2 keer een miskraam hebben gehad

<p>Ruim een jaar terug was ik heel even zwanger, maar dit werd een vroege miskraam. Daarna een jaar moeten proberen weer zwanger te worden en eindelijk gelukt... Maar ongeveer een maand geleden kreeg ik de tweede miskraam... kindje was 8,1 weken oud toen het overleden was en kreeg bloedverlies toen ik 9 weken hoorde te zijn. Pas in week 10 is de miskraam na een week lang rozig bloed te hebben verloren, op gang gekomen. In week 7 nog mooi hartactiviteit gezien.. dus we waren ontzettend verdrietig...</p><p>Nu is het dag 36 nadat de miskraam echt op gang is gekomen en zie ik een daling in de temperatuur die ik vanmorgen gemeten had. Waarschijnlijk komt de menstruatie dus op gang morgen of overmorgen.. En pas nu besef ik dat het misschien weer een jaar kan duren voordat we wéér zwanger zijn na die twee miskramen.</p><p>Ik voel me hopeloos, heb nog net niet de hoop opgegeven en moet toegeven me echt verrot te voelen dat we weer in die onzekerheid moeten zitten elke maand. Gaat dit weer een jaar duren? Hoelang moet ik nog wachten voordat het voor mij (ons eigenlijk) ook gegund is? En de onzekerheid of er nog een keer een miskraam komt als ik weer een keer zwanger ben... ik word gek van die vragen/gedachtes...</p><p>Ik kan het met niemand bespreken omdat niemand in mijn omgeving een miskraam heeft gehad. Ik hoop dat ik hier wel kan praten erover met vrouwen (en mannen, die zullen vast ook wel op het forum zitten) die hetzelfde meegemaakt hebben.</p>

Wat ontzettend verdrietig en vervelend zeg. Ik zelf heb ook twee miskramen meegemaakt, hetzelfde als jij maar dan eerst een missed abortion en daarna de vroege miskraam. Gelukkig weet je niet of het weer een jaar kan duren. Ik werd eerst na vijf maanden zwanger en toen weer na vijf en nu na twee maanden ineens. Het kan altijd zomaar veranderen. Nu lijkt bij mij alles goed te gaan en ben inmiddels 17+5 weken. Een derde miskraam hoeft dus niet te gebeuren. Je zou ook naar de dokter kunnen gaan voor onderzoeken. Wij hadden ongeveer om de dag minimaal seks en ik bleef even liggen de keren dat het raak was. Geen idee of dit helpt maar bij mij dus drie keer. 

Lieve DonnaS, 
ik snap je onzekerheid en hopeloosheid zeker. Ik heb ook net een miskraam gehad en zit met dezelfde vragen in mijn hoofd. Alleen zit er bij jullie al een jaar tussen die 2 miskramen. Dat is wel heel erg balen zeg! Ik snap de frustratie en gevoel van machteloosheid en hopeloosheid helemaal. 
Volgens mij kan je via de huisarts een verwijziging vragen naar een gynaecoloog om daar jullie vruchtbaarheid te bespreken, vragen te laten beantwoorden en tips te krijgen. 
Bij mijn miskraam liep ik iig bij de gynaecoloog en toen het er eindelijk uit was bij de laatste afspraak zei ze dat ik altijd terug mocht komen of via telefonisch spreekuur als ik vragen had over mijn cyclus etc. 
En heb je in je omgeving wel mensen verteld van je miskramen en jullie kinderwens? Het lijkt me wel fijn als je ook met familie, misschien je moeder? Of vriendinnen hierover kan praten. Ik doe dat heel veel en dat helpt mij altijd goed.
Heel veel sterkte en succes!
liefs Sanne

Annoniemke: wat fijn dat je nu 17 weken zwanger bent na 2 miskramen. En zo snel weer zwanger! Ik hoop dat het bij ons ook het geval is, geeft me in ieder geval weer een beter gevoel.
Sannnneke: bedankt voor de tips! Ons werd zoiets nooit verteld en ook echt gerustgesteld werden we ook niet door de gynaecoloog, vandaar dat ik me misschien ook wel zo hopeloos voel.
Ik heb het inderdaad tegen familie kunnen vertellen en het was fijn dat ze ons konden steunen, maar alleen vervelend dat niemand aan wie we het verteld hebben een miskraam heeft gehad ooit. Dus met vragen of zo kon ik niet bij hen terrecht waardoor ik me ook eenzamer voelde. Gelukkig kan dat hier wel met vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt :)

halo wat erg ik heb eerst met 16 weken een miskraam gehad direct weer zwanger geworden en een gezonde dochter van 5 afgelopen maand met 5 weken een miskraam en nu weer zwanger mij is t nu gelukt met ovulatietesten en volgens de verloskundige ziet t er voor nu goed uit 
ik zou advies vragen bij een kinderwens spreek uur bij huisarts of verloskundige o gyneacologe 
sterkte en ook een beetje sucses

Beste DonnaS,
Dat je je hopeloos voelt begrijp ik erg goed. Misschien heb je wat aan mijn verhaal.
Ik heb zelf 4 miskramen gehad en dan weet je op een gegeven moment ook niet meer wat je moet doen. Probeer echt hoop te houden dat het goed komt, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. En het wil zeker niet zeggen dat je nu weer een jaar zou moeten wachten op een zwangerschap. Ik was bij de eerste 3 miskramen snel weer zwanger, er zaten maar een paar maanden tussen.
Ik had na de 4de miskraam met mezelf afgesproken dat ik het nu anders ging doen (uit alle onderzoeken kwam niks naar voren). Ik ben begonnen met acupunctuur, gezonder (biologisch) eten en met Utrogestan! Ik heb sterk het gevoel dat ik door dit medicijn een goede 5de zwangerschap heb gehad. Ik heb deze pillen tot week 15 gebruikt in mijn zwangerschap en afgelopen oktober ben ik bevallen van een prachtige gezonde baby. Wij hebben Utrogestan (dit zijn progesteron pillen), van onze arts gekregen om te proberen. Na wat onderzoek te hebben gedaan op internet blijkt dat artsen dit medicijn in andere landen in Europa vaak al na een 1ste miskraam geven. Misschien heb jij of andere vrouwen wat aan mijn tips. 
Heel veel sterkte en succes bij een volgende zwangerschap. Blijf vertrouwen houden in je lichaam. 

Dankjulliewel voor de berichtjes. Doet me heel goed en geeft me weer motivatie! Ik ga nu zeker beter en gezonder eten. Mijn agenda zat vol met dingen die 'moesten' en misschien hoor ik dat ook wel te gaan minderen en wat meer rust nemen... Ook al dacht ik dat juist veel dingen doen goed was om mijn gedachte ergens anders te plaatsen.
Ik ga even informeren over hoe en wat bij de verloskundige/huisarts.
Die pillen, Utrogestan, heb je dat gebruikt om zwanger te worden of om alleen zwanger te blijven? En kun je dit zomaar aanvragen bij de huisarts?

Ik heb Utrogestan voorgeschreven gekregen van de fertiliteitarts. Mijn man en ik hebben beide geen fertiliteitsproblemen, maar aangezien de gynaecologen steeds hetzelfde zeiden over de miskramen zijn wij (via de huisarts) op eigen initiatief bij de fertiliteitarts terecht gekomen, en daar zijn wij nog steeds erg dankbaar voor! 
Ik moest het van de arts gaan gebruiken bij een positieve ovulatietest, maar dat is meer om een 'spiegel' op te bouwen. Utrogestan wordt gebruikt om te zorgen voor een goede innesteling, dus om zwanger te blijven, en een eventuele miskraam te voorkomen. 
Zelf ben ik Utrogestan bij 4 weken zwangerschap gaan gebruiken, eigenlijk meteen toen ik erachter kwam weer zwanger te zijn. 3x per dag 1 pilletje. 
Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes! 

Terug
Bovenaan