..

Waar ik woon hebben wij geen meerdere slaapkamers maar, een grote slaapkamer waar twee ledikantjes in kunnen en twee persoonsbed grote kledingkast voor de ouders en een kinderkledingkast. Tot nu toe gaat het prima, mijn zoon is bijna 11 maanden en gaat nog steeds goed. Tweede is onderweg en tot die tijd zoeken wij een ander woning, als wij toch geen woning kunnen vinden gaan wij een comode, ledikant ineen kopen, en het huidige comode verkopen. Zo hebben wij dan wel een tijdelijke oplosing. Ik ben zelf niet van de verbouwingen vandaar dat wij liever in het zelfde slaapkamer slapen. Voor de rest zijn we de heledag in de woonkamer.

Onze babykamer is ongeveer 6,5 m², maar eerlijk gezegd staat het ledikant nu met 15 maanden nog steeds bij ons op de slaapkamer (9m²). We vinden het veel te gezellig om hem op een eigen kamertje te leggen.
Ik denk dat het prima kan qua afmetingen, in een vorige woning hadden wij ook een 'logeerkamer' van 4,5 m², dat ging ook prima. Je kan gewoon prima vantevoren uittekenen of je belangrijkste meubels er passen, of meubels uitzoeken die passen in de ruimtes die je hebt. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. ;)

Wat verwacht een logé? Een king size bed, zitgedeelte en een eigen on suite badkamer ofzo? Haha, dat is gewoon niet realistisch in de meeste huizen, een bed en een klein kastje of stoel is echt gewoon prima hoor (wij hebben überhaupt geen logeerkamer nu, de opties zijn bedbank, matras of luchtbed hier), en anders slapen ze maar gewoon in hun eigen huis. 

Hoi! Mijn zoontje heeft tot 8 maanden bij ons gelegen en kreeg daarna een kamer van 5m2. Dat gaat prima. Binnenkort gaan we verhuizen en krijgt hij een kamer van 6.8. Wel met rechte muren. Maar je kan op Pinterest zoeken naar superleuke ideeën voor kleine slaapkamers. Hoe je met weinig ruimte toch een mooie kinderkamer kan maken. Als je kindje straks groter is, kan je met een hoogslaper ook een hoop oplossen. Spelen in de woonkamer gaat hier prima. Ik had als een kind een kamertje van 5 a 6 m2 en had zo'n opklapbureautje, een kast en een bed. Om in de kast te kunnen moest het bureau ingeklapt worden. Maar ik vond het fijn dat ik mijn eigen plek had, dat was het belangrijkste voor mij.
Afhankelijk van hoe vaak oma komt kan je natuurlijk ook overwegen, dat zij in jouw bed slaapt en jij dan in de woonkamer (dat doe je nu ook toch?)
Dan kan je namelijk je eigen slaapkamer groter houden en je kind na de geboorte misschien wel op je kamer laten slapen. Dat is het begin heel fijn (althans vond ik)

De slaapkamer waar mijn dochters (samen!!) slapen is 6m2!! Daar staat een peuterbed, ledikant, 1 kledingkast en commode. Past prima. Geen ruimte voor speelgoed, maar dat hoeft toch ook niet. Ze slapen er alleen maar.

Als de oudste (3.5 jaar) even alleen wilt spelen, sjouw ik het poppenhuis of een bak duplo naar boven en zo kan ze ook alleen op haar kamer spelen, zonder dat er altijd speelgoed staat.

Hier gaat het al 2 jaar zo, en t gaat prima. Een eigen kamer is de eerste jaren echt niet nodig, dat is vooral luxe die wij in Nederland normaal vinden.

Ik vind een eigen kamer voor oma ook behoorlijk luxe, hoe vaak slaapt ze bij jou dan? Kan ze dan niet in jouw bed en jij op een matras in de woonkamer ofzo? T is maar voor een nachtje, prima te overzien lijkt me.

Wij wonen heel klein met 2 kinderen maar we hebben alles wat we nodig hebben. Kinderen hebben geen grote ruimtes of bergen speelgoed nodig, in ieder geval de eerste jaren niet!

Onze 2 jongens slapen samen op een kaner van 8m2, gaat prima. Kamer is hoog, dus zodra de kleine niet meer in het peuterbed slaapt, dan slapen ze samen in een stapelbed. Verder dan alleen nog een kledingkast (1.5m breed) in de kamer en een klein boekenkastje. Is echt prima te doen.
We hebben nu nog een aparte logeerkamer, maar dat wordt later een kinderkamer zodra ze niet meer op 1 kamer kunnen slapen. Ik moest vroeger ook bij een van mijn zussen op de kamer slapen als oma kwam.
Ik weet niet hoe vaak je moeder komt slapen, maar denk dat ik eerder er 2 kamers van zou maken als ik de oppervlaktes zo zie.  Misschien helpt het even alles te tekenen op schaal, en dan ook hoe het indeelt, hoe deuren opengaan en waar je dan meubels neer kan zetten. Evt kan de logeerkamer ook kleiner als er echt alleen een bed met nachtkastje in hoeft. Voor de kindje kan je later ook een hoogslaper organisieren, scheelt ruimte en kinderen vinden het vaak erg gaaf!
Succes met puzzelen!

Ja die is wel mooi! Nog even met je mee brainstormen: Wij hadden ooit een hoekbank van IKEA die tot 2 persoons bed was om te toveren, heel simpel. FRIHETEN heet hij volgens mij tegenwoordig. Maar weet niet of je een bank in je werkruimte wil natuurlijk. Was wel ideaal, er zat een deel in dat je kon opklappen en dus beddengoed in kon bewaren en sliep heel fijn.

Terug
Bovenaan