15 weken en dan al een fruithapje?

in de overtuiging dat iedereen anders is zou ik, als je het gevoel hebt dat ze eraan toe is, gewoon wat fruit proberen. Het is vast niet zo dat haar spijsverteringssysteem in 1 week nog zo onwijs verandert dat je het nu absoluut nog niet kan geven.

Mijn zoontje van 3 maanden  kijkt het eten uit mijn mond, hij is met ruim 42 weken geboren dus eigenlijk al 3,5 maand, en over 2 weken krijgt hij heerlijk zijn eerste appel of meloen hapje. Mocht hij niet goed reageren kan ik altijd nog wat langer wachten.

Succes verder
 
ja, vind ik ook. Tuurlijk moet iedereen ook doen waar hij zich goed bij voelt.
Ja en over de ontwikkeling van de darmen, daar denken de CB's ook     weer verschillend over....
 
Vind t ook nogal vroeg, ik weet dat het vanaf 4 maanden mag, maar waarom zou je? Er blijven altijd uitzonderingen, zoals die baby van 3 maanden die het eten bij zijn moeder uit de mond kijkt, dan is het duidelijk dat die er met 4 maanden wel aan toe is om het te proberen. Ik vind persoonlijk dat je baby een betere graadmeter is om aan af te zien of hij vaste voeding wil proberen dan een kalender. Ik ben zelf met mijn dochter met hapjes begonnen toen ze naar mijn lepel begon te reiken en steeds gefascineerder was door wat ik at. Zij was toen ruim zes maanden en kon los zitten. Over het algemeen denk ik dat een baby die nog niet zelfstandig rechtop kan zitten, nog niet toe is aan vaste voeding.
 
Mijn zoontje ging met 4 maanden ook al het eten uit mijn mond kijken, dus was er ook wel aan toe.
Nou ja, het maakt ook niet uit of je met 6 maanden begint, ze hebben aan melk meestal eerst wel genoeg!

Succes allemaal
 
hallo,



Mijn dochter Leman nu 6 maanden( 36 weken geboren), die keek al met 2,5
halve maand naar mijn eten en die van mijn man (als ze in een wipstoel
op tafel zat als wij aan het eten waren) Ze maakte ook smakgeluidjes en
hapbewegingen.

Nou ik had wel een en ander gelezen (en zelf ook gevraagd aan het CB)
dat als je kind hap smak geluidjes of bewegingen maakt dan is je kind
al toe aan vaste voeding.

Mijn plannen waren om wanneer   mijn dochter er echt aan toe was
dan te geven ik dacht zo rond 4,5 maand, omdat ik ook eerst ook echt
bang was (het is in principe mijn 1e kindje en alles is nieuw voor mij
als moeder als je begrijpt wat ik bedoel.)

Toen ineens zei mij   ene schoonzus dat zei al met 3 maanden aan
haar zoontje   bijvoeding gaf. Nou ik vond het zelf ook wel wat
vroeg maar Leman die keek zo zielig   iedere keer als mijn man en
ik gingen eten. Dus ik probeerde het gewoon met 13,5   weken ookal
vond ik het wel een beetje eng. Iedere keer een paar hapjes en gewoon
rustig aan ( ik gaf haar ook niet iedere dag zeg maar). Ik probeerde
het gewoon rustig aan en de fruithapjes vond ze echt heerlijk,
groentehapjes vond ze wat minder lekker.

Met 5,5 maand begon ik echt met regelmaat te proberen te geven dus
s'ochtends om 10:00/11:00 fruithap die ik nu zelf maak (alleen als ik
vers fruit in huis heb als ik niks meer heb dan pas een potje) en
s'avonds om16.30 a 17:00/ 17.30 dan een groentehap zelfgemaakt.

Nou nu is ze 6 maanden en ze eet nu echt helemaal   mee (ik geef
haar nu ook langzamerhand heel klein beetje vlees in haar groentehap
maar wel goed doorgekookt of uit zo'n kant&klare potje). Als ik met
haar potje aan tafel kom (vooral dan   met het avondeten) dan
probeerd ze haar eten vast te pakken/grijpen en is ze helemaal weer
blij als ik met haar avondeten aankom.



Sommige kinderen/babies hebben gewoon eerder behoefte dan een andere.
Mijn kind had gewoon die eerdere behoefte aan hapjes. Wat kon ik
anders? Echt de hele tijd kijken hoe ze zo zielig kijkt als we aan het
eten zijn hen loopt te happen de hele tijd dat kon ik gewoon niet.



Mijn moeder vond het zelf te vroeg dat ik mijn dochter potjes   bij
3 maanden gaf zij begon met mij   met 5,5 maanden. Maar mijn moeder
zag ook hoe tevreden mijn kindje werd   als ik haar al een paar
lepeltjes potje fruit/groente gaf.



Allergieen zitten wel in de familie maar daar had mijn Lemantje geen
last van. Wel kreeg   ze in het begin een beetje vlekjes van banaan
maar die gaf ik gewoon 2 maanden   lang niet pas met 5 maanden
probeerde ik rustig weer. Nu als ik haar banaan geef heeft ze nergens
last van dus ook geen rode vlekjes meer.



Als moeder weet je zelf wel het beste wat goed is voor je kindje.

Als je denkt dat je kind er echt aan toe is en denk dat het goed zal
doen zón fruithapje te proberen, dan zou ik zeggen gewoon rustig
proberen.





groetjes van DEXEN



 
Hoi,

Ik krijg bij dit soort discussies altijd een dubbel gevoel.
Want een kind dat smak geluiden maakt of kijkt naar wat jij in je mond stopt hoeft per definitie niet toe te zijn aan vast voedsel. Het is vaak ook interesse in wat jij doet en hebt. Als zou je de ab in je mond stoppen zal hij ook zo geinteresseerd zijn (even als voorbeeld) mede omdat ze in de orale fase zitten/gaan.

Maar buiten dat zijn sommige kinderen er echter wel aan toe voor de voorgeschreven leeftijd. En de enige die dat goed kan beoordelen zijn de ouders denk ik.
Op het werk (kdv) zie je zo veel verschillende kinderen, ouders en reacties dat is erg leuk. En vind het ook wel leerzaam.
Er zijn ook genoeg ouders die het geven omdat ze het leuk vinden en dat vind ik dan weer niet echt en goede reden om er mee te beginnen.

Soms zijn er ouders die je moet aansporen om te beginnen omdat je denkt dat een kind er aan toe is maar ouders er huiverig voor zijn.

Of ouders die al zo vroeg beginnen dat ik denk waar begin je aan. Het kind heeft dan ook nog niet de mond motoriek om goed te happen/slikken en gaat dan ook huilen. Maar ja soms willen ze het gewoon graag want het staat in het boekje.

Soms word het idd ook aangeraden als een kind moeilijke ontlasting heeft, spuugt of krampen heeft.

Zoveel mensen zoveel meningen toch?

Zelf ben ik pas begonnen met 6 maanden mijn dochtertje had een allergie voor koemelk, pinda, noten, ei, soja, vis, schelp en schaaldieren en alles waar het in verwerkt zat. Ze reageerde heel heftig als ik het gegeten had (dus al via de bv) waarvan veel mensen toch wel schrokken omdat het dan vaak een minder heftige reactie heeft.
Ik heb zelf op een streng dieet gestaan 14 maanden. En daarom pas laat begonnen met bijvoeding geven.
Tot 6 maanden had ze ook genoeg aan alleen bv.(misschien is dat ook anders omdat dat zich geheel aanpast aan haar behoeftes en flesvoeding niet.)

Maar goed het is een heel verhaal geworden.

groetjes
 
Terug
Bovenaan