. Sommige kinderen kunnen niet tegen die drukte en die kunnen dan beter naar een gastouder of opa en oma.

groetjes Maris
ps ik ben wel eens ergens geweest op een kdv en daar dacht ik toen ik binenleiep al NEEEE, en dan moet je natuurlijk wel naar je gevoel luisteren.

Hoi hoi

Ik heb zelf ongeveer twee jaar ervaring bij 3 kinderdagverblijven en mijn kind gaat nooit naar een kinderdagverblijf. Voordat we gingen proberen om zwanger te worden hebben we ook eerst een gesprek gehad met mijn schoonouders om te vragen of zij zouden willen gaan oppassen, gelukkig wilden ze dat zodat ons kind niet naar het kdv hoeft. Ondertussen hebben we besloten dat ik fulltime thuis blijf dus hebben we geen opvang nodig. Behalve als we af en toe weg gaan, dan komen opa en oma. Ik zal niet zeggen dat elk kinderdagverblijf slecht is of raar met de kinderen om gaat maar de drie waar ik ervaring mee heb dus allemaal wel. Als kinderen niet leuk genoeg zijn of stomme kleren aan hebben dan krijgen ze echt veel minder aandacht. Kinderen worden belachelijk gemaakt en voor de gek gehouden. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een leidster hele pittige doritos in de mond van een baby deed omdat het kind dan zo'n grappig gezicht trok. Nogmaals, ik zeg niet dat dit overal gebeurd maar mijn ervaringen waren gewoon echt slecht. Vandaar voor mij dus nooit een kdv.

liefs

Linda

Terug
Bovenaan