Heel knap en veel succes! Ik heb het een tijd volgehouden, maar het uiteindelijk op moeten geven.
Mijn tweede zoontje Paul is nu 10 weken oud en kon niet aan de borst drinken omdat zijn zachte gehemelte gespleten is. Ik voed hem met een zogenaamde Habermanspeen. Ik ben ook begonnen met 100% kolven, had zo'n mooie duo-kolver aangeschaft en mooie moedermelkflesjes, allemaal om me extra te stimuleren het vooral vol te houden. In het ziekenhuis moest ik ook meteen beginnen met kolven, dus de productie kwam al snel op gang en was lekker fors met in totaal 150cc per kolfbeurt. Dat beloofde veel goeds!
Maar toen ik eenmaal thuis was (ik had een keizersnede gehad, vandaar dat ik iets langer in het ziekenuis was), bleek het dagelijks leven met alle huishoudelijke besonjes en de zorg voor mijn eerste, nu 1,5 jaar oude zoontje dermate druk, dat ik niet meer dan 4x kolven per dag haalde. Dus al gauw had ik geen 100% moedermelk meer in de aanbieding voor mijn tweede. Ik ben toen Friso 1 gaan bijgeven.
Nu in de kerstvakantie de creche dicht is, waar mijn oudste zoon heen gaat, haal ik nog maar ternauwernood 2x kolven per dag (je bent immers 2x zo lang bezig: eerst kolven, dan voeden en dat terwijl mijn oudste zoontje continu weggeplukt moet worden uit allerlei gevaarlijke situaties thuis, omdat hij zich tijdens het kolven verveelt; ik heb van alles geprobeerd om hem af te leiden en rustig te houden, maar niets hielp voldoende).
Met maar 2x kolven per dag is de productie echt in een noodtempo teruggelopen tot 30-40cc in totaal per kolfbeurt. Ik heb niet de puf om bijvoorbeeld 's nachts nog twee keer te kolven om de productie gaande te houden. Ik ben daarvoor echt te moe en heb mijn rust nodig om het overdag met die twee kleintjes vol te houden. Mijn jongste zoontje drinkt nu al 180cc per keer! Kun je nagaan, hoe vaak ik daarvoor moet kolven. Ik nam op het laatst maar genoegen met 1 volledige moedermelkvoeding per 1,5 dagen. Maar ja, wat voor zin heeft dat nog? Is het de moeite en de frustratie waard? De toeschietreflex is ook inmiddels ver te zoeken, helaas. Ik heb het nog geprobeerd met Syntocinon-neusspray, maar het is net of dit geen effect meer heeft.
Kortom: nu kost het veel tijd en levert het weinig op. Vandaar dat ik gisteren met pijn in mijn hart en een traan in mijn oog heb besloten om te stoppen met kolven en het geven van borstvoeding. Ik vind het erg jammer, maar voor mijn gevoel heb ik alles gedaan, wat in mijn mogelijkheden en uithoudingsvermogen lag om het te laten slagen. Twee maanden bv geven op deze manier vind ik toch een hele prestatie.
Ik hoop, dat jij het lekker lang volhoudt! Heel veel succes en petje af voor je poging!
Groetjes van Ingrid.