..

Dit verschilt heel erg per bevalling en per persoon lijkt me. Na mijn eerste bevalling kon ik na 2 weken nog geen 5 minuten staan. Ik denk wel dat dit uitzonderlijk was. Na mijn tweede bevalling had het zeker wel gekund, maar let wel goed op je lijf. Je kan echt je lijf schade aanbrengen als je te snel van alles weer gaat doen.
 
Kraamzorg is er vooral om jouw en de baby te verzorgen. Afhankelijk van hoeveel tijd ze daaraan kwijt zijn heeft ze tijd voor klusjes in huis. Dus is het een beetje afhankelijk van hoeveel zorg jij en je kleine nodig hebben, en hoe efficiënt je kraamverzorgster is hoeveel tijd er over blijft voor de huishoudelijke taken. En inderdaad, de zorg voor huisdieren gaan ze niet doen. Ik heb 2 kinderen gehad, en 4 verschillende kraamverzorgsters, omdat ik elke keer halverwege een wissel had, omdat de kraamverzorgster aan haar maximale aantal uren zat. En daarom heel wat efficiënte, en minder efficiënte kraamverzorgsters gehad. Soms kon mijn man ‘s avonds nog even aan de slag in huis…

En zoals eerder gezegd, geen 1 bevalling is hetzelfde. De één kan best veel na een bevalling terwijl een ander nauwelijks van bed af kan komen. Dus ik zou iemand zoeken in je omgeving die de zorg rond je kat van je over kan nemen mocht het nodig zijn.

Mijn eerste bevalling was het zwaarst, en toen had ik een kat die 2 keer per dag een pilletje moest krijgen. Maar dat had ik prima zelf gekund. Alleen moest de kat dan wel uit zichzelf naar me toekomen. Ik kon er niet achteraan rennen om haar te pakken. En dat was weleens lastig, want de kat moest wennen aan mijn nieuwe rol als moeder, en een baby in huis, dus zat maar wat graag onder de tafel.
 
Ligt er idd aan hoe je bevalling gaat. Bij de 1e kon ik ook eerste 2 weken vrij weinig. Veel bloedverlies waardoor ijzertabletten kreeg en snel duizelig. Bij 2e was ik dag later de hond al ant uitlaten.
 
Ja zoals gezegd hoeft kraamzorg alleen jouw en de babys zorg te doen.. dus denk aan eten klaarmaken en bed/wc hygienisch houden. Katten deed mijn kraamzorg ook niet, dat deed mijn man in zijn verlof. Erna kan je t meestal wel, al zal t met keizersnede anders zijn..
 
Ja dat is heel lastig vooruit te plannen, want je hebt geen idee hoe de bevalling loopt. Ik dacht daarna ook wel snel weer dingen zelf te doen mja het werd uiteindelijk een spoedkeizersnede die kans heb je natuurlijk ook nog ? zou voor de zekerheid iemand dichtbij je vragen of die het eventueel willen doen als het nodig zou zijn.Dan kan je het altijd nog zelf doen als het lukt Succes!
 
Bij mijn intake werd wel gevraagd of er huisdieren waren die iets nodig hadden. Dus het zal er vaak toch wel bij horen. Als je het zelf niet kan en evt partner is er niet.
 
Terug
Bovenaan