..

Het verschilt per persoon geloof ik.. Ik had een keizersnede maar kon toen ik thuis kwam (je moet dan 2 nachtjes in het zkh blijven) eigenlijk direct wel weer veel doen. Wat jij noemt had ik wel kunnen doen. Maar dat weet je pas als het zover is denk ik.
 
Verwacht niet teveel van de kraamzorg hoor. Hier 2 dochters en ik vond de kraamzorg beide keren weinig voorstellen. Ik stuurde ze altijd om 12.30 naar huis omdat ze niks meer te doen hadden en ik was liever alleen thuis met de baby dan met een kraamzorg die op de bank zat en deed alsof ze druk was met papieren invullen.

Kraamzorg kijkt of het goed gaat met de baby, maakt eten voor jou en stofzuigt, poetst de wc en doet de was. Dat was het wel zo'n beetje. En beschuitjes smeren voor visite.
Dweilen, je badkamer of keuken poetsen, boodschappen doen, ramen zemen etc hoort er niet bij. Hier was ze altijd in 20min klaar met de huishoudelijke taken en dan duurt de dag lang hoor... en dan kon ik alsnog s avonds dweilen want dat deed ze niet.

Bij een tweede kindje zorgen ze ook niet voor de oudste. Of nouja, ze kreeg een boterham en een banaan maar er werd niet mee gespeeld of even naar de speeltuin gegaan. Dus alsnog moest er een 3e persoon in huis zijn om voor m'n oudste kindje te zorgen. Voor een huisdier doen ze idd ook niks, misschien alleen het voer bijvullen

Na de bevalling van de 1e kon ik de dag erna alles weer, was een prima bevalling zonder hechtingen etc. De bevalling van de 2e werd een keizersnede en toen kon ik echt 4 a 6 weken bijna niks, dus had veel hulp nodig met de kinderen. Je weet gewoon niet van tevoren hoe een bevalling gaat!

Maar bij een eventuele 3e kindje denk ik erover om helemaal geen kraamzorg meer af te nemen, ik kon prima zonder. Vond het vaak vooral ongemakkelijk en onnodig, zo'n meisje in huis.
 
Hier een positief verhaal over kraamzorg. De zorg voor huisdieren hoort idd er niet bij. Maar hier maakte ze wel het hele huis schoon. Nu ben ik zwanger van de tweede en dan verzorgt ze ook ons zoontje. Ze speelt ermee, betrekt hem bij de verzorging van de baby. Dus ik denk dat het verschil maakt welke kraamzorg je kiest!
 
Voor de bevalling ging ik er vanuit dat ik down under helemaal zou openscheuren en heel veel pijn zou hebben na die tijd. Nou niets daarvan dus, gelukkig! Ik heb de hele bevalling staand gedaan en dat schijnt te kunnen helpen voor de schade en pijn die je dr aan overhoudt. Ik had 2 mini hechtingen. Heb dan ook gewoon direct na de bevalling in huis lopen stofzuigen. Van de kraamzorg moest ik op een gegeven moment een verplichte dag op bed blijven. Het scheen niet helemaal “normaal” te zijn zo snel als ik alweer alles oppakte ;p
 
Verschilt heel erg per kraamzorg hoor wat ze doen. Huisdieren deed ze bij ons niet (2x kraamzorg gehad) . Na m'n 1e bevalling deed de kraamzorg echt de basis dingen en niet echt extra's. Maar dat hoeft van mij ook niet. Na m'n 2e bevalling weer kraamzorg van dezelfde organisatie en deze dame heeft wel m'n hele huis uitgesopt, speelde met de oudste en zorgde zelfs voor m'n man terwijl dat normaal eigenlijk niet gedaan wordt.

Vraag het gewoon na en je kan ook een voorkeur aangeven dat er iemand komt die huisdieren leuk vind. Dan heb je kans dat diegene echt wel even wil helpen als het nodig is.

Wat je zelf kan na de bevalling is lastig in te schatten. Dat weet je echt pas op dat moment.
 
Terug
Bovenaan