12 weken zwanger, nu al minder werken?

<p>Hi all, </p><p>Dilemma! Ziek melden zit sowieso niet echt in mijn aard behalve als ik koorts heb.. Ik heb een management functie + veel verantwoordelijkheden, wel op kantoor overigens dus geen lichamelijk zwaar werk. Ik sleep mezelf werkelijk door de dagen heen waardoor ik niet echt kan genieten van mijn zwangerschap omdat ik alleen maar bezig ben met hoe ik mijn werk goed kan doen. Ik ben moe, kattig en de avonden, weekenden aan het slapen.</p><p>Wat ik mijzelf af vraag, ben ik een zeikerd? Is het "normaal" om bijvoorbeeld één thuiswerk dag aan te vragen? Die uurtjes eerder naar huis geloof ik wel, als ik toch al op werk ben dan maakt dat ene uurtje ook niet meer uit. Ik heb gewoon echt de behoefte aan niet de hele dag mensen aan m'n bureau met gedoe en gezeur. </p><p>Mijn manager weet overigens wel van mijn zwangerschap omdat ik een lage bloeddruk heb waardoor ik nog wel eens flauw kan vallen en dat is alleen maar erger geworden tijdens mijn zwangerschap. </p><p>Kortom, dilemma! Zou het fijn vinden om wat ervaringen te horen. Ik wil mijn goodwill niet verspillen bij het bedrijf waar ik al 7 jaar werk. Bedankt alvast!</p>

Mijn ervaring is dat een werkgever graag meedenkt over je werkdagen tijdens een zwangerschap. Ik werkte tijdens de zwangerschap 5 dagen, en had een reistijd van bijna 1.5 uur (enkele reis) naar het werk. Al snel mocht ik 1 dag thuis werken, omdat ik het erg vermoeiend vond steeds zo’n eind te reizen. Richting het einde van de zwangerschap ben ik nog een dag thuis gaan werken. 
Ze hadden liever dat ik het op deze manier indeelde, dan dat ik bijvoorbeeld uit zou vallen. 
Maak het daarom bespreekbaar, er kan soms meer dan je zelf verwacht. 

Tja.. misschien een optie om dit tijdelijk te doen? Je bent nu moe en humeurig, maar dit is over een paar weken waarschijnlijk wel voorbij. Dan zit je in een andere fase van je zwangerschap.
Zelf ben ik nu 24 weken zwanger van mijn tweede kindje. Ik werk op een kinderdagverblijf dus juist het lichamelijk zware werk is voor mij pittig. Ik was tot 15 weken ook veel moe, echt kapot na een dag werken. Vanaf 15-23 weken voelde ik me wel prima. Nu merk ik de laatste week dat ik lichamelijk wat meer last krijg, mn buik gaat in de weg zitten en mn lijf doet zeer na een paar uur rond rennen. Dir wordt de komende 12 weken die ik nog moet werken alleen maar zwaarder natuurlijk.
Dus elke fase van je zwangerschap heeft zn mankementen. Je kan nu nog niet zeggen hoe je je over een maand voelt! Alles kan dan anders zijn. Maak de keuze waar jij je goed bij voelt. Zelf heb ik me nooir ziek gemeld/minder gaan werken ivm mijn zwangerschappen. Na een dag keihard werken ben ik moe, mn lijf doet zeer.. maar ik slaap een uurtje op de bank en dan gaat het wel weer. T hoort er ook een beetje bij denk ik dan maar ;)

Bedankt voor jullie reacties.. 
Ik begrijp dat het iedere week weer een ander feestje kan zijn en ik heb er alles voor over om een gezonde baby op de wereld te zetten, dat is niet echt de issue.. Het gaat mij er om dat ik er alles aan wil doen om mijn werk goed uit te voeren.. Ook zonder de zwangerschap is mijn baan zeer veeleisend (minimaal 50h pw) en de eerste paar weken extreem moe houdt iedereen wel vol, 12 weken wordt toch wel een beetje lang. Ik moet de gehele dag nadenken en zit veel in cijfertjes dus wel handig als ik scherp ben en geen fouten maak als ik moet rapporteren aan de directie ;-).. Vandaar dat ik mij af vraag wat verstandig is om te doen.
Maar een goede tip om een tijdelijke oplossing voor te stellen, dankjewel! En knap hoor dat je zo fanatiek blijft tijdens je tweede zwangerschap. Werk je ook fulltime? 

Ik was ook erg moe en ook flauwvallen door lage bloeddruk en wel fysiek zwaar werk. Maar dit trekt na 12 weken wel vaak weer bij. Dit was ook zo alleen terug kijkend op die periode had ik echt meer op mijn strepen moeten gaan staan. Mijn advies is dan ook dat te doen. Ga in overleg met je baas en kijk wat de mogelijkheden zijn. Hun willen je niet in de ziektewet en jij wss ook niet dus vaak is er dan wel een goede compromis te sluiten zoals bijv dat je soms eerder gaat of later begint. Mocht het echt niet gaan.... de uwv betaald je ziekte dus voor je baas geen rede om hier moeilijk over te doen.

Ik heb een vergelijkbare baan, veel verantwoordelijkheden en de hele dag nadenken. Ik ben nu 25 weken zwanger en rond 20 weken kreeg ik enorm veel last van harde buiken. De gynaecoloog heeft toen gezegd dat het tijd was voor een stapje terug. Ik snap dat je het liefst op het normale tempo door blijft gaan maar er groeit wel een mensje in je. Die vraagt nou eenmaal veel energie. Mijn werkgever is een ruimdenkend, zij heeft liever dat ik een paar uur op kantoor ben dan helemaal niet, maar gaf ook meteen aan als ik het gevoel kreeg dat ik op kantoor ben en mijn gezondheid loopt in gevaar ik beter eerder kan stoppen met werken. Ze vond het overigens fijn dat ik het aankaartte, want zelf kan ze niet invullen hoe het met me gaat. Maak het vooral bespreekbaar. Succes!!

Hoi! 
Ik werk nu ook al bijna 3 weken halve dagen en dat terwijl ik nu nog maar 9+2 dagen zwanger ben. 
Ik ben steeds zo ontzettend moe, dat het huilen me soms nader staat dan het lachen. Ik heb dit op het werk aangekaart, en ze zijn echt ontzettend meedenkend en meelevend. Iedereen geeft aan dat het er gewoon bij hoort, en dat ik echt om mezelf moet denken.
Dus dat doe ik nu ook. Ik heb me ook echt wel schuldig gevoeld, en af en toe voel ik me nog wel eens lullig, maar als ik dan weer zo moe ben kan ik me ook echt niet voorstellen hoe ik dat 8 uur per dag vol moet houden. 
Ik hoop, en ik ga er vanuit, dat het met 12/13 weken weer beter wordt, en dan hebben ze weer een fitte medewerker aan mij! 
Je hebt er zelf ook meer aan dan nu maar doorgaan, want dat is echt geen pretje. Ik zou het zeker bespreekbaar maken, je zult zien ze allemaal wel iemand in de omgeving hebben die dit ook gehad heeft ;) 
Heel veel succes!! En denk om jezelf! 

Ik heb een baan met veel verantwoording over gezondheid van mensen en waar veel focus voor nodig is. Vanaf 10 weken merkte ik dat dat steeds lastiger werd en na een week ruzie mrt mezelf (je stelt je aan) toch besloten na overleg met manager 1 uur per dag (4 per week) minder te gaan werken en met 13 weken zelfs 2 per dag. Vooral om te zorgen dat het werk dat ik doe, ook goed en verantwoord gebeurt!

Terug
Bovenaan