14 maanden wil zelf eten - drama

CHS

New member
Ik heb een dreumes van 14 maanden die de laatste paar dagen zelf wil eten wat hij natuurlijk niet kan dus dat mondt uit in een gefrustreerd kind dat soms echt boos kan worden en de hele boel bij elkaar schreeuwt. Prikken met t vorkje wil wel lukken en dan in de mond maar niet alles kan op n vorkje (rijst bijv) en n lepeltje draait ie om voordat t zn mond in gaat. dus dan heeft hij n leeg lepeltje in zn mond. Helpen mag niet want dat wil meneer niet en slaat hij de lepel uit je hand. De maaltijden worden er niet leuker op zo. Iemand tips?
 
Ik deed met die fases eigelijk altijd een poosje alleen aardappels eten. Kun je ook in veel varainten maken. En je kan ook kiezen voor noedels of spaghetti ofzo. Rijst en macaroni werkt hier ook nog niet goed. Ik zou de kleinere pastasoorten ff overslaan en de wat grovere ff kopen
 
Hier hielp het weleens om een eigen lepel/ vork te geven met wat dingen die makkelijk te prikken of te scheppen zijn in een bordje/ kommetje. En zelf nog een bord/ kommetje te hebben waar je hem tussendoor gewoon mee voert. Doordat ze dan ‘zelf’ aan het eten zijn vielen die paar hapjes die ze tussendoor van jou kregen niet echt op en werden die gewoon opgegeten
 
Wij lieten toen (en nog steeds eigenlijk) ook wel met de handen eten. Zo leren ze ook de nieuwe structuren van eten kennen. Is een tijdje een bende met sommige maaltijden, maar dat is eigenlijk sowieso wel:).
 
Ehh gewoon met de handjes eten en vork/lepel als speelgoed erbij leggen? Zo doen wij het sinds 7 maanden. Meisje met een dikke aversie tegen gevoerd worden. Wij zijn dus al heel snel gestopt met netjes voeren van een bestekje. Gewoon een bibado slab om en een makkelijk schoon te maken stoel/ondergrond creeeren. En lekker zelf laten rommelen. Ze leren het snel als je ze gewoon laat rommelen met hun eten. Met 15 maanden kon ze al netjes alles met een lepel eten en nu ze 22 mnd is al een tijdje goed prikken met de vork. Ze eet alleen ook nog steeds wel graag met haar handjes. 
 
Hij een lepel, jij een lepel. En tijdens het zelf doen, af en toe een hapje met je eigen lepel erin doen. Zo deden wij het. En met sommige gerechten gaat het gewoon domweg niet. Dan mocht het dus ook niet, ik doe het of je eet maar niks. Dat heeft wel eens geresulteerd in zonder eten naar bed. Het zij zo, mijn hele huis hoeft niet onder geknoeid te worden door een boze wurm van net 1. Haha.
 
inderdaad met de handen laten eten en/of een lepel/vork in het handje geven en tussendoor met een andere lepel/vork een beetje bijvoeren. Oh en accepteren dat het een enorme rotzooi wordt :) 

Enjoy the ride! 
 
Terug
Bovenaan