Ik vond het wel fijn om een medische echo te krijgen na de termijnecho. Ik dacht vooraf van: maar dan heb je toch net de termijnecho gehad, kunnen ze dan echt zoveel meer zien dan? Maar het antwoord is simpelweg: ja, ze kunnen best wel wat meer zien. Een speciaal hiervoor getraind echoscopist gaat veel nauwkeuriger kijken naar de organen van je kindje en sommige van die dingen zie je met geluk ook wel bij de termijnecho (als die nog bestaat, hier wel in elk geval, maar kennelijk niet overal), maar tijdens deze echo nemen ze er dus rustig de tijd voor om te proberen alles ook daadwerkelijk te zien. Natuurlijk zou je ook kunnen wachten tot de 20 weken echo (dan zien ze hetzelfde en meer), maar mocht er iets mis blijken te zijn (en zeker als je daar evt iets mee zou willen doen) dan kan je het in mijn ogen het beste zo vroeg mogelijk weten.
Nou moet ik wel zeggen: wij staan er wel zo in dat als er ernstige afwijkingen zouden zijn, we de zwangerschap daarom (afhankelijk van de situatie) zouden willen afbreken, omdat we ons zoontje, onszelf en de maatschappij niet willen belasten met iemand die bij voorbaat al een levenlang zeer intensieve zorg nodig zou hebben. Om diezelfde reden hebben we dus ook de NIPT laten doen.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om je kindje een keer extra te zien, zeker in die fase waarin het kindje nog in een keer helemaal in beeld past maar al wel duidelijk herkenbaar een mensje is.