2 keer (sub-)totaalruptuur, hoe nu bevallen?

Ik ben voor de derde keer zwanger. Na twee thuisbevallingen die eindigden in het ziekenhuis i.v.m. (sub-)totaalruptuur, ga ik deze keer naar het ziekenhuis. Mijn vorige en huidige verloskundigen geven ieder een ander advies, net als de gyneacoloog waar ik voor een echo geweest ben. Wie wil haar ervaring met mij delen? Wat is verstandiger: knippen, niet knippen, keizersnede?
Ben erg bang om incontinent te geraken.

hoi ollebol,

Ik ben nu 38w+1 zwanger van  de 3e en heb bij mijn oudste ook een sub-ruptuur gehad.
Ik moest in het zkh gehecht worden, ik was gewoon thuis bevallen, en heb dit als heel erg  vervelend ervaren.
Toen ik zwanger was van de 2e, wist ik van tevoren dat ik preventief een knip zou krijgen,
ik mocht gewoon weer thuis bevallen. Bij de oudste heb ik ruim anderhalf uur
geperst, de 2e is in 3 persweeën geboren.
De knip stelde niks voor, in vergelijking met een ruptuur.
Ook het hechten viel 100% mee!
Mijn kraamtijd was een wereld van verschil, ik had niet durven hopen dat ik er zo
van kon genieten!

Nu weet ik dat ik weer een knip krijg, en ik zie er niet heel erg tegenop.
Ik zou zeggen, laat je goed voorlichten.
Persoonlijk zou ik je adviseren om te knippen,
de gevolgen hiervan zijn minder erg dan een ruptuur.

En na de bevalling kun je je bekkenbodemspieren trainen,
overleg hierover met je vk!

succes, laat je weten wat je beslist hebt?

groetjes en liefs, Linda

Hoi meiden,

wat fijn dat ik bij jullie verhalen herkenning vind.....Bij mijn eerste bevalling kwam mijn dochter niet onder mijn schaambeen door en is ze na 2 uur persen met de vacuumpmop gehaald, er is niet zachtjes mee getrokken kan ik zeggen en na de bevalling bleek dat ik een totaalruptuur had...ik ben toen onder narcose gebracht en ben zeker 1,5 uur kwijt van de tijd erna...heel vervelend en zeker iets om angstig voor te zijn nu ik weer zwanger ben...ik wilde hier al een berichtje over schrijven maar gelukkig zijn jullie me voor. Ik weet nu even niet waar ik het beste aan doe. Ik wil graag zonder ingrijpen bevallen en weet ook dat het mogelijk is om na een ruptuur, gewoon te kunnen bevallen, maar ik zie er zooo tegenop en de angst is bij mij heel groot. Mijn gyn heeft wel aangeboden om een ks te doen als ik er zo tegenop zie, maar ja, dat is ook een flinke ingreep waar ik niet op zit te wachten! Als ik dan lees dat je ook een tweede keer een totaalruptuur kan krijgen krijg ik helemaal de bibbers!! Waarom moeten kinderen dan ook via zo'n smalle en nauwe weg komen...

Ik hoop dat jullie me iets geruster kunnen stellen, ik heb nog een kleine 10 weken(denk ik zelf) en wil graag met vertrouwen uitkijken naar (wat toch wel) 1 van de mooiste gebeurtenissen uit mijn leven moet zijn!

Groetjes Odette(29+6)

hoi Odette,

Wat raar eigenlijk, dat er geen universeel beleid is omtrent een volgende bevalling na een ruptuur.
Ik heb nooit getwijfeld aan de mening van mijn vk dat ik preventief een knip zou krijgen.
Ze zei laatst nog; al krijg je nog 15 kinderen,  je zal altijd middels een knip bevallen!

Ik zou zelf nooit voor een ks kiezen.
Je bent echt heel snel weer op de been na een knip en dat zal bij een ks toch wel zeker 6 weken duren!
De eerste dagen zijn de hechtingen vervelend, maar als die er eenmaal uit zijn kun je weer heel goed mobiliseren.
Ik heb nu al Arniflor gelei gehaald, van VSM, om na de bevalling van onderen te smeren tegen de blauwe plek.

Ik zou nu dus ook zeker niet zonder knip durven te bevallen, als ik er aan denk dat
ik voor de 2e keer een ruptuur zou kunnen krijgen....
Ik heb het er graag voor over!

Tijdens de bevalling van de 2e was ik voor het persen behoorlijk bang,
en daardoor kreeg ik zo'n oerdrang dat mijn zoontje binnen 10 minuten geboren is.
Ik dacht alleen maar; persen persen zodat het achter de rug is...

Ik weet zeker dat het nu ook weer goed komt.

Laten jullie nog wat weten?

liefs, Linda

Ha 'fijn' dat er nog mer mensen zijn met dit probleem. Het is toch een beetje een vervelend onderwerp! De tweede keer heb ik dus ook een knip gehad en toch weer uitgescheurd! Ik ben zo bang dt het blijvende schade geeft...Je moet er niet aan denken een hersteloperatie te moeten krijgen of incontinent te raken..
Mijn zwangerschap wordt steeds meer overschaduwd door die angst. Mijn verloskundige is ook niet zo heel makkelijk; die wilden me zelfs nog thuis laten bevallen!
Ik ga nu de gyneacoloog benaderen die mij gehecht heeft.

hoi ollebol,

Dat had ik niet begrepen, dat je de 2e keer na een knip toch weer bent
uitgescheurd.

Vervelend hoor, als het niet goed klikt met je vk.
Alsof je niet serieus wordt genomen.

Heb je klachten overgehouden na je 2e bevalling?
Ik weet alleen dat het bij mij lang geduurd heeft voordat ik er weer volledig
op vertrouwde dat mijn kringspier weer helemaal functioneerde.
Beetje een genant onderwerp, maar ja...
De eerste weken was naar het toilet gaan telkens weer een nieuwe bevalling.
Toch merk ik dat je met trainen een hoop kunt bereiken.
Je moet je ook voorstellen dat de rek er helemaal uit is geweest!

Nu heb ik alleen nog met periodes last van het littekenweefsel,
dan voelt het beurs van onderen.
Maar dat zal straks wel weer erger worden na de volgende bevalling!

Ik probeer in ieder geval om me er niet druk om te maken...
Praat erover met je gynaecoloog, misschien kan hij je geruststellen.

succes, groetjes Linda

Het vervelende is dat er eigenlijk niet een duidelijk beleid is wat het beste is. Toen ik 25 jaar geleden werd opgeleid leerden wij dat na een (sub)totaalruptuur je altijd bij volgende baringen werd ingeknipt. Dat werd door nieuw onderzoek toen weer tegengesproken. Knippen voorkomt geen totaalruptuur, werd toen gezegd. Je ziet ook idd vaak vrouwen die ingeknipt zijn en vervolgens helemaal doorgescheurd. Probeer eens een theedoek te scheuren. Dat lukt niet. Knip een stukje in en je scheurt hem zo door.
Wat in mijn ervaring vaak goed werkt is een andere baringshouding, waardoor de druk op de bekkenbodem anders verdeeld wordt. Bespreek dat eens met de gyn. Vooral op handen en knieen bevallen gaat vaak erg goed. Bedenk ook dat rugligging echt niet verplicht is.  
Wbt de plaats van de bevaling: ik weet niet waar je woont, maar daar heeft de vk toch niet zo heel veel over te vertellen. Dat is toch echt de beslissing van de vrouw, waar die zich het prettigste voelt. Tenzij er een medische reden is dat je naar het ziekenhuis moet. Maar als jij bij voorbaat naar een ziekenhuis wilt kan je vk dat niet tegenhouden.Het zal de verhouding wrs niet verbeteren, maar anders vraag je toch of die gyn je als patient wil overnemen als je het idee hebt dat je vk beledigd is en blijft.
Probeer hier mat haar over te praten en als je er niet uitkomt kun je altijd terecht bij de klachtencommissie van de KNOV.

Hallo allemaal,

Ik wilde toch nog even reageren. Ik heb eerst een gesprek gehad met een gyn in het Amstelland ziekenhuis in A'veen. Daar is het beleid dat ze bij elke vrouw die een (totaal) ruptuur heeft gehad een knip gezet word. Toen ik van de week in de Vu in Amsterdam was vertelden ze me daar dat het idd niet de garantie geeft dat je met een knip niet ook nog eens een totaalruptuur kunt oplopen en dat het dus allebei kan!! Nou als ik ergens niet op zit te wachten!! Mijn vk wilde me ook graag thuis laten bevallen, haar argument was dat het niet vaak voorkomt dat het een tweede keer weer gebeurt en dat ze heel goed op het perineum letten tijdens de geboorte. Dat stemde mij niet echt geruster en dus heb ik nu zelf de stap genomen om weg te gaan.....

Maar ja, wat nu, ik zit me maar voor te houden dat het er hoe dan ook uit komt en dat je geen bevalling met elkaar kan vergelijken....maar die angst zit heeeel diep merk ik.
Ik wil graag een beetje van die angst af voor ik ga bevallen want het kan ook tegen me werken als ik te bang ben.

Groetjes Odette

Terug
Bovenaan