2 jaar heeft hij spraak achterstand?

Mijn peuter is twee. Motorisch was hij bij alles snel zitten op vier maanden wandelen op 10 maand maar het praten blijft wat achter. Hij verstaat ons super goed ik moet maar zeggen we doen dit of we gaan dat doen en hij weet wat hij moet doen. Dierengeluidjes nadoen of aanduiden in een boek geen probleem maar buiten. Paa goal bal pijn komt er ni veel uit. Hij word tweetalig opgevoed maar grootste deel in het nederlands. De kinderarts zegt dat dit goed komt hij gaat ook nooit naar een opvang dus als hij na school gaat dan gaat het zowiezo beter. Maar ik heb wat bang dat het toch achterstand is? Iemand nog ervaring?
 
Bij twee jaar verwacht je dat een kindje woordjes kan gaan combineren om korte zinnetjes te maken: papa weg, bal mee etc.
Mocht je twijfelen aan het advies van de kinderarts dan kun je altijd een afspraak maken bij een logopedist om zijn taalontwikkeling te laten beoordelen.
 
Hoi, ik herken het heel erg. Mijn zoontje is ook 2 (en een maand) en praat ook heel weinig. Wel papa, mama, bal, auto en nog wat dingetjes. Maar verder ook alleen dierengeluiden nadoen en wat gebrabbel. Hij was alleen motorisch ook wat minder snel dan gemiddeld, maar dat gaat nu heel goed. Vorige maand bij het CB kreeg ik wel mee dat hij over 3 maanden terug moet om te kijken of er wat verbetering is. Daar werd ik wel wat zenuwachtig van, juist omdat ik mij er eerst helemaal geen zorgen over maakte. Hij snapt alles heel goed, kan alles goed aanwijzen in de boekjes en zijn gehoor is ook heel goed. Sinds een aantal weken gaat hij nu naar het KDV en zij zeggen ook dat hij waarschijnlijk "druk" geweest is met het ontwikkelen van andere dingen, vooral op motorisch vlak. Dat stelde me toch wat gerust. We oefenen thuis heel veel, het kan maar zo zijn dat hij ineens helemaal los komt. Het duurde bij hem bijvoorbeeld ook even voordat hij kon kruipen, toen hij dat eenmaal kon ging hij als een raket door het huis. Ik heb mij laten vertellen dat jongetjes ook vaak wel wat later zijn met spraakontwikkeling, maar elk kindje ontwikkelt zich natuurlijk ook op zijn/haar eigen tempo. Ik zou proberen gewoon goed te blijven oefenen en alles duidelijk blijven zeggen en herhalen, veel boekjes lezen. Als je je echt zorgen maakt kun je altijd over een paar maanden nog eens bij het CB aankaarten.
 
Het zal voor elk kind anders zijn, maar als ik kijk naar mijn nichtje of oppaskids, waren ze ook echt niet allemaal even snel. De een praatte snel maar liep motorisch achter, de ander precies andersom. Mijn oudste nichtje is nu al 7, maar toen zij met 4 naar school ging sprak ze echt maar weinig woorden. In 6 weken op school was ze helemaal bij. Mijn jongste nichtje is nu 2,5 en zei tot twee maanden geleden geen normaal woord. Allemaal abracadabra. Ineens ging de knop om en nu komen er woordjes. Peuterspeelzaal of dagopvang of later school helpen vaak ook in het ontwikkelen van de spraak. Ik zou me er persoonlijk niet te druk om maken en vooral nog je eigen gevoel volgen. Als jij denkt dat het niet klopt, trek je aan de bel? Ik denk altijd maar; hoe meer druk erop wordt gezet, hoe lastiger het voor ze wordt. En mocht er in de toekomst toch wat achterstand zijn, is er hulp genoeg! Komt echt wel goed!
 
2 talig gaat zowiezo trager. En je kan gewoon gratis naar de peuterspeelzaal. Dat helpt ook.
 
Dat de taalontwikkeling bij meertaligheid trager gaat of automatisch tot een achterstand leidt is echt een vooroordeel. Sommige kinderen leren super vlot twee of zelfs meer talen spreken.
 
S
Dat de taalontwikkeling bij meertaligheid trager gaat of automatisch tot een achterstand leidt is echt een vooroordeel. Sommige kinderen leren super vlot twee of zelfs meer talen spreken.
Sommige hebben meer aanleg. Jongens hebben gemiddeld al minder aanleg, en met tweetalig gaat het dan eerst langzamer, maar daarna wel beter.
 
Doen jullie al dingen als hem delen van boekjes die hij goed kent aan te laten vullen bijvoorbeeld? Misschien dat het wat vlot trekt met net wat van dit soort uitdagingen. Met twee jaar verwacht je meer dan wat je beschrijft inderdaad.
 
Terug
Bovenaan