1e afspraak verloskundige

Hey meiden

Jullie al een VK gevonden waar jullie heen willen? En hebben jullie al een afspraak gemaakt? Ik moet dat allemaal nog uitzoeken maar weet ook niet wanneer het 'normaal' is om te bellen...
Met hoeveel weken doen jullie dat/ hebben jullie dat gedaan?

Liefs

Hoi Renate,

Gewoon meteen bellen. Hun vragen dan wanneer je laatste menstruatie is geweest en hoelang je cyclus was. Aan de hand daarvan maken ze een schatting hoever je bent. En dan maken ze een afspraak met je zo rond de 8 weken.
Ik heb gister mijn eerste afspraak gemaakt. Ik moet op 1 februari komen. En over twee weken mijn eerste echo. Ben benieuwd.
Heb je de huisarts al ingelicht?
Je moet het ook zo snel mogelijk doorgeven aan je zorgverzekering, ivm de kraamzorg.

Succes,
Cassandra

jeetje nu allemaal al?! zo snel!
Ben misschien pas net 4 weken.. Je HA hoeft er toch niet persee van op de hoogte te zijn.. Je regelt toch alles met de verloskundige..?
De zorgverzekering kan toch ook wel na de eerste afspraak met de VK?
Voor mij gevoel gaat het wel heel snel zo ineens.. ik kan het nog zo moeilijk geloven..

Hoe kun jij eerst een echo krijgen en dan een afspraak? Je krijgt toch eerst een intake en dan alleen het hartje te horen? En rond de 12 weken toch de eerste echo?..

Alles is nog helemaal nieuw voor me!
Thanks voor je antwoord!

Liefs

Bij ons is er maar 1 vk praktijk dus dat is makkelijk 'kiezen'. Wij gaan volgende week eerst op vakantie en daarna ga ik bellen, dan ben ik 7 weken. De vorige keer ging het mis met 7wk 4 dg, maar daar kwamen we pas bij de termijnecho achter. Ik laat het maar op z'n beloop en doe rustig aan. Wat mij betreft hoef ik nu niet ineens een vroege echo, wat je wel eens leest.

Toen ik mij de vorige keer meldde bij de vk, hoefde ik pas met 13 weken te komen, omdat het de tweede was en er de eerste keer geen gekke dingen waren tijdens de zwangerschap.
Voor de eerste weet ik het eigenlijk al niet meer, maar wel eerder omdat ze dan een behoorlijke intake met je doen.

Overigens voel ik mij bij deze zwangerschap veel meer zwanger dan bij de vorige die in een mk eindigde. M'n borsten zijn echt overgevoelig, kan amper m'n zoon optillen! Ook rommelt er van alles in m'n buik, iets dat ik de tweede zwangerschap totaal niet voelde.

Liefs

Het is zeker makkelijk dat je HA het weet. Want als jij een keer ziek bent of een blaasontsteking krijgt, wat zeker een keer gaat gebeuren tijdens de zwangerschap ;), dan moet hij het wel weten dat jij zwanger bent, want dan krijg je ander soort medicijnen die geen invloed hebben op je baby.

Je zorgverzekering moet je ingelicht hebben voordat je 15 weken bent, maar ze hebben het liefst dat jij het zo snel mogelijk geregeld hebt (ik heb dat nu ook nog niet gedaan ;)) Want dan kan de kraamzorg je zo snel mogelijk inplannen. Het duurt namelijk een tijdje voordat dat allemaal geregeld is.

Ja, je denkt alle tijd te hebben voor alles, maar dat valt soms echt tegen.

Omdat het ons tweede kindje is weet de VK al van alles van ons, dus onze intake zal iets korter duren, daarom mogen wij al eerst een echo doen, en dan wordt die op de praktijk besproken, of alles gezond is enzo en of ik werkelijk zo ver ben als we denken. Ik dacht ook dat we eerst een intake krijgen en dan een echo. Maar zoals blijkt gaat dat overal anders.

Ik had dat bij de eerste ook allemaal. Er komt zoveel op je af. Laat het gewoon over je heen komen, en alles komt goed. Gewoon bellen met de VK en je weet meteen wanneer je je intake hebt. Ik zal er niet teveel tijd over laten gaan, want je wilt altijd weten of alles goed is. Tenminste ik ;) (maar dat komt misschien doordat ik al eens een miskraam heb gehad).

Als je vragen hebt mag je ze gerust stellen Renate!

Cass

Toen ik gisteren ontdekte dat ik zwanger ben heb ik meteen de vk gemaild en die hebben vandaag meteen gebeld voor een afspraak te maken.

Ik wist waar ik naar toe wilde bij mijn eerste ben ik bij de zelfde geweest.

De rest regel ik komende weken wel.

Je moet er wel voor zorgen dat je het cz voor de 12 week regelt i.v.m kraamvrouw.

@Renate, Kijk ook al een rond welk kraambureau je zou willen. Dit moet namelijk ook op tijd aangevraagd worden. Dat je de cz inlicht (of welke zorgverzekering je dan ook hebt) is ook voor je kraampakket. Dit wordt rond de 7e maand bij je thuisbezorgd.
En ook iets om over na te denken, bij de meeste kinderdagverblijven moet je toch wel rond de 13e week ingeschreven staan.
Succes meid een hoop om over na te denken.

Liefs, Peet (van het zwangerworden forum)
(ik hoop dat ik bij de oktober mama's mag aansluiten)

Bij menzis hoef je je pas voor week 20 ingeschreven te hebben. De huisarts hoef je alleen te laten weten dat je zwanger bent wanneer je toevallig een afspraak hebt of wanneer je medicijnen gebruikt (de vorige zwangerschap moest ik wisselen van astma medicijnen).

De verloskundige moet je zo snel mogelijk bellen. Vaak zijn ze druk en je wilt toch op tijd een afspraak kunnen regelen.

Terug
Bovenaan