10 weken: wil overdag alleen op ons slapen

<p>Vraagje:</p><p>Ons meisje is inmiddels 10 weken oud. Ze doet het ontzettend goed: ze drinkt goed, groeit goed en ‘s nachts slaapt ze keurig in haar eigen wieg. Ze heeft een half uurtje nodig om in slaap te komen, maar dan huilt ze niet. Afgelopen nacht zelfs voor het eerst doorgeslapen van 22.00u tot 7.00u. Een ding lukt haar helaas niet: overdag in haar eigen bedje slapen. Ze slaapt vrij veel overdag, maar enkel en alleen op iemand zijn arm/borst. Ik zit dus hele dagen met haar op schoot. Iedere dag probeer ik haar weer in haar eigen bed te leggen, maar ze blijft steeds overstuur huilen/gillen. Ik heb al geprobeerd om me echt aan de wakkertijden te houden, ik heb het geprobeerd vlak na een voeding, met hetzelfde ritueel als ‘s avonds, maar niks helpt. Het resulteert allemaal in een extreem overstuur meisje. Zodra ik haar weer op pak dan is ze meteen rustig. Zodra ze het bedje voelt dan begint het gekrijs weer. Vanaf 12 weken moet ze naar de opvang en ik houd mijn hart vast.</p><p>Zijn er mensen die dit herkennen en die eventueel tips hebben? Of moet ik gewoon de weken uitzitten en hopen dat het op een dag lukt?</p>

Hoi,
ons dochtertje is nu 8 weken oud en vergelijkbaar verhaal. Overdag is het vaak lang huilen wanneer ze in haar wieg ligt. Toch probeer ik het wel vol te houden. Iedeee dag rond zelfde tijdstip naar boven, zelfde ritueel. Wanneer ze hard huilt ga ik naar boven, praat ik tegen haar, aai over haar gezichtje. Wannee ze echt heel overstuur is pak ik haar even op en wordt ze weer stil. Half dommelend/half wakker leg ik haar dan weer terug. Wanneer ze jammert laat ik wel huilen. Soms kan het wel een uur duren, maar ze valt altijd wel in slaap. Wat ik zo lees is het belangrijkste dat je haar wakker in bed legt zodat ze leert dat haar wieg veilig is.
Naast 1x naar bed slaapt ze overdag in de draagdoek. Ik kom met haar oudere broertje, met zijn slapen er simpelweg niet aan toe om haar vaker op bed te leggen. Succes!

Slaapt ze overdag eventueel in een wipstoel of als je een wandeling met haar maakt in de kinderwagen? Als dat lukt, dan hoef je ke geen zorgen te maken over de opvang, die vinden er heus wel iets op. En soms reageren kindjes op de opvang ook opeens totaal anders dan thuis. Dat ze dan bijvoorbeeld wel daar ineens slaapt, als ze in de slaapkamer ligt met andere kindjes.
Ik zou me er nu nog niet te veel zorgen over maken, maar inderdaad wel blijven proberen dat ze op andere plekken slaapt dan direct bij jou. Onze oudste sliep overdag thuis veel in de box in de woonkamer, of in de kinderwagen of in de wipstoel. Maar ik kreeg hem overdag echt niet rustig in zijn bed. Savonds inderdaad geen probleem. Bij de opvang ging dit prima en hebben ze hem dan ook wel eens gewoon in de wipstoel of in de kinderwagen in de groep gezet en zodra hij sliep, rustig in een hoekje, maar wel in dezelfde ruimte. Dat ging goed.
Met het ouder worden is dit allemaal bijgetrokken en hij slaapt nu lekker smiddags in zijn bed.

Nabijheid is nu nog een belangrijke behoefte. Ik denk dat je het perfect doet! Gewoon blijven proberen en als het niet gaat slaapt ze op een arm of borst. Zo heb ik het in ieder geval gedaan en er gingen steeds meer slaapjes in het eigen bedje goed vanaf ongeveer een week of 10/11. Ging heel snel beter, ik denk dat ze er van het een op het andere moment meer aan toe zijn. 
Geen zorgen maken over het kdv, die vinden er wel iets op. En het kan dus zomaar zijn dat het over 2 weken totaal anders is ;) 

Een heel herkenbaar verhaal!! Misschien kan ik je gerust stellen: hier was dit ook heel lang zo en gaat het nu veel beter! Vanaf een week of 12 kon ik hem ineens sochtends terug in zijn bedje leggen en de weken daarop gingen de andere slaapjes ook steeds beter. Vanaf een week of 14/15 geen enkel probleem meer hier alleen rond 16.00u wil hij vaak niet in bed. Alle andere keren wel. Geef het de tijd en blijf het proberen, en anders lekker op de armen slapen. Het komt echt goed! 

Slaapt ze niet in de box of in een nestje op de bank oid. Mijn kids sliepen overdag eigenlijk altijd gewoon beneden bij mij in de buurt. Met dus geluiden om zich heen, dit is wat ze 9 maanden in de buik natuurlijk ook gewend is.

Hier lukte het met 11 weken om m'n dochtertje overdag in bed te laten slapen. Moest wel altijd het bedje voorverwarmen met een kruik. Misschien dat dat bij jou ook kan helpen. Wat trouwens ook wel hielp was om haar eerst bij mij in slaap te laten vallen en haar dan op haar buik weg te leggen. Bleef er dan wel in de buurt of met de camera aan om haar in de gaten te houden.Had ook nog een shirt van mij die naar mij rook over het matras gelegd waar haar hoofdje lag. 

Bedankt voor jullie reacties! Ze slaapt tijdens het wandelen wel in de kinderwagen en heel soms valt ze in de wipstoel in slaap. Verder dus alleen op de arm/borst overdag. Kruikje en een knuffeltje met de geur helpen helaas niet. Ik zal me er inderdaad misschien bij neer moeten leggen dat het nu even niet anders is. Ik blijf oefenen en dan hoop ik dat ze uiteindelijk net als jullie kindjes toch op een gegeven moment wél overdag in haar bed wil slapen. 
Het is soms wel fijn om even te horen dat je niet de enige bent waarbij dit niet lukt. Want wat kun je toch onzeker zijn als nieuwe mama..

Terug
Bovenaan