1e Gesprek verloskundige

Hoi,

Ik heb gisteren het 1e gesprek bij de verloskundige gehad en na 1,5 uur te zijn suf gepraat heb ik niet echt een postief gevoel.
Ze wees erg op de risico's en dat de 1e echo geen feestje hoeft te zijn. En dat terwijl ik al zei dat ik zo onzeker en bang ben dat er iets mis kan zijn. Toen ging ze ook nog verder over de 20 weken echo; wat je dan allemaal kan zien! (darmpjes niet goed, verwijde nierbekken etc). Ja het kan natuurlijk ook wel een feestje zijn...
Daarna kreeg ik ook nog een opmerking over mijn gewicht, terwijl ik net 19 kg ben afgevallen voordat ik zwanger werd. Kon ze ook niet weten, maar had toch even wat tactischer gekunt!
Tot overmaat van ramp, heb ik vannacht ook nog eens gedroomd dat er op de 1e echo niets te zien was! Voel me zo rot en onzeker. Die droom komt volgens mij gewoon door het gesprek van gisteren.
Ik heb eind maart weer een afspraak bij de verloskundige, maar als me dat niet bevalt lijkt het me beter iemand anders te zoeken. Of misschien til ik er te zwaar aan?
Ik ben nu bijna 10 weken zwanger voor de 1e keer (na 4 jaar proberen) en heb over 2 weken de 1e echo.

Hoe was jullie ervaring bij het 1e gesprek?

Xx
 
tjee meid, kan me het helemaal voorstellen hoor! niet echt fijn zon eerste gesprek. ik had bij mijn verloskundige ook niet zon fijn gevoel na het eerste gesprek, maar het 2e gesprek ging super! hoop dat dit voor jou ook zo is! doe het rustig aan meid, ik hoop dat de 2 weken zo om zijn voor je, en dat je dan julllie wonder kunnen bekijken :)

Liefs,
 
idd niet erg tactvol die verloskundige.
ze brengt iemand zo onnodig in onzekerheid.
ik zou ffies het 2de gesprek afwachten en anders naar een ander toe gaan. bij de praktijk waar ik zit hebben ze 4 verloskundige. 2 daarvan ken ik nog van me dochter. ik had wel zo me voorkeur. maar het voelde bij allemaal goed. De nieuwe die ik 2 weken geleden had ( die is er sinds kort bij) die was erg zakelijk en gaf niet goed antwoord op mijn vragen. Heb haar liever niet bij mijn bevalling, maarja dat zien we dan wel.

succes.
 
jeetje, mijn ervaring was wel anders. Kan me heel goed voorstellen dat je er nog onzekerder van wordt. Ze zijn bij mijn met z'n vieren en heb er nu 3 gezien. Alle drie erg aardig en in mijn eerste gesprek werd ik naast de voorlichting ook echt blij en oprecht gefeliciteerd met de zwangerschap en leek t erop dat ik de eerste was tegen wie ze dat zei. Ik voelde me dus niet een nummer die werd afgedraaid, maar ze was echt oprecht enthousiast en ging helemaal met me mee. Dat was echt heel fijn. Ik voelde me ook daarom erg op mijn gemak en durf echt alles te vragen. Uiteraard heb ook ik mijn voorkeur, maar ze zijn allemaal aardig. Wat ook hoort te zijn!!! Ik sluit me aan bij de 2 eerdere reacties. ff 2e gesprek afwachten, kan weer helemaal anders zijn, en zo niet, dan een zoeken die beter aansluit bij jouw wensen.

succes ermee
 
Wat rot voor je dat het zo is gelopen. Kan het zo zijn dat de VK je alleen probeerde te wijzen op mogelijke complicatie's ( is realitisch) en dat je, juist omdat je al onzeker bent, vooral de vervelende dingen hoorde en minder het oppikte toen ze leuke dingen vertelde ? En is er, op basis van je leeftijd of medische achtergrond, misschien ook daadwerkelijk meer kans op complicatie''s?

Wij hebben zelfs voor mijn zwangerschap een gesprek gehad met een gyn. ( wij gaven toen aan dat we een kinderwens hadden). Het gesprek duurde twee uur waarin ons een hele waslijst van mogelijke gevaren is voorgehouden. Natuurlijk niet wat je wil horen maar gezien mijn achtergrond was zijn punten wel realistisch. Het heeft er voor ons betekend dat we extra bezorgd waren/zijn en alles extra spannend is. Het goede is wel dat we hierdoor samen al mogelijkheden hadden besproken zoals bijv. wat zouden we doen als de 20 weken echo niet goed was, etc. De erste zwangerschap ging ook inderdaad fout bij 9 weken. Omdat we voorbereid waren was de klap minder groot.

Maar ook al is het een taak van een gyn of VK om je ook te wijzen op mogelijk minder leuke dingen, het mag niet zo zijn dat je hierdoor onnodig meer stres krijgt. Als dit gebeurt kun je proberen om aan te geven wat haar houding bij jou doet en dat dit jou zeker niet helpt. En anders inderdaad een andere VK zoeken. Succes, Judith
 
Tsjonge, ze had vast een druk weekend achter de rug met veel bevalling en weinig slaap ofzo!

Mijn vk wees me er wel op dat er iets mis kon zijn, maar goed, dat weten we toch allemaal! Bij een eerste afspraak lag hier meer de nadruk op hoe leuk het is om weer zwanger te zijn.

Ik zou indd. volgende afspraak afwachten en als het je weer niet bevalt een andere VK zoeken of er in ieder geval iets over zeggen!
 
wat slecht dat ze je zo bang maken zeg! laat je niet van de kaart brengen en probeer gewoon lekker van je zwangerschap te genieten en niet na te denken over wat ze tegen je zei, is moeilijk maar laat ze maar gewoon kletsen, je zult zien dat jij straks een prachtige echo hebt waar je trots op kunt zijn. geniet ervan!!
 
Terug
Bovenaan