100 % kolven

Hallo,
Onze dochter is 3 weken en 1 dag voor de uitgerekende datum geboren. Ze is een zgn randprematuur, met de bekende problemen bij het aanleggen. Ze heeft in de eerste weken nog al moeite gehad met happen en heeft daardoor een verkeerde techniek aangeleerd. Vanaf haar 2e week ben ik volledig overgegaan op 100 % kolven en het geven van moedermelk via een flesje. Ze krijgt nu 100 cc per voeding en zit nu op 6/7 voedingen per 24 uur. Ze is nu 3 weken en 2 dagen oud. Zijn er meer moeders die op deze manier voeden ? Zo ja, wat is jullie ervaring ?

groetjes,
Anneke

O, wow, wat knap van je dat je dat doet!! Respect daarvoor!!

Er zijn zeker meer moeders die dat doen voor hun kindje om verschillende redenen (ik hoor niet bij deze moeders, heb wel 13,5 maand bv gegeven, en had altijd een hekel aan kolven, vandaar mijn respect ook!!)

Op het  kolven-forum, onderdeel van  het borstvoedingsforum, lezen en schrijven  voornamelijk moeders die kolven. Dit zijn zowel moeders die net als jij fulltime kolven voor hun kindjes, en moeders die werken en daardoor kolven.
Hier delen ze ervaringen  en stellen ze hun vragen over de evt problemen die je  tegen kan komen  en er lezen ook vrijwilligers van oa het VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) mee.

groetjes wanda,
www.bewustoudeschap.nl

Hallo Anneke,
Ik heb een dochter van nu 8 maanden en ze is 5 weken te vroeg geboren.
Omdat ze eerst een poosje op neonatologie heeft gelegen en niet de kracht had om zelf uit mijn borsten te drinken, ben ik ook begoonen met kolven.
Ik heb dit in totaal bijna 7 weken vol gehouden en toen kon ik het niet meer. Ik was te gespannen, bang dat ik niet genoeg voeding in de koelkast zou hebben en dat is niet bevrodelijk voor de borstvoeding. Die liep dus ook erg snel terug.

Toen heb ik uiteindelijk besloten na bijna 7 weken dat het genoeg was. Ben toen over gegaan op flesvoeding.
Probeer het zo lang mogelijk vol te houden, maar het moet niet ten koste gaan van de moeder. Heb er wel respect voor, het is toch tijdrovend werk, maar de moeite waard. Het kost veel meer tijd als gewone borstvoeding!
Nog heel veel succes!!

Heel knap en veel succes! Ik heb het een tijd volgehouden, maar het uiteindelijk op moeten geven.

Mijn tweede zoontje Paul is nu 10 weken oud en kon niet aan de borst drinken omdat zijn zachte gehemelte gespleten is. Ik voed hem met een zogenaamde Habermanspeen. Ik ben ook begonnen met 100% kolven, had zo'n mooie duo-kolver aangeschaft en mooie moedermelkflesjes, allemaal om me extra te stimuleren het vooral vol te houden. In het ziekenhuis moest ik ook meteen beginnen met kolven, dus de productie kwam al snel op gang en was lekker fors met in totaal 150cc per kolfbeurt. Dat beloofde veel goeds!

Maar toen ik eenmaal thuis was (ik had een keizersnede gehad, vandaar dat ik iets langer in het ziekenuis was), bleek het dagelijks leven met alle huishoudelijke besonjes en de zorg voor mijn eerste, nu 1,5 jaar oude zoontje dermate druk, dat ik niet meer dan 4x kolven per dag haalde. Dus al gauw had ik geen 100% moedermelk meer in de aanbieding voor mijn tweede. Ik ben toen Friso 1 gaan bijgeven.

Nu in de kerstvakantie de creche dicht is, waar mijn oudste zoon heen gaat, haal ik nog maar ternauwernood 2x kolven per dag (je bent immers 2x zo lang bezig: eerst kolven, dan voeden en dat terwijl mijn oudste zoontje continu weggeplukt moet worden uit allerlei gevaarlijke situaties thuis, omdat hij zich tijdens het kolven verveelt; ik heb van alles geprobeerd om hem af te leiden en rustig te houden, maar niets hielp voldoende).  

Met maar 2x kolven per dag  is de productie echt in een noodtempo teruggelopen tot 30-40cc in totaal per kolfbeurt. Ik heb niet de puf om bijvoorbeeld 's nachts nog twee keer te kolven om de productie gaande te houden. Ik ben daarvoor echt te moe en heb mijn rust nodig om het overdag met die twee kleintjes vol te houden. Mijn jongste zoontje drinkt nu al 180cc per keer! Kun je nagaan, hoe vaak ik daarvoor moet kolven. Ik nam op het laatst maar genoegen met 1 volledige moedermelkvoeding per 1,5 dagen. Maar ja, wat voor zin heeft dat nog? Is het de moeite en de frustratie waard? De toeschietreflex is ook inmiddels ver te zoeken, helaas. Ik heb het nog geprobeerd met Syntocinon-neusspray, maar het is net of dit geen effect meer heeft.

Kortom: nu kost het veel tijd en levert het weinig op. Vandaar dat ik  gisteren met pijn in mijn hart en een traan in mijn oog heb besloten om te stoppen met kolven en het geven van borstvoeding. Ik vind het erg jammer, maar voor mijn gevoel heb ik alles gedaan, wat in mijn mogelijkheden en uithoudingsvermogen lag om het te laten slagen. Twee maanden bv geven op deze manier vind ik toch een hele prestatie.

Ik hoop, dat jij het lekker lang volhoudt! Heel veel succes en petje af voor je poging!

Groetjes van Ingrid.

Hallo,

Op dit onderwerp moest ik toch ff reageren. Ik heb dit namelijk zelf ook meegemaakt.
Laura is van tweede kerstdag 1/2 jaar en twee dagen na haar geboorte kwam ze in het ziekenhuis te liggen omdat ze stuipjes had. Gelukkig is er daarna nooit meer zoiets voorgevallen en is ze nu een vrolijke, lieve en vooral gemakkelijke meid.

Door die ziekenhuisopname en het feit dat ze toen zoooo ontzettend moe was en  dus niet genoeg kracht had om aan de borst te drinken heb ik ook besloten om af te gaan kolven en dit heb ik, ja je leest het goed, op een week na een half jaar volgehouden.
Elke dag 5-6 keer afkolven en ze heeft dus volledige bv gehad. Ik kolfde zoveel dat ik de diepvries nog vol heb zitten (en ook die van mijn ouders).

Het is dat ik moest stoppen met bv geven omdat bij mij een vorm van reuma is geconstateerd en ik echt medicijnen moest gaan slikken. Helaas, ik denk dat ik dit nog best een half jaar had volgehouden.

Hoop voor je dat het net zo goed gaat lukken dan bij mij.

Groetjes, Petra

Hoi Anneke,

Ik heb bij onze zoon ook 100% gekolft. Hij is met een ernstige aangeboren afwijking geboren en heeft 2,5 mnd in het ziekenhuis gelegen en kreeg voeding via de sonde.  Omdat hij het vertikte zelf te gaan drinken heeft hij 11 mnd sondevoeding gehad, ik had dus geen keuze en heb moeten kolven. Ik heb dit 9,5 mnd gedaan. Ik moet hier wel bij zeggen dat het ons eerste kindje is en dat ik dus tijd had om te kolven. We hebben inmiddels ook een dochter en die krijgt nu al 11 maanden gewoon de borst ik   denk niet dat ik het had volgehouden om voor haar zolang te kolven er loopt nu nl. ook nog eentje rond die genoeg aandacht vraagt.

Met het kolven zelf had ik geen problemen (wist ook niet anders). Nam hem overal mee naar toe, maar sloeg ook weleens een keertje over. Alle flesjes altijd in de koelkast en teveel ging de diepvries in.

Hoop voor je dat je het nog lekker een tijdje vol kan houden heel veel succes ermee.

Groetjes Marian

Allemaal bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga proberen het zolang mogelijk vol te houden. Nu maar hopen dat de productie meewerkt. Ik heb in ieder geval de steun van m'n man die zoveel mogelijk luiers en flesjes voor z'n rekening neemt. Zelf geniet ik ook van de flesmomenten dus een beetje afwisseling tussen papa en mama is wel prettig.

groeten,
Anneke

Hoi Anneke, (en alle andere kolvers). Goed hoor!
Mijn zoontje is niet te vroeg geboren, maar doordat ze in het ziekenhuis meteen bijvoeding zijn gaan geven voor z'n suikerspiegel is hij een beetje lui geworden en kwam mijn bv niet goed op gang. Na een week klooien ben ik ook gaan kolven. De productie ging heel langzaam omhoog (had heel lang nog een flesje kv per dag nodig). Maar op een gegeven moment ben ik langzaam het 'live' voeden weer gaan introduceren. En sinds een paar weken (hij is nu 3,5 mnd) kan hij 100% 'live' drinken.
Nu kwamen we alleen op een ander probleem. Vorige week wilde hij ineens niet meer uit de fles dinken!! haha, slimmerik.
Nu geef ik 'm 1x per dag de fles, zodat hij daar ook aan gewend blijft. Hij wordt vanaf komende week nl 2 dagen p.w. door m'n man en 1 dag door m'n schoonmoeder verzorgd, dus dan is de fles wel handig!
Heel veel sterkte, en misschien lukt het je over een paar weken om alsnog 'live' voeden te proberen.
Liefs Phira

Terug
Bovenaan