-

[quote quote=10208923] Hier kan ik beetje boos om worden! Wij krijgen uberhoubt maar 4 weken per jaar en dan krijgen ze in het onderwijs ook nog is zo? Bahbah we zoude moeten gaan staken. Deze dingen zoude veel meer gelijk moeten zijn ongeacht welke beroepsgroep[/quote]
Dit werkt toch bij iedereen hetzelfde? Je kunt je vakantiedagen na je verlof opnemen. 
Ik werk dan niet in het onderwijs maar weet wel van vriendinnen die dit fulltime doen, dat zei iedere week meer dan 40 uur maken waardoor zij die 6 weken meer dan verdienen.

Bij ons staat dit gelukkig in de CAO. Ik krijg ook 8 dagen van de kerstvakanti terug. In welke branche werk je? 

In het onderwijs krijg je geen 6 weken terug lol. Je krijgt 20 (de vastgestelde vakantiedagen) terug. Dat is 4 weken (20 delen door 5 werkdagen). Niet mooier maken dan het is. 

Ik werk zelf fulltime in het onderwijs. Iedere week werken wiij structureel wat uren te veel die gecompenseerd worden in de vakanties. Ik zit zelf ongeveer iedere week een avond op school voor MR, GMR, werkgroepen, oudergesprekken etc. Ook in het weekend zijn ik en de meeste collega’s vaak nog een aantal uur aan het werk. Die piekbelasting wordt dus gecompenseerd in de vakanties. In de zomervakantie werk je als fulltimer sowieso verplicht een week op school. Die week krijg ik dus niet terug als verlof, de andere vijf wel net als Hemelvaart en Pinksteren. Toevallig sloot mijn verlof ook nog eens aan op de meivakantie dus dat kwam heel fijn uit. Verder wil ik nog even meegeven dat je in het onderwijs niet buiten het seizoen op vakantie kan en dat je  ook nooit zomaar een vrije dag op kunt nemen. Vandaar dus ook dat in de CAO is vastgelegd dat je de vakantiedagen terug krijgt. Je hebt er recht op omdat die uren eerder al zijn gemaakt.

Wat een heftige reacties zeg. Makkelijk praten over andere beroepen, maar inderdaad: totdat je kinderen hebt waar je rekening mee moet houden is het heel vervelend om niet buiten de schoolvakanties op vakantie te kunnen lijkt me. En de mensen die ik ken die in het onderwijs werken werken (minimaal) 40 uur en krijgen 36 uitbetaald, dus als je het bij elkaar optelt weet ik wel wie er beter af is hoor ;)

Wat het topic betreft... Ik mis geloof ik precies alle feestdagen tijdens mijn verlof, dus ik zou niet weten hoe dat geregeld is eigenlijk. Goede vraag wel! 

[quote quote=10208929][/quote]
In de zorg maken we ook meer uren. Zie nieuws.. dikke personeel tekort maar ja, mensen moeten wel eten, medicatie, verzorgd worden. Dus vaak zat 2a3 weken achter elkaar door werken zonder 1 dag vrij incl avond en nachtdiensten. En begrijp me niet verkeerd. Het is niet alsof ik het de mensen in het onderwijs niet gun. Ik gun het ze zeker!Het zou alleen heel fijn zijn als we in andere beroepen ook zoiets zoude krijgen ipv te worden uitgebuit. En als je denkt dat we al die over uren (inmiddels iedereen gemiddeld zo'n 500) kunnen opnemen, dan vergis je je. Want wie gaat de mensen dan verzorgen? Maar goed. Gelukkig houden we van ons werk en zijn we zo gek om het te blijven doen. 

Maar gebruiker, het probleem is hier dat er negatief over het onderwijs gepraat wordt terwijl iedereen in het onderwijs jullie in de zorg ook het beste toewenst. Alleen kunnen wij daar niet voor zorgen. Dat moeten jullie zelf gaan regelen met de bonden en werkgevers. 
In de tussentijd maar klagen dat wij in het onderwijs het zoveel beter hebben gaat het probleem niet oplossen. En ik ben het langzaam spuugzat aan het worden dat elke keer als ik zeg dat ik docent ben mensen denken dat het allemaal tof is met zoveel vakantie en loonsverhogingen. En hoe slecht zij het wel niet hebben. Ga zelf de straat op? Ga zelf staken? Zoek uit welke taken je collectief kun weigeren zoals administratie oid. Eis je pauzes op. En zeg gewoon eens nee is nee. En als de bonden niet doen wat je wilt, dan ga je daar stennis schoppen. 

Terug
Bovenaan