1e menstruatie na curretage

Landi,

wat je zegt dat je lichaam na een miskraam ook moet ontzwangeren is waar, maar het is wel afhankelijk van de duur van je zwangerschap. Bij 6 weken gaat het nou eenmaal veel sneller, dan bij een miskraam met 17/18 weken.

Bij mij was het bijv. aan de borsten te zien dat ik niet nog niet geheel ontzwnagerd was. En ik merk het nu bij deze zwangerschap ook. Bijv. de buikspieren waren verslapt en nog niet were op orde, nou dat geeft nu als resultaat een behoorlijke buik bij 12 weken. En dat heb ik bij geen enkele andere zwangerschap zo erg gehad.

Ook bepaalde onderzoeken kunnen pas gedaan worden als je ontzwangerd bent, bij een miskraam van 6 weken mag je zo'n onderzoek sneller ondergaan, dan bij een miskraam met 4 maanden.

Wat de emoties betreft. Dat is echt voor iedereen verschillend. Mijn eerste miskraam was vreselijk, maar dat had meer te maken met de angst van gaat het ooit wel lukken en had niets te maken met het verlies van een kindje. Het was meer een droom die uiteen spatte.  De andere twee miskramen (8 weken en ruim 4 weken) heb ik nauwelijks bij stil gestaan. De miskraam bij 18 weken, tja daar heb ik een heel klein kindje in mijn handen gehad. Iets heel tastbaars en er komt nog bij, er was helemaal niets mis. Echt helemaal niets. Alle organen waren op juiste grote, en helemaal goed. Geen chromosoom afwijking, geen infectie en een compleet raadsel. Enerzijds fijn, want het was dus domme pech, anderzijds steeds weer die vraag WAAROM?

En dan nu zeggen mensen, ach ja de natuur doet zijn werk. Maar welk werk moest de natuur doen bij mijn kindje. Waarom mocht ons kidnje niet groter worden. Geen aanlegfout of wat dan ook.

Miep

Hoi tobi, landi en miep (en iedereen die meeleest),

Landi, ik vind het ook juist heel fijn dat jij jouw verhaal ook verteld dus meng je er maar lekker in. Ik voel me er soms zo alleen in en Tobi ken ik nog van het maart moeder forum waar we eerst alletwee zaten. Ik vind het echt fijn om er hier over te schrijven en te lezen. Miep, wat vreselijk voor je allemaal.

En Landi, wat dat ontzwangeren betreft: dat is precies de term die ik naar collega's heb gebruikt als ze vroegen hoe het met me ging. Ik zei dan dat ik gewoon nog aan het ontzwangeren was en dat ik me klote voelde. En je krijgt inderdaad de meest achterlijke reacties.
De allerliefste reactie was van een collega die net nieuw was; zij zei: 'gecondoleerd met het verlies van  jullie kindje'. Dat vond ik zo lief want zo is het ook. Er is  een kindje  doodgegaan  in mijn lichaam  (we hadden het hartje al zien kloppen)  waar mijn vriend en ik  ons ontzettend op aan het verheugen waren.
De klojo's zeggen dan: 'wees blij dat het nu gebeurt en niet later in de zwangerschap'. HALLLOOOO! Ik was ook al twaalf weken! Alsof dat niets is... Ik wist het al 6 weken en was al 6 weken lang voorbereidingen aan het treffen in mijn hoofd.

Ik kan er af en toe nog zo vreselijk boos om worden wat mensen tegen me gezegd hebben. Aan de andere kant probeer ik het te relativeren en me voor te houden dat er mensen zijn die zich in zo'n situatie absoluut geen houding weten te geven waardoor ze er stomme dingen uitflappen. Neemt niet weg dat die dingen  soms wel erg kwetsend kunnen zijn.

Zo heb ik ook een collega op het werk die nu 22 weken zwanger is en zij is echt heeeeel erg zwanger (als je begrijpt wat ik bedoel) en ik kan daar gewoon niet zo goed tegen nu. Ik snap wel dat zij er blij mee is, maar nu even niet bij mij in de buurt aub. Ik zou daar rekening mee houden, maar zij komt echt naar me toe om haar nieuwe zwangerschapkleding  te showen en haar buik en 3D-echo's  te laten zien. Daar kan ik nu niet zo goed tegen, maar ik wil haar plezier ook niet bederven, dus zeg ik er niets van.

Nou meiden, ik heb echt enorm veel steun aan jullie en laten we de moed erin houden! Vandaag heb ik er een beetje moeite mee (ik zit om de haverklap te janken), maar morgen gaat het vast weer beter. Mijn menstruatie is trouwens voorbij, dus toch een keurige 4 dagen. Op naar de eisprong.

Heel veel liefs, Roebie

Terug
Bovenaan