‘s ochtends vroeg wakker en niet meer willen slapen

<p>Onze dochter is nu bijna zes maanden. Sinds wij het ritme van de fles rond de 10 weken aan haar zelf hebben overgelaten, gaat ze ‘s avonds vaak na haar vroege avond fles (dit kan tussen 17.30-19.00 zijn) slapen. En ze slaapt flink door. Tussen 04/05u komt ze voor haar nachtvoeding en slaapt dan altijd tot 7u/8u door. </p><p>De laatste paar weken is het erg rommelig. Ik kan behoorlijk met haar meebewegen en we hebben ook gewoon uitgeprobeerd. Nu lopen we wel een beetje vast en zou een frisse blik fijn. Na haar fles van 18u slaapt zo door, dat ze pas rond 5.30 voor de fles komt en daarna niet meer wil slapen. Iets wat heel logisch is. Gisteren had ze de fles om 17u en sliep ze door. Echter, vind ik om 5.00/5.30 mijn dag starten toch echt nog te vroeg. Deze mama heeft dan nog minstens een uur slaap nodig om een beetje te kunnen functioneren. Nog vroeger naar bed gaan, is geen optie, want ik slaap toch niet eerder. We dachten er zelf aan om dan haar toch maar ergens rond half acht haar eruit te halen en zien of ze dan nog wil drinken en wakker genoeg is om even te spelen en daarna naar bed te gaan, in de hoop dat ze dan iets later wakker wordt. Het bruist wel in tegen haar natuurlijke ritme, en dat voelt ook niet echt lekker. </p><p>Wat te doen?</p>

Ik zou toch gaan proberen de slaapjes en flesjes iets op te schuiven zodat de laatste fles rond 19:00 gaat zijn en dan eerste hopelijk rond 6 ook nog vroeg maar in mijn ervaring loopt dat een half jaar later ook weer los ?. Hoeft niet op 1 nacht vanavond eens fles om 18:15 bijvoorbeeld en zo gaan opschuiven. Veel succes 

Misschien is ze wel toe aan de volgende stapvoor vaste voeding? Kun je haar rond 1700 groentehap geven zodat je de fles kunt rekken tot 1900? Ook zou je van de laatste fles een papier kunnen maken. Best kans dat ze dan ook langer slaapt. Mijn zoontje is 4 maanden en ook al begonnen net vaste voeding omdat hij er aan toe was. (Moet flessen staan) en nu drinkt hij alles weer op en slaapt door. En nachtrust is wel erg fijn om te hebben ja?. Succes?

Ik heb net even contact gehad met cb. Ze krijg al oefenhapjes groente en sinds gisteren ‘s ochtends fruit erbij. Ze drinkt de flessen leger dan leeg, dus ik kan geen voeding weglaten. Ze vraagt er echt om, net als dat ze naar bed gaat zodra ze met haar handen in haar ogen gaan wrijven. Ze heeft dan echt haar slaap nodig. Ik kreeg het advies om niet langzaam te gaan verschuiven, want ik ben helaas nog steeds doodop van alles. Ik heb mijn rust en slaap hard nodig en ze is overdag veel wakker. Het advies was om bij haar groentehapje een halve fles te geven, haar daarna naar bed te doen zodra ze moe is en haar rond 20u gewoon wakker te maken. Kijken hoe ze daar op reageert. Misschien vind ze het wel fijn om nog even wakker te zijn, nog een fles te krijgen en nog even te spelen en slaapt ze daarna wat langer door. Heel zelden komt ze zelf voor een latere cluster fles en slaapt ze langer door. Wellicht is het niks en werkt het averechts. Dan kunnen we altijd nog proberen te verschuiven, al voel ik aan mijn water aan dat dit voor haar niet werkt. Honger is honger en moe is moe. Duidelijker kan ze echt niet zijn ? Zoals altijd is het gewoon weer een kwestie van uitproberen wat voor ons beide werkt. Dát had ik kunnen weten ?

Hoe zijn haar slaapjes overdag?

Toen onze dochter 6 maanden was at ze al echt hele maaltijden weg haha. Ze is nu 9 maanden echt nog steeds zon hongerlap.
Je kunt van de 1e en laatste fles een papfles maken. Deze vult wat meer en hier zitten ook weer de nodige vezels en energie in die ze zo te horen goed kan gebruiken.

Bij ons kreeg ze haar laatste fles tussen 19:00 en 20:00 toen ze 6 maanden was. Ze had dan nog een late slaap of ik ging een stukje met de wagen lopen zodat ze dan sliep en de fles later zou komen.
Ze moet er nu waarschijnlijk even doorheen dat haar ritme verschuift.
Je zegt niet in stapjes opschuiven maar denk dat dit toch wel het beste is zodat de overgang voor haar rustig gaat.

Mijn ervaring is dat ik haar absoluut niet moet wakker maken als ze de nacht in is gegaan. Ze wordt dan boos en/of begint te gillen als een varken whaha.

Doe je iets van rijstebloem in de laatste fles? Sinds ik dit doe slaapt mijn meisje van 4,5 maand door tot ongeveer 7 uur? ookal weet je het nooit he het kan zo snel weer omgegooid worden!

We gebruiken nog geen rijstebloem in haar fles. Het vroege wakker worden en blijven rond 5.30/6u heeft niets met honger te maken, omdat ze zo lang slaapt is ze er gewoon klaar mee. Een luxe probleem... haar timing is alleen niet fijn als ze dus al vanaf 17u of 18u gaat doorslapen. 
Ik heb haar gister om 20u wakker gemaakt, omdat ze weer een fles oversloeg. Het was zielig. Huilen. Maar zodra ze uit bed was, vond ze het maar wat leuk. Een vrolijk meisje, die uiteraard haar fles direct leeg dronk (de laatste was om 15.45). Ze heeft nog een uurtje heerlijk in haar box gespeeld. Om 04.15 kwam ze voor haar nachtvoeding. En daarna tot 06.45 nog geslapen ?
We hebben hier thuis afgesproken dat we het gewoon even zo blijven proberen. Deze dame maakt namelijk een behoorlijk potje van haar ritme . Zowel flessen als slapen. Al een paar weken is het iedere dag anders. Dat komt ook doordat ze overdag steed anders slaapt. Tussen de 30-120 minuten. Geen peil op de trekken. Over twee weken moeten we naar het cb en dan gaan we het even goed bespreken zodat we hier een beter ritme kunnen neerzetten. Ook omdat ze straks met de pot mee mag eten en ze dus altijd rond die tijd slaapt. Behalve vandaag ??? echt typisch haar gedrag nu. Ze begint de box af te breken, op naar de volgende fles. 

Ik heb nog eens even tijdens het koken nagedacht over alle reacties en adviezen die ik heb mogen lezen. Eigenlijk voelt het niet goed om haar vanuit diepe slaap weer wakker te maken voor een fles. Dat was ook een van de redenen dat we daar met ongeveer 13 weken mee waren gestopt. Als ik zie naar wat voor soort schema we straks ongeveer gaan, is het logischer om de tijden de gaan schuiven en dat ze inderdaad die laatste en eventueel eerste fles met rijstebloem krijgt (die genoemde papfles). Blijven wij hier met de issue zitten dat ze na ander half uur wakker zijn, echt moe wordt en naar bed gaat. Ze slaapt dan tussen de 30 - 120 min. Dit is ieder slaapje, iedere dag weer anders en heeft totaal geen ritme. Overdag krijgt ze met veel wakker zijn zo ongeveer om 3 1/2 uur de fles. Met veel wakker zijn heeft ze nu eenmaal honger. Wij ook toch? ? Het lijkt in mijn ogen daarom onmogelijk om het voorgestelde schema van 07u/11.30/14.30/18.00 aan te houden. Heeft het dan toch te maken met het feit dat ze dan wellicht te weinig krijgt? Ons schema zag er vandaag zo uit:
04.30 90ml
07.30 180ml
11.15 180ml + fruithapje (groot ijsblokje vol)
ik geloof om 15u 180ml + groentehapje (groot ijsbokje)
(Mijn geheugen is momenteel dramatisch door vermoeidheid en afbouwende zwangerschapshormonen)
om 17u kwam ze voor een clusterfles 180ml
nu slaapt ze sinds 18u heerlijk. Eigenlijk wil ik haar niet wakker maken om 20u. Dan heb ik wel weer de situatie dat ze ergens vannacht komt voor de nachtvoeding en daarna rond 5/5.30 waarschijnlijk weer uitgeslapen is. 
Nu zien jullie het geheel. Als ik het zo zie, dan wijken we niet echt af van het standaard schema. Alleen komt ze eerder voor een clusterfles. Niet geven is geen optie, dan heb ik een hongerig kind dat eigenlijk ook te moe is en verder wil met slapen. Ik ben zelf doodop aan het einde van de middag en zie het niet zitten om haar na een hele dag al veel aandacht geven, nog meer bezig te moeten houden, omdat ze anders onhandelbaar is vanwege honger en vermoeidheid...
Nu weet ik het helemaal niet meer ??

Terug
Bovenaan