1,5 en achter blijven in spraak?

Hallo allemaal,
Wij hebben een zoontje van 1,5 en op het consultatiebureau zeiden ze dat hij wat achter bleef in spraak en hij had ook wat rode oren aan de binnenkant dus dat kon er ook mee te maken hebben. Omdat hij ook wel eens aan zijn oren zit zijn wij door gestuurd naar de kno arts. Het was inderdaad wat rood en wat vocht achter de trommelvliezen, maar niet schrikbarend. De vraag was of hij snachts veel huilend wakker werd, nou dat valt wel mee. En of wij dus zelf dachten of hij achter liep in spraak. Maar het is ons 1e kindje dus geen idee. Hij zegt wel mama, papa, koek, klok, aap, nee, die en nog wat van die kleine woordjes maar verder niet veel meer.
Wat zeggen jullie kindjes van die leeftijd?? En wat denken jullie? Ik maak mij opzich niet zo'n zorgen ik bedoel hij is 1,5.. hoeveel kun je al achter lopen?? Hij lijkt wel goed te horen (luisteren is natuurlijk een ander verhaal). Ben benieuwd naar jullie ervaring. Wij gaan het ook nog navragen op het kdv die zien hem ook elke week.
 
Hai, inderdaad wat je zegt, hoeveel kun je nou helemaal achter lopen las je anderhalf bent. Die van mij is een maandje jonger, begrijpt alles, maar zegt ook niet veel meer hoor. Maak me helemaal niet druk, had er nog niet eens over nagedacht. Haha. Wel sneu als hij pijnlijke oortjes heeft, maar zou echt gewoon nog even afwachten wat spraak betreft. Jongetjes zijn vaak juist motorisch wat eerder dan praten 
 
Pfff sorry hoor, maar wat een onzin van het consultatiebureau!!
Onze zoon begon überhaupt pas met woordjes toen hij 2 jaar was. Hij is nu 2,5 en begint nu eindelijk wat meer met zinnetjes. Hij is vrij laat. Echter stelden ze mij hier altijd erg gerust op het consultatiebureau dat het wel goed zou komen, gezien hij alles wel goed begrijpt.
Vraag me inderdaad af wat je van een kind van 1,5 kan verwachten. Vind dat hij al aardig wat woordjes kent als ik dit zo lees!

Ik zou mij zeker geen zorgen maken op die leeftijd.

Liefs
 
Hoi, 
Ik zou me ook niet zoveel zorgen maken hoor.  
Mijn dochter is 20 maanden en begint nu ook pas te kletsen. Mama,papa, aan, paard, ja, dag en nog wat woordjes. 
Ik vond r ook wat laat. Dr broer begon al met 13maanden met zn eerste woordjes. Maar toen ik het in de gaten begon te houden viel het me op dat ze echt alles begrijpt. Doof is ook niet en ze is echt heel goed in non verbale communicatie. Wijzen, knikken, nee schudden.
Dus vanaf toen heb ik het los gelaten. En ja, nu de laatste paar weken komen er nieuwe woordjes bij.
Soms zijn ze bij het cb overdreven bezorgd ;)
 
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor. Hij zegt prima wat kleine woordjes. Ik werk op een kinderdagverblijf en genoeg kindjes zeggen met 1.5 jaar nog NIKS! Wat jouw kindje al zegt, is ruim voldoende. Je zal zien dat het de komende 6 maanden met grote sprongen vooruit gaat!

Mijn jongste dochter is nu 18.5 maand en praat al behoorlijk veel. Ze zegt al kleine zinnetjes: Mag ik mee, auto? Mag ik kaas? en: Papa, koek eten.
Als ze een scheetje laat, zegt ze: O, poep!

Ze zegt heeeel veel kleine woordjes: aap, pop, bal, eten, etc.. is kinderspel.
Ze zegt bijvoorbeeld ook al: spring, keuken, broek, mama mooi en 'koud' als ze koude handen heeft.

Maar eerlijk gezegd is dat behoorlijk veel op deze leeftijd. Zinnetjes hoeven nog helemaal niet met 1.5 jaar. Het scheelt denk ik behoorlijk dat mijn dochter nog een zus heeft van ruim 3 jaar, daar leert ze heel veel van... dat gaat gewoon zo bij een tweede kindje.
 
Ons zoontje is ook (bijna) 1,5 en zegt ongeveer even veel als jouw kindje. Beetje vreemd dat ze zeggen dat ie achterloopt. Vraag me af waar dat op gebaseerd wordt. Zou me idd niet te druk maken hoor :)
 
Wat bijzonder van t cb.. ik werd niet eens gevraagd naar de spraak geloof ik, maar zou me er echt niet druk om maken. Ik ken kids van 2,5 die minder zeggen.. het is heel wisselend en sommige kids gaan van 5 naar 200 woorden in een paar maanden. Lekker laten gaan dus, het klinkt meer dan normaal wat jouw kindje kan!
 
Wat kan dat CB je toch onzeker maken he... vreselijk. Ik denk dat je zoontje het prima doet! Jongens zijn vaak inderdaad met alles wat trager dan meisjes, maar ik denk dat mijn zoontje met 18 maanden ook ongeveer zoveel woordjes sprak.. de laatste weken gaat het ineens hard en leert hij bijna dagelijks een nieuw woordje bij. Hij is nu 19,5 maand, dus die taal explosie zal misschien bij jouw zoontje ook snel gebeuren.
Mijn moeder vertelde dat mijn broer met 2 jarige leeftijd helemaal niet te verstaan was door de buitenwereld, maar die heeft ondertussen ook gewoon een HBO opleiding in de pocket... 
Vertrouw vooral op je eigen gevoel! Mommy knows best ?
 
Terug
Bovenaan