Iui traject

Hey Dames,

Helaas na 2 jaar nog steeds niet zwanger geworden op een normale manier via gemeenschap, de moed zakt ervan in je schoenen. Ik ben 29 en mijn vriend is 28 jaar, nu na 2 jaar zijn we in aanmerking gekomen voor een iui traject. Het enige probleem wat mij enorm tegenhoud is het spuiten van hormonen, ik ben mega bang voor naalden en dat komt , omdat ik bang ben voor pijn. Het ziekenhuis wilt het niet zonder hormonen doen, omdat ze minder resultaten daarvan zien (ze hebben niet eens mijn hormonen getest). Nou ben ik sowieso tegen het ziekenhuis in onze regio, maar anders kan het niet. Ik zie ook mensen voorbij komen met tabletten, waarom krijg ik deze optie niet? Zijn dit geen hormonen?

Hi, wat vervelend dat het nog niet mocht lukken op de natuurlijke manier. Ik heb lang in een IUI traject gezeten, inmiddels alweer enkele jaren geleden, want na behandeling nummer 9 was ik zwanger. Zoontje is inmiddels 4!
Voordat mijn IUI traject startte heb ik een half jaar Clomid gebruikt (voor ovulatie inductie), ik denk dat dit de tabletten zijn waar je aan refereert. Dit medicijn stimuleert de aanmaak van het hormoon FSH in je hersenen wat ervoor zorgt dat de groei van je follikels wordt gestimuleerd. Met Gonal-F wordt dit ook gestimuleerd, maar doordat het met een injectie worden de eierstokken direct gestimuleerd en geeft dus vaak meer kans op goede/meer groei van de follikels. Omdat IUI ook wel een behandeling is waarbij er goed zicht gehouden wordt op de groei dmv inwendige echo's, kunnen ze heel gericht bepalen wanneer de eisprong opgewekt kan worden (meestal met een andere spuit Pregnyl) waarna binnen zoveel uur de inseminatie plaatsvindt. Vaak wordt voor de injecties gekozen wanneer Clomid onvoldoende resultaat geeft. Ik vond dat het geen pijn deed, je spuit het in je buik nadat je er een "rol" van hebt gepakt. De naald is klein. Ik deed het zelf, maar er zijn heel veel vrouwen die het hun partner laat doen.
Ik wilde het eerst liever ook niet, maar de Clomid was voor mij geen succes op meerdere vlakken. Het werkte onvoldoende en ik had veel last van bijwerkingen. De Gonal-F was voor mij echt een opluchting. Ook kunnen ze bij Gonal- F de dosis verhogen/verlagen bij te weinig groei of bij overstimulatie. Wellicht kun je de vraag nog bij het ziekenhuis leggen of je eerst in aanmerking kunt komen voor Clomid, mocht je het echt te spannend vinden om te spuiten. Heel veel succes.

Hey Dames,

Helaas na 2 jaar nog steeds niet zwanger geworden op een normale manier via gemeenschap, de moed zakt ervan in je schoenen. Ik ben 29 en mijn vriend is 28 jaar, nu na 2 jaar zijn we in aanmerking gekomen voor een iui traject. Het enige probleem wat mij enorm tegenhoud is het spuiten van hormonen, ik ben mega bang voor naalden en dat komt , omdat ik bang ben voor pijn. Het ziekenhuis wilt het niet zonder hormonen doen, omdat ze minder resultaten daarvan zien (ze hebben niet eens mijn hormonen getest). Nou ben ik sowieso tegen het ziekenhuis in onze regio, maar anders kan het niet. Ik zie ook mensen voorbij komen met tabletten, waarom krijg ik deze optie niet? Zijn dit geen hormonen?
Wat vervelend om te horen dat je je zo bang voelt voor de injecties en dat dit een groot obstakel vormt. Het is helemaal begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de pijn en de hele situatie rondom het gebruik van hormonen. Veel mensen vinden dit spannend en dat is niets om je voor te schamen.

Wat betreft de tabletten—dit kunnen inderdaad ook hormonen zijn, zoals bijvoorbeeld Clomid of Letrozol, die bij sommige behandelingen worden gebruikt. Het hangt echter vaak af van je persoonlijke situatie, zoals je hormoonwaarden, leeftijd en het beleid van het ziekenhuis of kliniek. Het lijkt erop dat jouw ziekenhuis direct de injectables adviseert, mogelijk omdat die voor hen de beste resultaten laten zien of omdat ze standaard zo werken.

Als je twijfels hebt of je niet gehoord voelt, kun je altijd overwegen om een tweede mening aan te vragen bij een andere kliniek. Misschien kunnen zij je situatie beter uitleggen en andere opties bieden. Je hebt recht op duidelijke informatie en het belangrijkste is dat je je comfortabel voelt bij de behandeling. Hopelijk kun je op deze manier wat meer rust vinden! ❤️

Terug
Bovenaan