Vervelend om te lezen dat je je niet goed voelt. Je verhaal klinkt mij erg bekend in de oren. Ook ik heb de ziekte van bechterew en voordat ik zwanger was hoorde ik dat je de medicijnen niet mocht gebruiken tijdens de zwangerschap. Dat is inmiddels al 2/2,5 jaar geleden omdat het een tijd duurde voor ik zwanger werd. Ik had gehoopt dat klachten tijdens de zwangerschap weg zouden blijven.
Ik ben na 7 weken gestopt met biologicals en andere ontstekingsremmende medicijnen(i.o.m. Arts) waarna ontstekingen snel terug kwamen. Hierdoor erg moe en niet kunnen slapen en veel pijn. Functioneren thuis en op werk werd steeds moeilijker en helaas moest ik me na 14 weken al ziek melden.
Uiteindelijk blijken er inmiddels wel nieuwe onderzoeken te zijn uitgekomen en kan ik nu biologicals gebruiken die niet door de placenta heengaan. Ik weet natuurlijk niet welke medicijnen je gebruikte en hoelang geleden je het daarover had met je arts. Maar mochten (een deel van) je klachten hier vandaan komen zou je dit kunnen overleggen met je behandelend arts.
Als advies wil ik je geven goed te luisteren naar je lichaam en je verloskundige. Natuurlijk kun je door je zwangerschap lichamelijke klachten krijgen. Maar bechterew heeft al een behoorlijke invloed op je lichaam die door de zwangerschap ook versterkt kan worden en hier kun je goed ziek van zijn. Zeker als je normaal gesproken altijd gewoon doorbijt en aangeeft dat het goed met je gaat zullen mensen het moeilijk vinden een reactie te geven als je aangeeft dat het niet goed met je gaat. Dat is denk ik de reden dat ik vaak reacties krijg als: 'je weet waar je het voor doet', 'je krijgt er wat moois voor terug', 'als het met de baby maar goed gaat', etc.
Natuurlijk is dit ook allemaal waar maar dat neemt niet weg dat je je nu niet rot kunt/mag voelen. Probeer wel, zeker nu je je niet goed voelt, prioriteiten te stellen in wat je belangrijk vindt en te genieten van kleine dingen. Je wilt achteraf vast ook terug kunnen kijken op deze bijzondere tijd en hier mooie herinneringen aan hebben. Als dat voor jou betekent dat je minder uren gaat werken zodat je je zowel op je werk kunt blijven inzetten maar je ook thuis goed kunt voelen is dat nou eenmaal zo.