15e week en bloeding wie heeft ervaring

Hoi Sylvia,

Dat ze je niet hebben opgenomen is iets waar ik ook wel verbaast over ben. Ik ben het eens met Jbaars. Ondanks dat je kindje het waarschijnlijk niet zou overleven als het geboren wordt, kunnen ze er wel nog van alles aan doen om dat te voorkomen. Mij wilden ze eigenlijk ook voor een nachtje opnemen, maar aangezien het bij mij al snel gestopt was en alles er goed uit zag, mocht ik gaan. Maar ik heb wel een inwendige echo gehad zodat ze konden zien waar het aan lag.

Wat ik wel vreemd vind, is dat ze niet kunnen zien waar het vandaan komt. Hoe het komt is deel 1, maar waar het zit kunnen ze doorgaans wel zien. Weefsel wat bloed of gebloed heeft is namelijk donkerder van kleur. Bij mij kon ik het dus exact zien. (Ik mocht meekijken van de gyn)

Ja, we zijn erg blij dat we de 27 weken hebben gehaald. Elke week is toch weer een grotere kans dat onze meid het gaat halen, mocht ze geboren worden. Maar we hopen op een 'normale'  thuisbevalling.

Heel veel sterkte, houdt de moed er in en probeer inderdaad toch rustig aan te doen. Het gaat toch om het leven van je kindje en rust houden is in dit geval sowieso goed. En als je de ziektewet in moet, dan moet dat maar. Ik heb net ook 5 weken plat op de bank gelegen. Of ik het erg vindt? Nee, hoor. Het is voor een goed doel en als mijn meisje er straks is, is het allemaal weer voorbij en absoluut de moeite waard geweest.

Groetjes, Marisa

Hoi, ik heb net als jij een placenta previa ofwel voorliggende placenta gehad.

Met 10 weken begon het bloedverlies en toen het met 17 weken nog niet opgehouden was kwamen ze er via een echo eindelijk achter dat de placenta voorlag.

Het bloedverlies was meestal niet veel, maar werd verergerd door bv fietsen (tip: neem een dameszadel!). Zo rond de 25 weken werd het ietsje heftiger en toen zei de vk dat als het binnen één dag niet minder werd ik eventueel naar het ziekenhuis moest. gelukkig werd het door rustig aan doen weer minder.

Met 20 weken en met 26 weken zat de placenta nog steeds te laag, maar zo rond de 32 weken hield het bloeden op en inderdaad: met de 36 weken echo, waarop bepaald zou worden of het wel of geen keizersnede zou worden vanwege de placenta, was die intussen naar boven en genoeg weg van de baarmoedermond getrokken.

ik kan dus natuurlijk bevallen!

Tips zijn dus: niet springen/rennen etc, kijk uit met alles wat de baarmoedermond kan prikkelen, je merkt trouwens meteen als je meer gaat bloeden.

zolang het bij een beetje bloedverlies blijft is het niet erg, maar je moet alert blijven. tegen mij hadden ze ook gezegd: vanaf zo'n 25 weken kan het erger worden omdat de baarmoeder dan zwaarder wordt en dan kan   het zijn dat je het ziekenhuis moet met bloedtransfusies en eventueel uiteindelijk een vervroegde bevalling.

Maar bij mij viel het mee, maar ik ben dus wel METEEN rustiger aan gaan doen, en heb wat werk afgezegd toen ik er met 17 weken achter kwam.

Intussen wacht ik met spanning: want ik kan elk moment gaan bevallen!

succes ermee! MM 39+4

Hoi,
Ik weet (helaas alles af van een laagliggende placenta,placenta praevia).

Ikzelf heb bij mijn laatste zwangerschap een placenta praevia gehad ,met vreselijke bloedingen ik had vanaf week 5 al roze verlies ,met 8 weken bloeding + stolsel ,met 14 weken heftige bloeding +groot stolsel zijn toen ook naar afd. verloskunde z'huis gegaan waar we gelukkig het hartje hebben gehoord (ik kreeg bij de echo van 13 weken ook al het gegeven dat mijn placenta vrij laag lag) met 20 weken tijdens screenings echo lag de placenta voor een heel groot deel over de baarmoeder mond en moest ik echt heel rustig aan doen (pfff moeilijk hoor met 4 kinderen al om je heen) en gemeenschap was uit den boze.
Helaas was mij maar 3 weken gegeven want met ruim 22 weken ben ik letterlijk leeggelopen met spoed met ambulance naar z'huis vervoerd waar ik uiteindelijk 1 1/2 liter bloed heb verloren met sinasappel grote stolsels .
Helaas heb ik vanaf die tijd 3 maanden in het ziekenhuis gelegen en ongelofelijk maarw aar mijn kindje bleef het goed doen ik heb constant bloedingen gehad en 12 transfusie's ,uiteindelijk is hij via spoedkeizersnede met 35 weken gehaald .

Ik was een extreem geval ,want in de meeste gevallen zal de placenta namate de baarmoeder groeit mee omhoog gaan,hou je daar ook aanvast.

sterkte yvonne (www.wonderdani.beebiesite.nl)

Wat een verhalen inderdaad,
gelukkig is het vloeien nu bij mij gestopt en op wat zeurende buikpijn na voel ik me goed
Wel ga ik deze week niet aan het werk, zien we die week erna wel weer.
De buikpijn die ik bij mijn vorige zwangerschap trouwens zonder oorzaak en gevolgen ook had maken me nu meer ongerust dan in het begin, puur omdat ik nu bloed heb gezien, je wordt toch even met je neus op de feiten gedrukt.
Ben wel blij met jullie meningen, zelf heb ik de neiging om maar ja nee en amen te zeggen als een dokter/ arts zegt wat hij ervan denkt. Natuurlijk gaat het hier wel om je kindje en mag je best je eigen mening en gevoel uitspreken

Heb gister veel gelezen over placenta praevia en dit is wel heel herkenbaar.
Nu begin ik toch ook weer te twijfellen over mijn werk, ik werk in de kinderopvang en dan bij de kleintjes tot 1 jaar.
Die zijn wel het minst zwaar maar je tilt zulken wel de halve dag, en in de box, op bed en in de wipstoel. Het is dan ook automatisch veel bukken en onhandig tillen.
Toch is nog niet zeker te zeggen of ik ook een placenta praevia heb, dat wordt eigenlijk pas defititief vastgesteld in half mei, moet ik dan tot die tijd doen alsof er niks aan de hand is of moet ik bij ieder pijntje maar weer naar huis gaan. Ik heb eigenlijk altijd een zeurende pijn in mijn onderbuik.
Tuurlijk wil je het beste voor je kindje maar nu al stoppen met werken zonder een concrete diagnose vind ik ook wat voorbarig,

wat zouden jullie doen, Ik kan veel over het onderwerp vinden maar niet echt over werken en een eventuele laaglichende placenta.

Waar ik ook aan twijvel is dat mijn twee kinderen een maand te vroeg zijn geboren, ik heb toen nooit bloed verloren, wel altijd veel buikpijn, zou ik toen eigenlijk ook een ietswat laag lichende placenta gehad hebben, ik heb toen ook nooit een echo gehad alleen met een week of 10 om de uitgerekende datum vast te stellen. Voor de vroeggeboortes hebben ze nooit geen oorzaak achteraf kunnen vinden.
Dit is toch veelal het geval met een laaglichende placenta.

Hoi,
Ik zou echt nu gewoon blijven werken.
Waar ik wel een beetje op zou letten is echt zwaar tillen (boven 10 kilo) en ja gemeenschap is met een placenta praevia uit den boze .
Het blijft gewoon heel moeilijk in deze situatie ,ikzelf had natuurlijk al vanaf week 5 ellende maar goed ik heb een heel druk gezin en ben constant doorgegaan met 20 weken kreeg ik het echte gegeven praevia en mocht ik geen gemeenschap meer hebben en moest het wat rustiger aan doen(moeilijk met 4 kinderen) en op dat mooment verbouwing badkamer en baby kamer dus tig keer trappen op en af of dat het uiteidelijk verspoedigt heeft dat ik met ruim 22 weken letterlijk leegliep (ik denk het zelf niet) want rond die tijd maakt je baarmoeder gewoon een groeispurt door .

Ik zou dus gewoon m,n dagelijkse bezigheden blijven doen alleen heftig tillen even niet doen.
en op zich hoef je met een praevia niet vroeger te bevallen het ligt er net aan of je ernstige bloedingen hebt er zijn ook vrouwen die hebben een praevia en die merken nagenoeg niks.
Praevia komt inprincipe ook niet zo veel voor,maar een klein percentage die het krijgen en dan vaak ook nog vrouwen die voor heen operatie's aan baarmoederholte hebben gehad of aangeboren baarmoederafwijkingen.

groetjes yvonne

Terug
Bovenaan