1e Gesprek verloskundige

Tja.... dit is niet leuk want de kans dat alles gewoon goed gaat is vele malen groter. En ja... ze moeten je er op wijzen want het gaat ook wel eens mis... Ik hou wel van het nuchtere werk, want ik weet door ervaring dat je ook een miskraam kan krijgen. Maar ik heb het idee dat ze alleen het negatieve heeft benadrukt...
Alhoewel... de 20 weken echo heeft als DOEL het opsporen van afwijkingen, dus denk daar wel goed over na: het is GEEN pretecho. En wil je alles weten? En als je iets weet, wat wil je er dan mee?

maar laten we voorop stellen: bij de meeste vrouwen gaat alles gewoon prima... dus hou daar meer rekening mee dan met de negatieve kant!
 
Hier werden we bij de allereerste intake van de oudste wel gewezen op risico's.... daar zijn ze natuurlijk ook voor.
Ze zijn er niet alleen voor de leuke gesprekjes. Tuurlijk het gros van de zw.schappen gaat goed en dat mogen ze echt wel laten merken (dat deden ze hier wel) maar de realiteit is wel dat het niet altijd leuk is die eerste echo.... of de 20 weken echo... het is niet bedoeld voor de leuk, dan moet je na een goeie 20 weken echo een pretecho inplannen en heerlijk gaan genieten van de beelden van je groeiende kindje.

Toen ik voor de 3e keer zwanger was zei de echoscopiste in het zhuis: nou kijk maar op het scherm, daar is het leuks te zien.
Ehm ja dat was het dus niet, want net die zw.schap ging dus mis en zagen we een levenloos kindje.... had liever gehad dat zij toen wat realistischer was geweest en had gezegd; nou zullen we eens gaan kijken of iets in die trant.

Het liefst wil je natuurlijk alleen maar een leuk gesprek, gefeliciteerd worden als je voor het eerst bij de VK komt en dan is dit best een domper.
Zou gewoon volgende keer afwachten.... grote kans dat je dan trouwens een andere VK ziet.
 
Marije:

Ben het helemaal met je eens. mijn eerste keer bij de vk was ook geen pretje ivm met een echo die dus niet goed was en ik dus een miskraam had gehad. bij ons zijn ze wel positief maar ook realistisch. "Zullen we eerst maar eens gaan kijken?" dat komt neutraal over... het is toch ook gewoon de waarheid. Je kunt je helemaal verheugen op het feit dat je je kindje gaat zien en als het dan wel fout zit?? En dat komt toch ook nog wel eens voor... dan is dat zo'n grote schok.

Natuurlijk ben je blij en wil je dat een ander blij voor je is, maar van een deskundige moet je niet verwachten dat ze staan te juichen als ze medisch nog niets van je weten. Pas na een mooie echo kunnen ze je met recht feliciteren. Zo heb ik het zelf wel altijd ervaren. Zelf sta je te springen bij een positieve test natuurlijk, maar zij weten dat het niet bij iedereen goed zit of goed gaat. De echo was voor mij ook altijd een hele fijne bevestiging dat het allemaal goed zat en dat we het nu ook echt door konden gaan vertellen!

Aan de andere kant hoeven zij dat niet altijd te laten merken natuurlijk! Ik vind het daarom jammer dat ze niet eerst een termijnecho doen en dan een intake. Dan is de intake een stuk luchtiger en kunnen ze je ook met recht feliciteren. Waarom je eerst een intake krijgt en dan een echo dat is mij altijd een vraag geweest! Wie weet dat trouwens?
 
Nou ik weet het niet zeker; maar net als bij mij; ik heb ongeveer een half jaar na de geboorte van mn 2e kindje een long embolie gehad; trombose; gevolg; bij mn 3e kindje; de intake; de vraag; 'ooit last gehad van trombose'? eeeeuuhm ja; mooi, k kon weer gaan, dan hoor je dus niet meer bij de verloskundige thuis, maar bij de gyn. (wist k dus echt niet)
k denk vanwege dat soort dingen dat ze eerst een intake doen, en dan pas een echo ;-)

Anyway; wel een beetje erg botte VK; realistisch s idd OK, maar je kan ook tactisch realistisch zijn zeg maar; maar goed, bevalt t je echt niet, dan op zoek naar een ander; als je t echt niks vind en je hebt er zo 1 aan je bed als je moet bevallen...?! brrr......
 
Hoi meiden,

Super bedankt voor jullie reacties. Na een paar dagen ben ik toch wat rustiger. Misschien dat ik door die negatieve dingen inderdaad alleen het negatieve nog maar hoorde.
Ik hoop dat het 2e gesprek beter gaat. Heb meestal dezelfde vk, ze werken met z'n 2en. De één fulltime en de ander 2 dgn.

X
 
Terug
Bovenaan