15 weken en dan al een fruithapje?

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje. Mirte is nu bijna 15 weken en ik wilde beginnen met een fruithapje. Nu krijg ik op het consultatiebureau te horen dat je echt niet voor 4 maanden mag beginnen met vaste voeding. Toch zie ik om mij heen verschillende moeders die al eerder begonnen zijn met een fruithapje. Hoe denken jullie daarover? En is het niet zo dat dat per kindje verschillend is? Vroeger kreeg ik al met 6 weken mijn eerste lepel groente. Dat vind ik persoonlijk wel een beetje erg snel.
Mirte drinkt sinds een paar dagen haar flessen minder goed. Gemiddeld zo'n 150 ml incl. poeder en dan 5 voedingen. Is dit te weinig?

Ik hoop op wat reacties (ervaringen) van jullie.

Alvast bedankt,

groetjes Kim
 
Hoi Kim

Als Mirthe al 15 weken is dan is ze toch op één week na 4 maanden? Ja hoor, die ene week doet het hem wel....
Ik zou het gewoon proberen, het zijn toch eerst maar een paar hapjes. Daar kan niks van gebeuren hoor! En als het niet direct geweldig vindt, is dat ook niet zo erg dus.
Ze doen soms eerst heel moeilijk, gaan kokhalzen en trekken een vies gezicht. Mijn zoontje nam eerst 4 hapjes, na een week at ie een half fruithapje met smaak en daarna algauw een hele!
Bij sommige kinderen duurt het wat langer, gewoon blijven aanbieden.
Succes!
 
hoi
ik ben ook begonnne met een week of 15 met fruit hij vond het meteen lekker
je moet aleen oppassen met banaan als je het zelf maakt dan
de gele zijn terijp en kunne stoppend werken
je kan wel de geel groene nemen
en sinasappel kan ook wat krampjes geven
je kan voor resepten op keukenkikker.nl kijken
daar staat heel veel op
nou eetse en s6
 
Hoi Kim,



Het komt niet op een week aan hoor, dus je kan best gaan beginnen met
de fruithap. Maar van waar al die haast? Met bijvoeding kan je
eigenlijk het beste wachten tot 6 maanden. Als er in jouw familie geen
allergische aandoeningen voorkomen kan je vanaf 4 maanden al
voorzichtig hapjes gaan geven. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je
kinderen te jong blootstelt aan bepaalde voedingsstoffen ze hiertegen
een allergie kunnen gaan ontwikkelen. Als de darmpjes en de rest van
het lichaam van je kindje verder ontwikkeld zijn, loop je minder risico
dat je kindje een allergie krijgt. Vroeger wisten ze dit niet.

Groet

Lies

 
Hoi,
ik ben het met Lies eens, je mag wel beginnen maar het hoeft nog niet. Wij hebben met onze dochter aangekeken wanneer ze het zelf interessant begon te vinden, dat was in haar geval met ong. 5.5 maand en toen zijn we begonnen. maar als je een heel hongerig kindje hebt zou ik absoluut eerder beginnen......
groetjes, Geesje
 
Hallo,

Wij zijn begonnen met fruit toen onze zoon 15 weken was. De reden: darmkrampen!!!!
Hij had daar erg veel last an en ben zelf niet zo'n voorstander om allerlei druppels ed te gaan proberen. Fruit mocht hij toch al bijna dus dat gegeven. Het fruit werkte en hij heeft geen last meer gehad van zijn darmen. Ik kreeg er een vrolijk kind voor terug. Gelukkig lust, wilt en mag hij alles hebben. Dus geen moeilijke eter. Wel een lekkere eten want alles wat hij voor zich krijgt eet hij.

Groetjes,
Winnie
 
hoi

Afgezien van kinderen die natuurlijk echt allergie hebben, vind ik dat tegenwoordig algauw het woord allergie in de mond genomen woord. Een baby krijgt algauw de stempel: allergisch opgedrukt...
Vroeger was dit helemaal bijna niet aan de orde en begonnen ze ook al met 4 maanden met de hapjes. Als er in de famillie echt allergie voorkomt (qua eten) maar dan ook ECHT medisch bewezen en je krijgt het advies om te wachten van het CB, dan zou ik het ook opvolgen natuurlijk.
Maar wees ook niet te voorzichtig, wacht dan desnoods tot je kind 5 maanden is, een mooie tussenoplossing.
Het schijnt alleen in het westen van de wereld zo het geval te zijn dat er kinderen gauwer last hebben van allergieen. In andere werelddelen helemaal niet. Men denkt dat het komt omdat we te hygienisch en te steriel leven. Zit denk ik wel een kern van waarheid in.... Je kunt je kind ook té steriel maken...
Ik ben zelf ook erg schoon in huis... soms misschien wel wat mieperig. Maar qua voeding aanmaken was ik ook algauw makkelijk: gewoon kraanwater en soms voor 24 uur voeding aanmaken met gekookt water natuurlijk (ik heb 10 weken borstvoeding gegeven) alleen maakte ik de laatste voeding vers (anders is het wel op het randje, je kan het namelijk 24 uur bewaren)
Ook het steriliseren van de flessen deed ik niet elke dag. Ook laat ik mijn zoontje vanalles in de mond nemen, zonder dat ik denk bah wat vies dat heeft net op de grond gelegen. Het schijnt dat je juist niet een afgesabbelt koekje opnieuw moet geven, omdat het vochtig is zitten daar juist de meest verkeerde bacterien in, geld ook voor natte doekjes om de toet mee schoon te maken, als je hetzelfde natte doekje de hele dag gebruikt... ik vervang het dus halverwege de dag.
PFFFF wat een verhaal, nou ja ieder zijn eigen keus hoor!
 
Ik dacht zelf dat 'ze' 6 maanden niet alleen aanraden vanwege allergieen, maar ook omdat de darmen nog niet voldoende rijp zijn?

Mij is verteld dat een baby op een gegeven moment zelf aangeeft wanneer hij behoefte heeft aan vastvoedsel, doordat hij het eten uit je mond kijkt (wijst/mond open). Ik heb gewacht tot dat moment.  Als ik mijn dochter vergelijk met de kinderen van vrienden, dan zie je dat ieder zich weer in zijn eigen tempo ontwikkelt. Zo is mijn dochter pas heel laat begonnen met vastvoedsel (7 maanden).

Succes
 
Terug
Bovenaan