.

1700u naar bed is een beetje gek. Dat is etenstijd!
Al eens geprobeert om 1700u gewoon lekker te gaan eten, daarna naar boven, badje en 18:30 de nacht in?

En waarom maak je haar wakker met haar eerste ochtendslaapje? 
Als deze wat langer is, kan de middagslaap ook wat later beginen, en slaapt ze dan nog van 3 tot 4 bijvoorbeeld.
Mijn zoontje is 10 maanden en is om 7 uur wakker, dan  om 10 uur weer naar bed tot 12 a half 1. 
En dan rond 3 uur nog een uurtje a 1.5. 
En dan weer om half 8 naar boven voor de nacht.

Zo, dat is een hele boel slaap op een dag. Daar heb ik regelmatig van gedroomd, haha. 
Ik zou haar 's ochtends persoonlijk ook niet wakker maken, tenzij het echt moet. Dan kan de middag slaap inderdaad wat later en skipt ze het 3e slaapje misschien. En dan eventueel wat eerder de nacht in.
Als je je echt zorgen maakt, zou ik contact opnemen met het CB. Als ze verder vrolijk en alert is en goed gaat in haar ontwikkeling, denk ik niet dat er een reden tot zorg is. Dan heb je gewoon een lekkere slaapkop gekregen :) 

Is idd veel, hier droom ik van.. mijn dochter is echt geen lekkere slaper... maar elk kind is anders toch! 
2 Slaapjes is nog wel normaal op deze leeftijd hoor.. Ik zou idd proberen de ochtendslaap wat te verlengen. Dan om 14:00 naar bed voor de middagslaap. En dan wakker houden tot 18.30-19.00 en dan de nacht in.
Mijn dochter sliep op die leeftijd s  nachts van 20.00-6.30. Overdag van 10.00-11.30 en 14.30-16.00 max... ze sliep en slaapt nog steeds heel weinig. Meer heeft ze niet nodig en eerder op bed leggen is alleen maar drama. Mijn dagen zijn soms vreselijk lang met een kind wat zo weinig slaapt, ik zou willen dat ze een uurtje langer zou slapen..
Maar mocht je je echt zorgen maken, neem dan contact op met het CB. Ik zou in jouw geval wel echt proberen naar 2 slaapjes te gaan, ook zodat je kind er gezellig bij zit met avondeten.

Ik ben inderdaad ook niet zo’n voorstander van wakker maken. Ik zou haar lekker laten slapen zo lang ze wil smorgens. Dan kan ze smiddags wat later en optijd de nacht in zonder derde slaapje.
Ze slaapt denk ik niet absurt veel, maar misschien niet zo op logische tijdstippen? De meeste kindjes slapen geen 3x meer op die leeftijd. 

Ik maak mijn kindjes ook nooit wakker, tenzij het moet (als ik mijn zoontje van school moet halen en mijn dochtertje ligt te slapen). Of als het ochtend is en we moeten de deur uit voor werk/kdv. 
Ik ben de lengte van de slaapjes bij mijn zoontje pas gaan beperken toen hij 3,5 was en hij moest wennen aan een dag zonder slaap ivm school. 
Mijn dochtertje is soms ook heel moe rond avondeten tijd. Soms leg ik haar even in bed, maar dan wordt ze uit zichzelf eigenlijk altijd wel wakker na 45 minuten. Ze kan daarna gewoon om 19 uur naar bed. 
Net als de anderen zou ik zeggen. Kijk eens wat er gebeurt als je gaat niet wakker maakt. 
En tja, sommige kindjes hebben meer slaap nodig dan anderen. 

Terug
Bovenaan