1,5 en achter blijven in spraak?

Hoi, een logopedist hier :)
Bedoelden ze de spraak of de taal? Wat je beschrijft is de taal namelijk. Dat is welke woorden je kind zegt, wat voor zinnen hij maakt, wat hij begrijpt.
De spraak is de uitspraak van de woorden.
Anyway, wat je aangeeft over de taal is prima voor een kindje van 1,5. Ik zou me zeker geen zorgen maken.
 
Heb je het idee dat hij wel veel begrijpt? Mijn zoontje is ook anderhalf. Hij zegt: papa, mama, nee, ja, die en hij doet verschillende dierengeluiden na. Verder praat hij niet. Maar eenvoudige opdrachten (iets opzoeken/aanwijzen/pakken bijvoorbeeld) begrijpt hij wel en als we samen boekjes lezen weet hij ook vanalles aan te wijzen. CB gaf bij mij juist aan dat hij dan de kennis wel in z'n hoofdje opslaat. Dat komt er vanzelf wel een keer aan woordjes uit. Geen zorgen maken dan hoor! Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo!
 
Die woordjes zijn toch hartstikke knap al met 1.5 jaar! Mijn zoon zei met net 1 jaar al aardig wat woordjes. Daarna verdwenen die woordjes weer en nu met bijna 2 komt er telkens weer wat terug en bij. Nouja... Ik hoor wat hij zegt, een ander zou er weinig van maken, haha!
Ik maak me geen seconde zorgen en dat hoef jij ook echt niet hoor! 
 
Voor 1,5 jaar is dat heel normaal hoor! Zou me geen zorgen maken hierover. Altijd prima om de oren te checken bij de kno arts. Mocht hij minder horen dan komt dat natuurlijk niet ten goede aan de taalspraakontwikkeling. Maar zoals alle reacties hier loopt je zoontje echt niet achter hoor.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Jaa je gaat toch een beetje twijfelen. Als hij inderdaad last van zijn oortjes heeft moet er natuurlijk wat aan worden gedaan omdat hij er last van heeft maar wij denken dat hij er nu weinig last van heeft. Wij wachten het nog even af bij de volgende controle voor zijn oren. Als ze dan weer vragen of wij denken dat hij achterloopt kunnen we in ieder geval nee zeggen haha. Hij begrijpt het overigens wel als wij bijvoorbeeld zeggen trek je jas maar aan dan haalt hij zijn jas op of als hij naar bed moet staat hij bij de deur naar boven.
 
Terug
Bovenaan