<p>Hallo lieve (aanstaande)mama's,</p><p>Even in het kort wat info die (volgens 'de anderen' relevant is voor mijn mening):</p><p>Ik ben sinds 3 maanden mama van mijn lieve zoontje. Ik ben zelf enigskind en mijn man komt uit een gezin van 3 kinderen.</p><p>Ik heb zelf geen behoefte aan meer kinderen. Ben gelukkig met ons drieën en vind het heerlijk dat ik al mijn liefde kan focussen op mijn man en zoontje. Mijn man wil graag 2 kinderen (al voor ik zwanger was van de 1e). Als ik hem vraag naar zijn motivatie zegt hij dat hij dat gewoon gezellig vindt, samen spelen, wij beiden een kleintje aan de hand etc. (Er is geen wrijving ofzo, we staan allebei open tegenover de mening van de ander onder het mom: we zien wat de toekomst ons brengt.)</p><p>Maar dan: onze omgeving ... Tot nu toe verwacht iedereen (van schoonouders tor vriendinnen, buren etc.) dat er sowieso mog een 2e komt (schoonmams vroeg hier in de kraamweek al naar bijv.). Als ik dan aangeef dat "we" dat nog niet zeker weten wordt er meteen verwezen naar dat " dat komt" omdat ik enigskind ben. Vaak met een beetje een beschuldigende ondertoon. </p><p>Ik vind dit heel bijzonder. Alsof het (mits hier bijv. een medische reden voor is) niet normaal is om "maar" 1 kind te willen. </p><p>Wat is hier mis mee? Ik heb een hele fijne jeugd gehad zonder gemis van broers of zussen, mijn ouders zorgden wel altijd dat ik veel met kinderen speelden en ervaarde hoe het was bij grotere gezinnen en leerde me ook kijken naar "verschillen" met ons. Ik ben nooit overladen met cadeaus (hier was geen geld voor) maar wel met aandacht want tja, ik was het enige kind. Maar is dat dan slecht of verkeerd?</p><p>Ik snap mijn man ook hoor, met zijn beeld van meer kinderen. Hij heeft een heel fijne relatie met zijn broer en zus en ik kan erg genieten van hun verhalen over vroeger.</p><p>Ik wil totaal niet oordelen over mama's met 1 of meerdere kinderen. Maar waarom doen andere dit wel over het feit dat ik er maar 1 wil? Waarom moet je persé meerdere kinderen hebben om "gelukt" te zijn? En zijn er meer mama's die ook 1 kind hebben die dergelijke reacties krijgen/hebben gehad?</p><p>Ik ben heel benieuwt naat jullie ervaringen!?</p><p> </p>