.

Eet ze genoeg? Speelt ze en is ze alert? Slaapt ze 's nachts gewoon? Dan mag je ervan uitgaan dat ze gezond is.
En dan mag je ook gewoon je kindje volgen hoor! Die slaap zal ze nodig hebben. Vind je het zelf een onprettig ritme? Of alleen omdat het niet is "zoals het hoort"? Want babies doen lang niet altijd zoals het hoort, die doen wat goed is voor zichzelf.
Een kindje wat moe is, is moe. Die mag je gewoon laten slapen hoor.

Hoi
Als ik goed kan tellen slaapt ze ongeveer 15 uur op een dag 
Mijn dochter van 11maanden slaapt ongeveer even veel en soms nog wel meer s'nachts meestal 13/14 uur en dan nog anderhalf tot 3 uur overdag  

Qua uren kan het geen kwaad, alleen in de aantal dutjes zeg maar ? mijne van 1 jaar slaapt nu dit ritme:
07.00u wakker, 7.30 eten
10.30 eten
11.00 slapen
13.00 wakker, lunch
15.30 slapen
16.30 word ze wakker
spelen enz tot 18.00u avondeten
20.00 naar bed met klein flesje nog. 
Totaal dus gemiddeld (de lengte wijkt soms af natuurlijk van de dutjes) 14u 
ook wij hadden even dat ze rond 17.30 in slaap viel, dat is funest voor het ritme van je kind maar ook jezelf helaas. Toen zijn we meteen gaan rekken en het dutje naar voren gaan halen. Is eigenlijk niet heel moeilijk en was binnen 2 dagen gelukt.  Succes ??

Hoi,

Mijn dochter is nu ruim 11 maanden en sliep ook 3x op een dag. Dit was voorheen haar ritme:
7.00-7.30 wakker (uit zichzelf)
8.00-9.00 weer op bed
10.00-11.00 wakker (uit zichzelf)
12.00 weer op bed
Na haar avondmaaltijd van 17.00 weer op bed tot ongeveer 19.00.
Ik merkte dat haar slaapjes steeds korter werden, soms sliep ze maar een half uur.
Toen ben ik haar slaapjes wat anders gaan indelen. 
Nu is dit haar ritme:
7.00-8.00 wakker
10.00-10.30 meestal op bed. (Ongeveer 2 uur slaap)
En dan gaat ze op bed wanneer ze weer moe is. Meestal rond 2 uur en dan slaapt ze 1,5 tot 2 uur. 

Maar ik volg wel gewoon haar ritme en mocht ze nou wel moe worden rond etenstijd, dan gaat ze gewoon lekker op bed. Dan heeft ze haar slaap gewoon nodig. 'S nachts slaapt ze ook gewoon door, dus zie er geen kwaad in om haar zoveel te laten slapen. 

Wakker maken is inderdaad nodig voor het ophalen van me andere dochter. 
Maar ze is na het eten van 17:00 gewoon echt moe, huilen tot ze in bed ligt dan is het goed. 

Terug
Bovenaan