2.... is nee....

Hoi meiden,

Daniel is hier overduidelijk 2... en is erg dwars.
Eerst was hij heel druk maar luisterde hij nog een beetje... maar was hij gewoon overmoedig door dat hij zo druk is in zn aardje en geen rust in zn gat heeft.
Nu is hij overduidelijk dwars en doet alles wat niet mag... na 1 keertje waarschuwen gaat hij de 2e keer in de hoek.
Daar komt hij nu dus uit en daagt me gewoon uit.
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen om consequent te blijven, hij staat uiteindelijk iedere keer in de hoek omdat hij er weer uitkomt... het doet hem allemaal niets ... niet dat hij overstuur in de hoek moet staan maar het besef van ... ik heb iets stouts gedaan en heb nu straf... zou wel fijn zijn.
De hele dag ben ik hier politieagentje aan het spelen.
Ook het doorgedram vind ik soms moeilijk om mn geduld te bewaren.
Nee is nee, maar hij kan dan zo lang door zeuren en drifig doen en blijven doen om zn zin te krijgen.
Tot nu toe ben ik vaak redelijk consequent gebleven maar blijf het moeilijk vinden.
Ben er geirriteerd.. moe... en inmiddels erg down van.

Hoe ervaren jullie dit?
Hoe lossen jullie dit op en hoe zijn jullie kindjes?
Soms weet ik het niet meer en zit ik s'avonds op de bank een potje te janken...
En voel ik me gewoon een hopeloze moeder

Liefs Marina

Ach meis,

Wat kunnen ze je gek krijgen hé?

Myrthe had ik op gegeven moment ook niet meer met in de hoek zetten. Sterker nog ze ging erin zetten als ik zei dat ik iets niet wilde.
Toen heb ik haar een keer op de gang gezet met deur dicht. Nou echt wel!

Consequent blijven is heel belangrijk inderdaad. Als je 1x toegeeft dan weten ze het, als ik maar lang genoeg zeur en dram, dan krijg ik mijn zin wel.
Maar (las ik laatst in tijdschrift) je kan ook 1 of 2x nee zeggen en daarna negeren. Geen antwoord meer geven en weglopen bij de situatie. (mits dat situatie toelaat, je moet niet weglopen als hij op straat ligt hihi)

Probeer hem af te leiden met andere ideeën of ander alternatief aan te bieden.
Nee je mag nu geen koekje, maar wel appel of peer. Of nee je kan nu niet buiten spelen, maar wel met je duplo of trein (ik noem maar wat)
En als hij dan huilt zeggen dan doe je het niet. En dan negeren, dan (duurt ff) gaan ze vaak wel iets anders doen.
En als hij straf heeft gehad, laat hem daarna sorry zeggen. Zodat hij leert beseffen dat je het echt niet leuk vond.

Kleine ideeën zoals wij het thuis doen.
Je bent absoluut niet hopeloos, geef de moed niet op. En probeer te genieten van de leuke dingen.

Liefs Irene

Het is hier soms ook dramatisch hoor. Ik heb het al eerder geschreven: Bij Emma ging het allemaal een stuk makkelijker! Het verschilt dus zeker per kind.
Renske zet ik ook in de gang met de deur dicht, gewoon in de hoek of bij de deur staan maakt totaal geen indruk, terwijl Emma er nog van gaat huilen.
Ik benoem heel duidelijk wat ze fout doet (zoals vandaag): Bijten mag niet! Mama is heel boos op jou!
Dan laat ik haar een tijdje staan, ga naar haar toe, zeg nog eens dat bijten niet mag en dan moet ze sorry zeggen en een kusje geven.
Het besef van wat niet mag en dat ze een ander geen pijn mag doen is er hier ook nog niet. Ze weet heel goed wat ze doet, want ze doet het omdat ze boos is.
En pick your battles, je kan niet alles in 1 keer aanpakken, dan staat hij idd. de hele dag in de hoek. Springen op de bank bijv. daar blijf ik van zeggen dat het niet mag, probeer haar af te leiden, enz.
Maar bijten en slaan, daarvoor gaat ze naar de gang.
Succes!! En voel je geen hopeloze moeder. Het ene kind is het andere niet, maar het komt goed!

Hoi,

Ja hier merk ik ook verschil, de een laat een straf gelaten over zich heen komen, de ander doet alles om eronderuit te komen.
Idd consequent blijven, evt er zelf bij blijven staan en hem negeren, of op een stoel laten zitten en er zelf naast gaan zitten met een boekje, hem negeren tot de tijd voorbij is!
Succes en cliche maar het is weer zo'n fase (raak zelf de tel ook kwijt,,haha)

Gr MJ

Hoi,

het is een lastige leeftijd, 2. Bij Bente gaat het tot nu toe vrij makkelijk, maar Tijn was een lastige 2-jarige!
Blijf consequent en zet hem op de gang als hij iets doet, als bijten enz. Het besef dat hij iets doet wat niet mag komt er dan wel, maar snappen doet hij het nog niet, dat komt pas na zijn 3e verjaardag....... Je kunt hem door consequent te zijn wel goed gedrag aanleren, maar begrijpen doet hij het nog niet.
Ik heb met Tijn soms veel moeite gehad, hij wilde vooral bij alles zijn eigen zin doordrammen en werd dan boos of driftig. Als ik hem op de gang zette ging hij helemaal door het lint, hij heeft driftbuien gehad die 3 uur duurden....... Ik was dan op een gegeven moment helemaal op, en vroeg me af wat voor een moeder ik ben. Nu ondertussen gaat het beter, hij is 3,5 en de driftbuien komen niet vaak meer voor. We zijn nu in de periode van het plagen gekomen, Bente een duwtje geven, Bente duwt dan iets terug en dan heel dramatisch vallen en Bente de schuld geven hahaha.
Zoals MJ het schrijft is het een fase en gaat het echt weer over!
Succes ermee!
Liefs Danielle

hoi meiden,

het is alleen al heel fijn om te horen dat ik niet de enige ben...
Bij Daniel probeer ik als hij iets doet wat echt niet mag... gooien met dinge, plinten van de vloer trekken... kasten leeghalen... slaan tegen dingen... bloembakken uit vensterbank duwen (het enige wat ik nog heb staan de rest is al weg)... enz enz
1e keer waarschuwen en dan de 2e keer in de hoek... dan na 2 minuutjes (1 minuut voor elk jaar dat hij oud is) mag hij uit de hoek en herhaal ik idd door te zeggen... je deed dit en dat vind mama niet leuk dat mag je niet meer doen, sorry mama.. kusje om goed te maken en dan mag hij weer verder spelen.

Vind het gewoon heel pittig nu, zeker omdat hij snachts nog 2 tot 3 keer komt, dan huilt hij erg in zn slaap.. is hij aan het dromen.. maar ik wel moe wakker word.

Daniel gaat nu een nachtje bij mn zwager en schoonzus logeren.
Hij kan heel goed met zn 2 neefjes van 6 en 4.
Kan ik even goed slapen en kan ik er weer tegen aan.

En jah hij heb me wel tuk hor en wil echt niet met dit topic zeggen dat ik geen lief zoontje heb.
Hij heeft ook zn leuke en lieve dingetjes, maar als je moe en geirriteerd ben vergeet je die soms om te zien.

Jan Willem en ik gaan nu proberen om alles wat hij goed doet te benoemen en hem daarvoor veel complimentjes te geven en dan hoop ik dat het negatief aandacht vragen weggaat.
Soms denk ik dat het beetje verveling is maar probeer gemiddeld iedere dag wel even naar buiten te gaan en te lopen, of ga fietsen met hem, smiddags gaat manlief altijd lekker met hem stoeien of even voetballen.. soms buiten of binnen met een stoffen bal, smorgens doe ik wat buishouden (ergste tijd dat hij dingen uithaalt) en daarna ga ik wel altijd met hem samen wat spelen, duplo, kook spulletjes, garage, voorlezen, liedjes zingen of de zandbak.
Dat hij zo negatief aandacht vraagt vind ik heel lastig juist omdat we proberen leuke dingen met hem te doen.
Hoe delen jullie je dag in? en wat doen jullie met je kindjes?

Ga vandaag even lekker bijkomen en wat huishoudelijke dingetjes doen waar ik anders niet aan toe kom, en vanacht lekker slapen en morgen uitslapen... kan merken na die postnatale depressie dat het goed gaat maar dat ik wel goed moet blijven slapen anders toch wel gauw down word.

Liefs Marina

Hoi Marina,

onze doordeweekse ritme is meestal zo:
ontbijt rond 8 uur
daarna even wat dingetjes in huis doen (samen)
Rond 9.45u. even half uurtje tv. kijken (oa. zandkasteel)
Ondertussen of net daarna wat drinken en koekje.
Daarna (rond half 11-11 uur) gaan we meestal naar buiten...fietsen..speeltuin, kinderboerderij)
Tussen de middag eten.
Gemiddeld van 13.00u.-14.30u. slapen
Daarna samen wat fruit en drinken
Samen spelen, of weer naar buiten of ergens op visite.
Dan vanaf uurjte of 5 bezig met eten. Minoux "helpt" dan mee of speelt een soort van alleen.

Groetjes, Bianca

hoi marina,

lastig is dat he.. om te zien dat ze ook lief zijn.. als je zoveel stoute dingen ziet van ze.
kelwin had het vanmorgen nog.. hij mocht iets niet en ik was even met hem op zolder waar de wasmachine staat. en toen ging hij dus met spullen gooien en de deur van de wasmachine hard dicht duwen.. hij had een bakje met spulletjes gevonden die ging op de kop op de vloer.. en dan zegt ie er ook nog bij: zo!
zo van: heb ik jouw eens lekker te pakken.. pfff... toen was ik wel ff boos.. maar probeer hem dan ook af te leiden ergens anders mee.. soms luistert hij heel goed als ik hem dingen uit leg.. pas gingen we even in de winkelstraat naar het postkantoor, en ondertussen kom je langs de winkels die buiten zon speelauto hebben staan. (waar je een muntje in moet gooien) toen ging hij ook mopperen.. (had hem niet in de kinderwagen) mama kelwin daarop? ik zeg nee je moet bij mama blijven.. en warempel hij bleef ook nog bij me.. haha dat was wel heel grappig om te zien.. heb hem daarna ook compliment gegeven dat hij goed had geluisterd! dat is dan ook wel weer erg leuk!

meestal ga ik s ochtends samen aankleden daarna samen ontbijten en dan tv kijken of samen schoonmaken.. of opruimen.. maar soms zit hij ook dan wel al alleen te spelen in zijn speelhoek in de kamer.. (of hij gooit alles door de kamer heen)
meestal slaapt ie smiddags na de boterham nog ongeveer 2 uurtjes en is hij rond half 4 wakker. dan gaan we eerst wat drinken en fruit of koekje eten.. dan moet ik soms het eten nog klaar maken en ondertussen speelt hij of leest een boekje of hij kijkt tv. daarna eten en dan na ongeveer een uurtje naar bed.
tja en soms moet ik werken dus dan verloopt de dag heel anders; 1 keer per week gaan we samen s ochtends boodschappen doen.. of ik ga ff met hem de stad in of even een rondje lopen vind ie ook helemaal geweldig.. en nu het mooier weer word is buiten spelen favoriet.. hij vind het helemaal geweldig!!! fietsje of met de bal of scheppen in het zand met zijn kruiwagen.. hij vermaakt zich wel..

nou lang bericht geworden!! haha ik hoop dat je lekker slaapt en even opknapt om er weer lekker tegen aan te gaan!

sterkte!

Liefs, Christien

Terug
Bovenaan