10 maanden en wakker 's nachts

Hallo allemaal,

Mijn dochter is net 10 maanden en sinds een paar weken besluit ze om 's nachts wakker te worden. Om half 3 of half 4 of half 6. Als ze dan wakker is geven we haar een fles die ze meestal opdrinkt en dan slaapt ze vaak na een uur weer verder.
Haar dagritme is:
8 u paar hapjes brood met jam (was eerst meer en toen moest ze niet meer) Daarna papfles van 150 water.
9.30 slapen een uurtje
10.30 fruithapje ongeveer 150 gram
12.00 paar hapjes brood en een fles 180 water
13.30 slapen een uur en soms 2
16.00 een koekje of halve rijstwafel met sap erbij
18.00 groentehap ongeveer 150 gram en direct erachter een yogolinotoetje of iets anders
19.30 papfles 150 water (meestal drinkt ze die niet op)
daarna badje en dan gaat ze slapen. ongeveer om 21.00 slaapt ze.
Over de hele dag drinkt ze 300 ml sap tussendoor

Eerst dacht ik dat ze niet langer dan 9 uurtjes kon slapen op haar drinken maar nu word ze elke keer wakker midden in de nacht. En dan is het niet huilen maar dan kijkt ze naar haar lampje en praat ze. Na een tijdje is het wel huilen en haal ik haar eruit en krijgt ze fles. Maar als ze daarna na een fles na een uur weer in slaap valt zonder al te veel problemen vind ik het een beetje raar waarom ze wakker word.
Het zal wel een fase zijn die ze nu heeft, je hoort er ook bestwel veel over dat babys opeens niet meer doorslapen en tijdje later weer wel.
Meestal ben ik degene die uit bed gaat voor haar want mama werkt niet meer en die kan haar oogjes dicht doen in de middag als ze slaapt en papa werkt gewoon 5 dagen in de week dus dan is de keuze snel gemaakt.
Ik weet niet of iemand tips hiervoor heeft, dan zijn ze erg welkom. Koude melk hebben we geprobeerd en moet ze niet. Als we haar sap geven drinkt ze daar ook een hoop van maar pas als ze melk heeft gehad wil ze pas weer slapen dus dat komt dan extra. 8 maart moeten wij pas weer naar het cb.
Ik zit al te bedenken of ze overdag meer moet eten en dat ze daarom wakker word maar ze eet niet echt veel meer extra.
Nou ja, dit word wel een heel lang verhaal, jullie tips zijn welkom. Dank jullie wel alvast.
Liefs Louke
 
Onze dochter (morgen 1 jr) is ook soms nog wel eens wakker. Ik denk dat dit erbij hoort!
Vaak rond de tijd van een sprongetje of tandje....

Tegen veel adviezen in geven wij haar dan ook vaak een beetje melk, want dan slaapt ze daarna weer verder. Doen we dit niet houdt ze ons wakker.

Tips heb ik dus niet... en overdag meer eten erin duwen dan ze zelf wil, werkt denk ik ook niet.
Je eetschema ziet er verder gewoon uit, bij ons ook zo ongeveer.
Zolang het geen weken aanhoudt zou ik het nu iig even afwachten, omdat ik denk dat het gewoon een fase is, zoals je zelf ook denkt!

Iig succes ermee :)
 
Rond 9 maanden kunnen baby's in ene weer wakker worden 's nachts, ondanks dat ze daarvoor miss goed doorsliepen.Ik denk niet dat het te maken heeft met te weinig eten, rond 9 maanden heb je weer een sprongetje en gaan ze 's nachts alle indrukken van de dag verwerken. Dan kunnen ze zomaar midden in de nacht wakker worden, wat jouw kindje dus ook doet. Gaat wel weer over, duurt bij de een wat langer als bij de ander. Hoe lang zoiets kan duren weet ik niet. Ons meisje wil ook nog wel eens slecht slapen als er een tandje doorkomt. Heb verder geen tips voor je, ik denk wat je nu doet dat dat goed is. Miss anders direct een fles als ze wakker is? Hoef je er geen uur op te wachten tot ze gaat huilen en kun jij ook weer doorslapen.
 
Bij ons dochtertje ( 9,5 mnd) sinds korte tijd het zelfde probleem. ( of tenminte wij hebben het probleem). Idd ook rond 4.00 uur wakker. Volgens mij kunnen ze rond deze tijd nachtmerries krijgen. Of gaan ze echt verschil zien tussen ik en de ander, waardoor ze extra bewust zijn dat ze alleen zijn, het donker is etc. Als mijn dochter gezellig lligt/zit te kletsen probeer ik het niet te horen. Als ze uiteindelijk wat gaat jammeren/huilen leg ik haar weer goed neer, knuffel tut en vertrek weer. Maar als ik merk dat ze echt wakker schrikt of ze echt overstuur raakt haal ik haar ( direct) uit bed. Even knuffelen, meestal een flesje en daarna weer naar bed. Al met al kost het minder tijd en persoonlijk vindt ik het niet nodig om een kind eindeloos te laten huilen.Volgens mij geeft dit een kind het gevoel van vertrouwen wat erg belangerijk is voor de verdere ontwikkeling. ( er is dan wel een duidelijk verschil tussen jammeren en echt overstuur zijn). Volgens mij gaat het uiteindelijk ooit wel over. En ik geloof niet het id dat ze het doen om ons te pesten.
 
Dank jullie wel voor jullie verhalen, ik ben dus niet de enige. We slapen eigenlijk altijd met de babyfoon aan. Haar kamertje is naast die van ons dus eigenlijk zou ik haar zo ook moeten kunnen horen. Maar meestal een paar tellen voordat ze wakker word ben ik ook wakker. En of dat nou komt omdat ze eerst een geluidje maakt waar ik wakker van word of omdat ik moederinstinct heb geen idee.
Vannacht heeft ze door geslapen. Tenminste naar mijn wete in ieder geval. Ik heb heel vast geslapen, ben niet helemaal lekker en was heel moe. Mijn man heeft haar ook niet gehoord. We waren in ieder geval niet van plan om haar er uit te halen voor dat ze overstuur begon te huilen, wat we hiervoor (heel slecht ik weet het) wel deden.
Wel droomde ik dat ik naar haar toe ging en dat ze opeens zat in haar bedje, wat ze nog niet kan maar wel bijna Hahaha. Toekomstdromen. Maar goed dat doet er niet toe.
Ik hoop dat ze komende nacht ook doorslaapt, mijn man en ik moeten namelijk de hele dag naar een bruiloft van vrienden van ons, onze dochter is dan bij mijn schoonouders maar een nacht slapen voor die drukke dag maar dat zien we wel weer.
 
Doe gewoon lekker wat je moedergevoel je ingeeft. En als een flesje helpt prima toch.
Ons manneke nu 15 maanden heeft dit ook een periode gehad. Bij hem hielp zijn fopspeen en knuffel. En soms een beetje water.
Op dit moment komen zijn kiezen door en hij heeft er de ene nacht meer last van dan de andere. Vorige week zijn we er wel 10 keer uit geweest. Toen was ik het meer dan zat. Had het inmiddels ijskoud want met -14 zo vaak het bed uit was helemaal niks. Toen hebben we hem maar bij ons in bed gepakt en hij pakt z''n knuffel en valt zo in slaap. Zo hebben wij tenminste ook nog lekker kunnen slapen. Op het cb zijn ze er fel op tegen dat je kind bij je in bed slaapt, maar ik vind het goed. Als we op die manier allemaal goed slapen, dan doe ik het fijn.

Dus volg je moedergevoel!!!
Succes ermee.

Groetjes Anninas
 
Dank je Anninas voor je reactie. Het gaat al 2 nachten nu helemaal goed, ik hoor haar niet (was ook wel heel moe maar als ze echt begint te huilen word ik wel wakker) Nu slaapt ze ook nog steeds en gisteren moest ik haar gewoon wakker maken want we moesten weg. Terwijl ik gewoon gedouched heb en me man zich gescheerd enzo, waar ze vaak wel wakker van word.
Ze zal misschien haar volgende tandjes krijgen, ze heeft er nu 2 onderin.
Ik persoonlijk laat haar niet bij ons in bed slapen bij ons, ik ben heel beweeglijk in bed (als ik slaap natuurlijk :) ) en ik ben bang dat ik of op haar kom of dat ik helemaal niet kan slapen omdat ik zo uitkijk met alles wat ik kan doen. Maar dat is heel persoonlijk en ieder moet doen wat ie wil.

We zien allemaal wel hoe het afloopt, Het is nu gisteren en vandaag en morgen een beetje drukkig allemaal. Ze moest gisteren de hele dag naar mijn schoonzusje want ik heb een bruidstaart gemaakt voor een vriendin van me die vandaag gaat trouwen dus vandaag gaat mijn dochtertje naar mijn schoonouders en morgen moeten we op verjaarsvisite dus druk druk druk. Dat zal ze ook wel merken denk ik.
En sinds vorige week hebben we gehoord dat me schoonzusje gaat scheiden en dat is ook allemaal even heel erg heftig want het gaat niet bepaald in samenspraak zeg maar dus dat zal ze ook wel voelen denk ik zomaar.

Bedankt voor jullie reacties allemaal
 
Hoi, mijn dochter is 10 maanden en krijgt nog 3 keer borstvoeding 's nachts.
Heel normaal hoor dat kindjes niet doorslapen.

Slaapt ze in jullie bed beter? Dan zou ik dat doen, lekker tussenin. Ook heel normaal, alle jonge dieren slapen bij de ouders in het nest.

Weltrusten!


 
Terug
Bovenaan