12 weken zwanger, nu al minder werken?

Ik ben nu 21 weken zwanger van een tweeling.
En werk in de zorg met dementerende.. Momenteel heb ik een zware groep en werk 24 uur in de week. 
Het begint zwaar te worden en volgens de bedrijfsarts moet ik al mijn contract uren aanwezig zijn. Ik moet op mijn werk 2 uur verplicht gaan rusten. 
Daarnaast sta ik alleen tijdens de zorg boventallig. Maar hoe vaak krijg je een ziekmelding binnen en sta je er weer alleen voor...
Momenteel wordt het mij behoorlijk lastig gemaakt. Ben bijna  nooit ziek en werk er al 10 jaar.. 
 Mijn vorige zwangerschap is ook niet goed gegaan. Vroeggeboorte met 28 weken. 
Hebben jullie dit ook met jullie werkgever? En hoe lang hebben jullie doorgewerkt tijdens de zwangerschap? 

Ik heb in de tijd dat ik 12 weken was (nu 17) ook aangegeven minder te willen werken. Daar werd helemaal prima op gereageerd, ik ben nu een dag aan het afbouwen. Nu merk ik wel dat het eigenlijk niet meer nodig is, ik heb veel meer energie dan rond week 10-14. Maar heb besloten toch maar gewoon van de rust te gaan genieten, ook al kost me dit een gedeelte van mijn inkomen. Genieten van de zwangerschap (hoe vaak maak je dit mee??) en een gezond kindje op de wereld zetten vind ik nu belangrijker. Ik heb zelf afgesproken eind mei opnieuw te bespreken hoe het bevalt en hoe ik vanaf juni mijn dagen wil indelen (ik denk nu een dag extra maar kortere dagen). Een fijne werkgever denkt gewoon met je mee!

Wat vervelend! Voor je lage bloeddruk; zorg dat je een zak zoute dropjes op je bureau hebt staan. Als je je een beetje flauwtjes voelt neem je er 1!

Ik vond het heel lastig om toe te geven maar na een gesprek met de verloskundige, fysio én huisarts (ik had de bevestiging nodig dat ik dit moest doen voor mijn gezondheid en die van onze kleine) besloten vanaf aankomende maandag per dag 2 uur in de ziektewet te gaan (dan 23 weken). Bij mij heeft het te maken met bekkeninstabiliteit waardoor ik constant pijn heb behalve in een bepaalde ligpositie. Ik heb een drukke en verantwoordelijke kantoorbaan en merk dat ik nu einde dag door de pijn gewoon mijn werk niet meer goed kan uitvoeren. Daarna moet ik dan nog 30 minuten reizen naar huis en dat wordt gewoon teveel. Ik ben nu heel blij dat ik het gesprek ben aangegaan, er werd prima op gereageerd ook al hebben we een heel klein team. Succes!

Bedankt voor alle reacties! Ik ben morgen middag vrij vanwege afspraak bij de VK.. wellicht dat een middag vrij al wat doet. 
Vrijdag ga ik met mijn manager zitten over wat gebruikelijk is binnen onze organisatie en wat de opties zijn. Ik hoop toch stiekem dat de moeheid snel verdwijnt of minder wordt maar eigenlijk hoop ik iedere dag dat de volgende dag beter is maar helaas..
Zo fijn dit duwtje in de rug van jullie!

Ik ben momenteel 23 weken zwanger van een tweeling.
Met 16 weken ben ik de helft gaan werken door bekkeninstabiliteit en extreme hoofdpijn. Ik werk in de kinderopvang en vanaf 16 weken werk ik nog 3 uur op een dag, ik werk niet meer alleen en ook niet meer bij de peuters ivm tillen en bukken.
Ik vond het heel moeilijk om aan te geven bij mijn werkgever maar die heeft voor mij de keus gemaakt om gelijk de helft te gaan werken om zo wel tot mijn verlof aanwezig te kunnen zijn. 
Dit bleek een heel goede keuze, van een dood vogeltje ging ik weer naar een vrolijke pedagogisch medewerker waardoor ik ook weer meer toevoegde op het werk en thuis energie heb om ook nog gezellig te zijn. 
Het is nu belangrijk om voor jezelf te kiezen! En de werkgever is verplicht om je tegemoet te komen tijdens zwangerschap. Maar het omzetten van de knop in je hoofd is wel een lastige stap! 

Terug
Bovenaan