16 maanden slaapt super onrustig, huilt veel

<p>Dag allemaal, lang verhaal:</p><p>Onze meid van 16 maanden slaapt sinds een paar weken (de laatste 2 weken het heftigst) steeds heel onrustig. Ze heeft bijna altijd in haar eigen bed geslapen, ons bed is feest (dus bij ons nemen werkt absoluut niet). Wat er gebeurt:</p><p> </p><p>Ze valt 's avonds in slaap en wordt vervolgens elk (half)uur huilend wakker. Diep in de nacht worden de tussenpozen wat langer. Soms moeten we troosten, soms niet en pakt ze zelf na een half minuutje haar speen weer. Afgelopen week begon ze zelfs al te huilen als ik haar op bed legde, ik mocht de kamer niet uit (zelfs blijven aaien over haar hoofdje). In de ochtend wordt ze uiteindelijk ook huilend wakker. De slaapjes overdag zijn ook maar max. 1 uurtje (heeft nooit lange tukjes gedaan), maar daar wordt ze nu ook huilend uit wakker. </p><p> </p><p>De afgelopen weken werd het allemaal steeds wat "erger". Het begon namelijk met 1x huilen ergens in de avond, even troosten en ze sliep de nacht verder. Toen ging ze vaker in de avond huilen, toen ook de nachten. Vervolgens al huilen bij het naar bed gaan, gevolgd door verdrietige slaapjes overdag.</p><p> </p><p>O ja: bij mij is het het ergst... als papa of oma haar op bed doet, verloopt het rustiger. Als ze huilend gaat slapen, lijkt ze namelijk ook onrustiger te slapen en meer te huilen.</p><p> </p><p>Het lijkt de afgelopen paar dagen weer ietsje beter te gaan, maar ik ben nog extreem gespannen van haar gehuil. Vanavond toevallig ook weer als vanouds elk halfuur huilen (ze hoest ook nog eens sinds gisteren). In mijn omgeving is er niemand die zegt "ik herken dat", dat huilen elke zoveel tijd.</p><p> </p><p>Is iemand die dit wel herkent? In de afgelopen tijd ben ik een paar keer bij de huisarts geweest, die geen gekke dingen vond.</p>
 
Herkenbaar! Ons zoontje van 13 maanden heeft het de laatste weken ook. Soms wil hij ‘s avonds niet slapen, maar is dan daarna te moe en begint te krijsen. Dan helpt alleen rondlopen met ‘m tot hij slaapt.
Verder wordt hij ‘s nachts ook regelmatig wakker, soms even kort huilen, soms echt weer het krijsen dat we hem eruit halen.
Wij hebben het idee dat hij last heeft van zijn tandjes en als hij wakker wordt smeren we dentinox. We hebben wel het idee dat het helpt.
En soms is hij gewoon wakker en wil hij even spelen en soms wil hij een flesje en soms valt hij snel weer bij je in slaap.
Ik herken je onrust en stress na het huilen heel erg! Het zou ook kunnen dat ze daarom bij jou meer huilt, omdat ze jou stress voelt? En dan overneemt?
Oplossingen heb ik ook niet, alleen dat het hopelijk een fase is. Slaapregressie komt ook veel voor rond deze leeftijd.
Veel strekte! Hopelijk vinden jullie  iets wat goed werkt en slaapt ze snel weer goed!
 
 
Ja die slaapregressie van 12 maanden hebben we hier een beetje gevoeld... die daarvoor waren super heftig. En met 18 komt er nog 1.
Onze meid heeft nog niet veel tanden, dus ik denk ook dat zij daar last van kan hebben. Hier ook dentinox voor het slapengaan. Hopelijk komen rustigere tijden ons tegemoet!
 
Herkenbaar maar wel alleen toen ze ziek was of met tanden.
Het deel dan van elk halfuur wakker worden, naar bed brengen niet.

Ze is nu ook 16 maanden en heeft 1 slaapje overdag. Vaak wordt ze na een uur huilend wakker, gaat zitten maar slaapt daarna wel weer verder. De laatste tijd was het om 4 uur wakker en niet meer gaan slapen. Dit gaat nu 2 nachten weer goed.

De volgende sprong staat ook weer voor de deur.. joepie!

Ze doet dit wel alleen maar als ze ziek is of als er een tand door komt. Hopelijk is het dat bij haar.
Onze dochter heeft net haar 8e tand gekregen, ook nog niet super veel.
 
Het gaan slapen gaat nu in de avond al een paar dagen beter, gelukkig. Het frequente wakker worden blijft helaas. Waardoor dutjes altijd kort zijn (want verder slapen lukt niet), als ze al slaapt overdag...
Haar kaakjes hebben flink wat bobbels, al een tijdje. Dus dat kan verklaren. 
Voor mij verklaart het alleen niet dat ze het bij mij veel erger doet.
 
Omdat je haar moeder bent ;-)
Onze dochter is als ik thuis kom ineens stierlijk vervelend en hangt dan alleen maar aan mij. Mijn man kan haar amper pakken en ze begint al te krijsen als hij haar weg haalt bij mij.
Ook dingen als bijten etc doet ze meer of alleen maar bij mij.
Waarschijnlijk pak je haar eerder wanneer ze huilt, ziet ze jou vaker, krijgt ze eten van jou etc. Zijn allemaal middelen om meer bij mama voor elkaar te krijgen dan bij papa.
 
Is er dan ook een manier om haar (weer) duidelijk te maken dat slapen gewoon wel fijn is. Ook als je moeder je op bed doet? En vooral: hoe zorg ik dat ze weer fijn wakker wordt? Tot een paar weken terug was dat altijd brabbelend.
 
Dat huilend wakker worden was hier ook opeens terwijl dat nooit was ! En heeft een paar weekjes geduurd en was opeens weer over. Ze werd in die periode ook vaak s nachts wakker niet zo vaak als bij jullie meest 1 a 2 x maar wel 45 minuten meest met haar bezig dan.
Ik heb er geen verklaring voor wat het was en het was ook opeens weer weg! Ik hoop dat het bij jullie ook zo zal gaan.
 
 
Terug
Bovenaan