Hallo ik ben op dit moment 14 weken zwanger. Ik heb sinds gister een buikgriepvirus en ik denk dat het het norovirus is omdat ik last heb van misselijkheid braken hoofdpijn diarree en koorts. Het is wel vandaag al minder erg dan gister. Ik maak me dus zorgen omdat ik zwanger ben. Ik heb al een beetje online gekeken en zag dat het niet erg hoeft te zijn maar maak me toch zorgen. Wie heeft hier ervaring mee gehad tijdens haar zwangerschap?

Hoi Linde. Het norovirus zelf is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap, maar let bij diarree goed op uitdrogingsverschijnselen zoals sufheid, lusteloosheid en een droge mond. Zorg ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt, bijvoorbeeld met ORS, om uitdroging te voorkomen. Bij aanhoudende symptomen of zorgen, is het verstandig de huisarts te bellen. Hydratatie is belangrijk voor zowel volwassenen als zwangere vrouwen.

Uitdrogingsverschijnselen zijn:
  • Een suf en een lusteloos gevoel.
  • Niet of nauwelijks kunnen plassen.
  • Snel ademen.
  • Ogen die erg diep liggen.
  • Koude handen, vingers, armen, tenen, voeten en benen.
  • Een huidplooi die omhoog blijft staan als u deze zachtjes omhoog trekt.
  • Een droge mond en lippen.
  • Hoofdpijn
Bron: moetiknaardedokter.nl

Wil je meer wilt weten over het hebben van griep tijdens de zwangerschap:
dit artikel is medisch beoordeeld door medisch verloskundige Esther George

Hopelijk heb ik je hier iets mee gerustgesteld en hierbij nogmaals ook de oproep, herken je jezelf in deze situatie of heb je handig advies/tips? laat het ons weten! Kleine moeite, grote impact! :)

Beide zwangerschappen meegemaakt. Baby merkt daar niets van. Voor jezelf is het bijzonder vervelend (maar dat is het zonder zwangerschap ook). Waar ben jij je exact bang voor?

Hoi Linde. Het norovirus zelf is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap, maar let bij diarree goed op uitdrogingsverschijnselen zoals sufheid, lusteloosheid en een droge mond. Zorg ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt, bijvoorbeeld met ORS, om uitdroging te voorkomen. Bij aanhoudende symptomen of zorgen, is het verstandig de huisarts te bellen. Hydratatie is belangrijk voor zowel volwassenen als zwangere vrouwen.

Uitdrogingsverschijnselen zijn:
  • Een suf en een lusteloos gevoel.
  • Niet of nauwelijks kunnen plassen.
  • Snel ademen.
  • Ogen die erg diep liggen.
  • Koude handen, vingers, armen, tenen, voeten en benen.
  • Een huidplooi die omhoog blijft staan als u deze zachtjes omhoog trekt.
  • Een droge mond en lippen.
  • Hoofdpijn
Bron: moetiknaardedokter.nl

Wanneer je meer wilt weten over het norovirus:
dit artikel is medisch beoordeeld door kinder maag-darm en leverarts Elvira George en huisarts Kimberley de Wit

Wil je meer wilt weten over het hebben van griep tijdens de zwangerschap:
dit artikel is medisch beoordeeld door medisch verloskundige Esther George

Hopelijk heb ik je hier iets mee gerustgesteld en hierbij nogmaals ook de oproep, herken je jezelf in deze situatie of heb je handig advies/tips? laat het ons weten! Kleine moeite, grote impact! :)
Griep en buikgriep zijn, hoewel de namen wellicht anders doen vermoeden, compleet verschillende ziekten veroorzaakt door compleet verschillende virussen.

Laatst bewerkt:
Beide zwangerschappen meegemaakt. Baby merkt daar niets van. Voor jezelf is het bijzonder vervelend (maar dat is het zonder zwangerschap ook). Waar ben jij je exact bang voor?
Toch bang dat het kindje ziek wordt of doordat ik zo ziek was het een negatieve invloed heeft op de groei zoiets

Ik heb ook last van hooikoorts en ik las dat je beter geen medicatie kunt nemen als je zwanger bent maar sommige wel mogen. Wat zijn jullie ervaringen? Welke werkt goed? of doen jullie het voor de zekerheid toch niet?

Ha Linde, het beste is om hier een nieuw topic voor aan te maken! Daar help ik je graag verder. Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan