10 weken zwanger en werken in de zorg onregelmatige diensten

Hoi meiden, ook ik werk in de zorg. In een verzorgingshuis met bejaarden. Een vroege na een late mag alleen op eigen toestemming. Verder hoef je als je zwanger bent geen nachtdiensten mee te draaien. Ik ben nu net zwanger en mag op 21 en 22 september nog nachtdienst draaien. Ik slaap alleen nu al slecht 's nachts. Ben vaak van 3 tot 5 wakker en overdag dus erg moe. Dus benieuwdhoe die noggaan bevallen. De 1ste echo heb ik 22 september daarna ga ik regelen dat ik die niet meer draai.
Allemaal gefeliciteerd met de zwangerschap.
groetjes Linda

Hoi,
Ik heb het CAO Zorg en Welzijn. Er moet inderdaad minimaal 8 uur tussen de diensten moet zitten. Als je bijvoorbeeld om 23.00 bent afgewerkt, mag je de volgende ochtend niet om 07.00 uur werken. Nu weet ik dat er instellingen zijn die die wel toestaan, maar dan maximaal 2 (?) keer per maand.
Gebroken diensten mag inderdaad alleen op je eigen verzoek.

W.b. nacht/slaapdiensten: Volgens het CAO mag je als zwangeren geen nachtdiensten draaien. Zoek even op je werk goed uit of je nachtdiensten of slaapdiensten werkt. Het verschil is dat je bij nachtdiensten wakker MOET blijven (een actieve dienst). Als je een slaapdienst draait krijg je de mogelijkheid om een bepaald gedeelte van je dienst te draaien (de tijd die je er voor krijgt verschilt per instelling/voorziening).

Ik draai zelf namelijk slaapdiensten en deze moet ik volgens het CAO dus draaien. Nachtdiensten mag ik weigeren, omdat ja deze dus niet hoeft te draaien tijdens je zwangerschap.

Hopenlijk is het zo wat duidelijker voor je. Als je twijfelt, kun je het beste contact op nemen met je leidinggevende of roosteraar.

groetjes!

Ik werk bij de politie en je mag 1 x per periode (4 weken) een laat-vroeg, of vroeg-nacht draaien. Deze mogen niet standaard ingeroosterd staan, maar uiteindelijk word er nog vaak in het lopende rooster geschoven. Er moet minimaal 8 uur tussen de diensten zitten. Ik heb vandaag van 15.00-23.00 uur dienst, en morgen weer van 07.00-15.00 uur dienst. Dus precies 8 uur. Beetje jammer dat ik een reistijd heb van 3 kwartier, dus word een hele korte nacht.

Je mag best nachtdiensten draaien als je zwanger bent, dat is helemaal een eigen keuze. Alleen je werkgever kan het je niet meer verplichten. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap tot 30 weken nachtdiensten gedraaid. Luister gewoon goed naar je lichaam, hoe het gaat. Ik ga nu ook aangeven dat ik die laat-vroeg diensten niet meer wil hebben. Omdat het gewoon te zwaar word. Als je werkgever moeilijk gaat doen, kan je via de arbo een verklaring krijgen.

Je mag geen late dienst hebben en de volgende dag weer een vroeg dienst, maar als er voldoende tijd tussenzit mag het gewoon. Een vriendin van mij heeft ook tot haar zwangerschapsverlof nachtdiensten in de zorg gedraaid, dus het is te doen!!!

ben je niet lid van de vakbond ????
altijd makkelijk.
gr marjan

oh ik weet wel.
me man is afdelingshoofd in een verpleeghuis.
ze hebben geen poot om op te staan als jij zegt ik trek dit niet meer.als jij je ziek meld of halve dag wil gaan werken,of geen late diensten wil draaien moeten ze dit accepteren.ze kunnen je niks meer verplichten.
als zwangere vrouw sta je heel sterk.
gr marjan

hallo

ik werk ook in de zorg en idd volgens cao mag er niet minder dan 8 uur tussen de diensten zitten en tussen de gebroken diensten moet er minimaal 4 of 5 uur tussen zitten. nachtdienst mag je wel gewoon draaien maar vanaf de 20 weken adviseren ze het om het niet meer te doen!
groetjes angela

Terug
Bovenaan