Dag ouders,
Ik heb een vraagje over mijn dochter. Ze is nu 4 jaar en 8 maanden. Ik maak mij lichtelijk zorgen over haar geheugen (of in ieder geval over iets wat zich uit alsof het om haar geheugen gaat).
Een beetje context. Ik heb een zoon 7 jaar, waarbij op school het vermoeden van ADHD en hoogbegaafdheid is. Hij heeft een zeer sterk geheugen als het gaat om onthouden van cijfers/letters/namen/gebeurtenissen en is altijd erg sterk geweest in taal.
Ik heb zijn leerproces altijd een beetje als normaal beschouwd en ik heb al geregeld gedacht dat mijn dochter achterloopt. Maar na navraag/internet blijkt dit niet te zijn maar het gewoon iets te zijn waar mijn oudste gewoon heel snel in is.
Ik heb al geruime tijd het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt aan het geheugen van mijn dochter. Maar ik twijfel nu ook weer of dit echt is of weer in vergelijking met de oudste is.
Dus hier wat punten waar ik mee zit.
Ze had al vrij vroeg interesse in bijv. cijfer/letters/vormen/kleuren en is hier dan heel actief mee bezig. Ze vraagt dan zelf wat iets en zegt dit vervolgens na. Na een tijdje weet ze bepaalde dingen dan. Maar na een week is ze het weer vergeten. Ik denk dat het bij alles zo'n 1,5 jaar heeft geduurd voor ze het kende en nog haalt ze vaker dingen door elkaar of merk ik soms dat ze bepaalde dingen niet meer weet. De letters is ze sinds een jaar mee bezig en ze kent alle letters van het alfabet maar haalt veel letters door elkaar waaronder de m en n, terwijl haar eigen naar met de m begint.
Ik vind dat ze ook een vrij kleine woordenschat heeft en veel woorden structureel fout zegt. Zo is ze al 2 jaar fan van Frozen en sinds een half jaar weet ze eindelijk wie Anna en wie Elsa is, voorheen zei ze ze structureel fout of gaf ze aan dat ze het niet wist. De andere personages kan ze ook niet onthouden.
Ze vind ook eenhoorns leuk maar heeft deze consequent eekhoorn genoemd. Wij benoemde deze dan vervolgens goed maar dat heeft ook meer dan een jaar geduurd.
Ze heeft bij de logo gezeten vanwege veel missende klanken. Hier kreeg ze blaadjes met plaatjes die ze moest benoemen. Na 2 weken actief een blaadje oefenen wist ze vaak nog niet hoe iets heette (terwijl het allerdaagse woorden zijn). En als we het een maand niet oefende was ze sowieso de woorden weer kwijt. De logo was hier ook wel verbaasd over.
Ook heeft ze veel moeite met namen. De oma's en opa's die elke week komen vergeet ze continu de namen van en ze vraagt dan of het oma en opa "geitjes" of "groene bank" zijn. Van de vakantie heeft ze 2 weken met een meisje gespeeld en ze moest elke dag opnieuw haar naam vragen.
Ze weet nog steeds niet hoe ze haar favoriete filmpje op de tablet aan kan zetten (al zeker 50 keer voorgedaan).
Zo zijn er nog veel meer dingen. Ik heb het aan haar vorige juf aangegeven en zij zegt dat ze met wat ze weet op niveau zit. Dit idee heb ik ook wel alleen vraag ik mij af of het proces om op dit niveau te komen ook gemiddeld verloopt.
Zijn er mensen die dit herkennen?
Ik heb een vraagje over mijn dochter. Ze is nu 4 jaar en 8 maanden. Ik maak mij lichtelijk zorgen over haar geheugen (of in ieder geval over iets wat zich uit alsof het om haar geheugen gaat).
Een beetje context. Ik heb een zoon 7 jaar, waarbij op school het vermoeden van ADHD en hoogbegaafdheid is. Hij heeft een zeer sterk geheugen als het gaat om onthouden van cijfers/letters/namen/gebeurtenissen en is altijd erg sterk geweest in taal.
Ik heb zijn leerproces altijd een beetje als normaal beschouwd en ik heb al geregeld gedacht dat mijn dochter achterloopt. Maar na navraag/internet blijkt dit niet te zijn maar het gewoon iets te zijn waar mijn oudste gewoon heel snel in is.
Ik heb al geruime tijd het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt aan het geheugen van mijn dochter. Maar ik twijfel nu ook weer of dit echt is of weer in vergelijking met de oudste is.
Dus hier wat punten waar ik mee zit.
Ze had al vrij vroeg interesse in bijv. cijfer/letters/vormen/kleuren en is hier dan heel actief mee bezig. Ze vraagt dan zelf wat iets en zegt dit vervolgens na. Na een tijdje weet ze bepaalde dingen dan. Maar na een week is ze het weer vergeten. Ik denk dat het bij alles zo'n 1,5 jaar heeft geduurd voor ze het kende en nog haalt ze vaker dingen door elkaar of merk ik soms dat ze bepaalde dingen niet meer weet. De letters is ze sinds een jaar mee bezig en ze kent alle letters van het alfabet maar haalt veel letters door elkaar waaronder de m en n, terwijl haar eigen naar met de m begint.
Ik vind dat ze ook een vrij kleine woordenschat heeft en veel woorden structureel fout zegt. Zo is ze al 2 jaar fan van Frozen en sinds een half jaar weet ze eindelijk wie Anna en wie Elsa is, voorheen zei ze ze structureel fout of gaf ze aan dat ze het niet wist. De andere personages kan ze ook niet onthouden.
Ze vind ook eenhoorns leuk maar heeft deze consequent eekhoorn genoemd. Wij benoemde deze dan vervolgens goed maar dat heeft ook meer dan een jaar geduurd.
Ze heeft bij de logo gezeten vanwege veel missende klanken. Hier kreeg ze blaadjes met plaatjes die ze moest benoemen. Na 2 weken actief een blaadje oefenen wist ze vaak nog niet hoe iets heette (terwijl het allerdaagse woorden zijn). En als we het een maand niet oefende was ze sowieso de woorden weer kwijt. De logo was hier ook wel verbaasd over.
Ook heeft ze veel moeite met namen. De oma's en opa's die elke week komen vergeet ze continu de namen van en ze vraagt dan of het oma en opa "geitjes" of "groene bank" zijn. Van de vakantie heeft ze 2 weken met een meisje gespeeld en ze moest elke dag opnieuw haar naam vragen.
Ze weet nog steeds niet hoe ze haar favoriete filmpje op de tablet aan kan zetten (al zeker 50 keer voorgedaan).
Zo zijn er nog veel meer dingen. Ik heb het aan haar vorige juf aangegeven en zij zegt dat ze met wat ze weet op niveau zit. Dit idee heb ik ook wel alleen vraag ik mij af of het proces om op dit niveau te komen ook gemiddeld verloopt.
Zijn er mensen die dit herkennen?