1e kindje geen 2e naam, 2e kindje wel?....

Onze 1e dochter heeft 3 namen en is vernoemd naar haar oma's. Onze tweede dochter heeft ook 3 namen en is vernoemd naar onze favoriete oma's (haar overgrootmoeders dus). Onze zoon heeft er zelfs 4 (hij is de 2e in rij). Hij is vernoemd naar zijn opa's en kreeg een naam die bij mijn man al heel lang in de familie voorkomt. Is het erg dat hij er 4 heeft terwijl de meiden er maar 3 hebben? Nee, de enige twijfel die ik gehad heb is dat het wel veel voorletters zouden worden, maar goed, wanneer gebruik je ze? Het heeft vooral symbolische waarde.

En in relatie tot de symbolische waarde sluit ik me aan bij frankenlinda. Vernoemen is een eer en daar hoor je niet om te vragen.Ook jouw moeder niet. Ik vind het eigenlijk niet zo netjes. Ook ik zou het niet doen als erom gevraagd zou worden! Mijn vader had wel de verwachting dat het zou gebeuren toen na mijn dochter (vernoemd naar mijn moeder en schoonmoeder) een jongen op komst was maar hij bleef het een hele eer vinden. Ze waren er allebei erg om ontroerd.

Overigens...de volgorde bij vernoemen is voor sommige mensen ook nog belangrijk. Mijn schoonmoeder vond dat ze belangrijker was omdat haar naam het eerste was gebruikt en die van mijn moeder als tweede. Terwijl we alleen hebben gekeken naar wat het mooiste klonk. Mijn vader staat juist weer voor mijn schoonvader.... Vernoemen blijft precair!
 
gewoon je gevoel volgen. Als je het belangrijk vind dat je kinderen evenveel namen hebben dan kan je dat wel uitleggen. Is de naam van je moeder leuk genoeg voor een eerste naam ? of kan je een variant op die naam bedenken ?
 
Bedankt voor jullie reactie's. Ik moet het er maar 's even met mijn moeder over hebben, vind het eigenlijk ook niet echt kunnen dat ze het zo vraagt.
En je zit natuurlijk ook weer met de andere (schoonmoeder).
Gelukkig hebben we nog even de tijd!!
 
Ik kan me dus goed voorstellen dat je een 2e naam na je eerste die maar 1 naam heeft vreemd vind; ik hebditook; heb er nu 3; alle 3 maar 1naam; nummer 4 nu op komst van een andere vader als de eerste 3; en papa wil t kind vernoemen; ik weet t zo net nog niet; vind het ook een vreemde gedachte de eerste 3 maar 1 naam en nummer dan ineens 4 (ja 4!!) namen.....
 
Terug
Bovenaan