2 jaar en overdag niet slapen

Hallo,

Mijn dochter is net 2 geworden en precies op haar verjaardag besloten om overdag niet meer te slapen. Maar eigenlijk kan ze het nog niet aan. 's Avonds is ze echt kapot en ze wordt er ook behoorlijk vervelend door. Het gekke is dat ze op het KDV nog wel meeslaapt.
Ik zet haar nu maar 's middags in haar slaapzak op de bank en zet een filmpje op. Ik ben er niet blij mee dat ze zoveel tv kijkt maar het is de enige manier om haar even rustig te laten zijn.
Is het normaal voor een 2 jarige om niet meer overdag te slapen? Of zou dit iets tijdelijks zijn? Misschien heeft iemand nog tips om haar te laten rusten zonder tv (en zonder veel aandacht van mij, ik heb een baby van 2 maanden en dus niet altijd precies op de goede tijden mijn handen vrij). Gewoon in haar bed leggen om wat te rusten  werkt niet, dan krijst ze alles bij elkaar.

gr. Anne
 
Hoi,

Onze oudste besloot met anderhalf al dat ze niet meer ging slapen tussen de middag. en net wat je zegt...dat redde ze net niet.
Ik ben in die tijd heel actief geweest (wordt nog moe als ik eraan terugdenk..ben nu 28 weken zwanger van de 3e en de 2e is bijna 3 en slaapt nog steeds..)

Ik ging standaard lekker lopen of fietsen of eropuit met de auto tussen de middag. TV hielp inderdaad soms ook wel, maar allebei onze kids houden niet van tv, hebben ze nooit gedaan (soms echt helaas hoor).

Maar het was voor mij een uitkomst. Op de fiets viel ze zo in slaap..ook wandelend of met de auto.. Ik ging nergens naartoe, tenzij het uitkwam, maar gewoon een uurtje weg. zij kon dan haar nodige slaap krijgen en ik had geen huilend kind om 5 uur.

misschien heb je er wat aan!

groetjes ciska
 
hoi hoi

Mijn zoon is in september 2 geworden.
Laatst oktober is hij naar een groot bed verhuisd, sindsdien slaapt hij ook niet meer s ´middasgs.
Ik weet niet hoelaat je kindje naar bed gaat s ´avonds naar bed gaat maar die van mij ligt er om 7 uur in en tussen 7.15 en 7.30 uur slaapt hij al.
Terwijl hij toen hij smiddags nog sliep s ´avonds niet zo snel in slaap viel.
Hij kan ook af en toe lastig zijn hoor als hij moe is smiddags maar dan leid ik hem af met speelgoed of een dvd ´tje.
Meestal lukt dat wel.



Groetjes Tal
 
Hoi. Mijn oudste wordt eind januari 3 jaar en die slaapt nog steeds 's middags, en zeker 2 of 2,5 uur. Die heeft het ook echt nodig, want anders kan ik hem om 6 uur wel achter het behang plakken zo lastig is ie dan, hij zit zichzelf dan ook echt in de weg..
Hij heeft van de zomer een periode gehad dat ie ook niet wilde slapen, hij moest het wel altijd even proberen maar hij viel gewoon echt niet in slaap. Dat was 2 of 3 weken denk ik en toen sliep ie weer als vanouds...
Ik denk dat het een goed idee is om lekker met de wandelwagen erop uit te gaan, Ben je zelf lekker buiten (vind ik tenminste altijd heerlijk) en de kleine kan een dutje in de wagen doen, perfect!!
Gr. Anne-Marie
 
Hoi anne,

Misschien denk je wel hoe kan ik nu gaan fietsen rijden en/of wandelen terwijl ik nog een kleine van 2 maanden heb. wij hebben speciaal een kidcar aangeschaft toen de baby kwam zodat ik vanaf dag 1 mobiel was op de fiets.(geen merk kidcar want dat kunnen we niet betalen..)
en misschien heb je al of kan je anders zo'n duowagen lenen o.i.d.

sterkte
 
Ik herken je verhaal
Mijn dochter word in januari twee
En toen ze 1 jaar werd was het middag slaapje er al uit
Wat dat betreft als ik dan terug denk heeft ze als baby zoiezo nooit veel geslapen in vehouding wat een normale baby wel zou moeten doen.
Zij heeft gewoon wat minder slaap nodig
Maar merk wel dat ze in de middag erg moe word en een beetje vervelend gaat doen.
En dingen doen die ze juist niet mag uit protest.En tv kijken helpt waarschijnlijk bij ieder kind wel.Maar ik weet niet hoe laat jou kleine al uit bed komt in de ochtend.
Maar ik laat haar dus altijd gewoon lekker in de ochtend nog liggen.Om 8 uur word ze wakker gaat ik even bij haar kijken en geef haar een schone luier en dan laat ik haar gewoon nog even in bed liggen.Want dan wil ze soms nog wel even slapen.En is ze in de middag ook minder moe.En als ze echt moe is in de middag doe ik haar even naar bed maar gaat ze dus de hele tijd huilen en zielig doen en alles uit bed gooien haar deken dus ook.Omdat ze dus niet wil slapen in de middag.Dus haal ik haar er maar uit en ga ik altijd even met haar spelen om haar wakker te houden.Het klinkt misschien raar maar ik maak haar dan juist erg actief dus ga ik achter haar aan rennen en druk doen zeg maar en kietelen zodat ze juist erg wakker word.En meestal helpt dat wel.En om half 6 krijgt ze eten dan gaat ze in bad en licht ze om half 7/7 uur in bed.Nou ik hoop dat je er wat aan heb
Heel veel succes
 
Mijn smurfje is 2 en denkt ook te kunnen vertellen dat zij niet moe is.

Ik ben niet moe mama. Eliza hoeft niet te slapen

Ik vertel haar dan heel rustig dat we naar boven gaan en dat mama de baas is. Als ze begint te huilen zeg ik

je mag of een uurtje in je bed liggen huilen of een uurtje slapen maar je gaat een uurtje je bed in.

Soms gaat ze eerst huilen en dan slapen. Maar ik haal haar nooit uit bed. Al is het een uur huilen dan maar een uur huilen. Ze is twee daar kan ze best tegen. gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je ook doet. Doe wat je zegt. blijf consequent

succes

Slofjes mama
Succes
 
Ons zoontje is inmiddels ruim 3 en slaapt nog elke middag twee uurtjes.
Het afgelopen jaar hebben wij ook regelmatig periodes gehad dat hij aangaf niet meer te willen slapen. Toch hebben wij daar nooit aan toe gegeven, soms duurde het twee weken van dwarsigheid en huilbuienin bed,  maar dan ging hij weer gewoon slapen.
In feite zoeken ze ook hierin grenzen op, en zolang je zelf het idee hebt dat ze nog een slaapje nodig hebben is het een kwestie van consequent blijven. Peuters zeggen ook dat ze niet in bad willen, of niet willen eten, en hierin trek je als ouder ook een grens toch?

Anders is het natuurlijk als je merkt dat je kindje er echt geen behoefte meer aan heeft, daarin zijn ze heel verschillend. Nogmaals, ons zoontje is al drie, en die uurtjes rust heeft hij nog wel nodig, maar dat geldt niet voor elk kind van die leeftijd. Overigens hoor en lees ik wel vaak dat de komst van een peuterbed de middagslaap geen goed doet.
Daar kunnen ze zelf in en uit, en s'avonds heen en weer lopen geven veel ouders snel op. Wanneer je dan stopt met de middagtuk, zijn ze wat moeier en slapen ze s'avonds beter. Dat is voor ons dus een hele goede reden om het ledikant nog even lekker te laten staan!! Ons zoontje is de hele dag gezellig, zit uitgerust aan het avondeten, en die uurtjes s'middags vinden papa en mama ook best nog wel lekker!!
Suc6, groetjes Soela
 
Terug
Bovenaan