2 kinderen met 1,5 jaar ertussen, wie wil mee kletsen?

Hallo,

Ik ben dus een moeder van 2 meiden. De oudste is nu 2,5, de jongste net 1. Wie heeft ook zoiets thuis rond lopen en zin om ervaringen te delen??

Jolanda
 
Altijd leuk om ervaringen te delen. Ik heb twee kindjes. Een jongetje van 3 (16-1-04) en en meisje van 2 (13-1-05)
Dus nog geen jaar ertussen.

Waar wil je het zoal overhebben?

groetjes Bianca
 
Hoi Bianca,

Leuk dat je reageert. Gewoon over de dagelijkse dingen. Spelen jouw kinderen bijvoorbeeld samen? Of juist totaal niet? En heb jij bijvoorbeeld een 2e kinderstoel? Onze oudste zit nu op een gewone stoel, maar ze eet slecht. Vaak wil ze dan weer "baby zijn" en in de kinderstoel en dan moet ik haar eten geven...

En werk je er bij? Hoe combineer je alles? Hoe doe jij het bijvoorbeeld met naar bed brengen? Lees je ze samen voor ofzo? Onde jongste is nu nog makkelijk, maar als die zo groter wordt....

Veel vragen he...

Groetjes,
Jolanda
 
Leuk!

Mijn oudste zoon Twan is 2 jaar en mijn jongste Paul is 6 maanden. De jongste is nog te jong om van echt samenspelen te kunnen spreken, maar ze zijn erg lief met elkaar (veel kusjes en ge-aai). Ik hou wel mijn hart vast als de jongste kan kruipen en het speelgoed van de oudste kan afpakken. Hoe ging dat bij jullie kids? Leverde dat problemen op?

Waar ik nu erg benieuwd naar ben, is of jullie en je partner werken en hoe jullie het ochtendritueel organiseren. Bij ons is dat echt een hele toer: ik sta om 5.45u op, ga douchen, daarna snel ontbijten (dan is het 6.15u) en voor de jongste zorgen: opfrissen, aankleden en melk geven zo rond 6.45u (badderen doen we altijd 's avonds). Intussen hoop ik dat mijn man wakker is en dat hij gauw gaat douchen (meestal pas klaar om 7u), waarna hij voor de oudste zorgt. Uiterlijk om half acht moeten we allebei de deur uit. De creche opent gelukkig al om half acht, aangezien we beiden om 8 uur op ons werk moeten zijn.

Maar dat is wel slopend, zo. Bovendien zit dit ritme er bij de oudste zó ingebakken, dat het in het weekend ook zo gaat.

Hoe doen jullie dat?

Greetz van Ingrid!
 
Ik heb een dochter van 2,5 Romy heet ze (09-10-2004)
een een zoontje Anthony van 11 maanden (3-5-2006)
Ze spelen graag samen maar Romy is ook weleens jaloers en duuwt hem dan weg, maar Anthony laat zich niet uit het veld slaan, gaat huilen om hulp van mama bijvoorbeeld.
maar ik vind het erg leuk om die twee samen te zien keuvelen.
groetjes Martine
 
Hallo,

Nou bij ons gaat het 's morgens nu redelijk soepel, maar dat heeft even geduurd. Mijn man werkt full time, ik werk nu nog 3 dagen. Vanaf 1 juli ook 4 dagen. De kinderen gaan 2 dagen naar het kdv en 1 dag anders (meestal een opa/oma). De kdv dagen gaan als volgt. Ik sta op om kwart over 6, doe mezelf en rond kwart voor 7 maak ik de jongste wakker, die kleed ik aan (geen bad natuurlijk, veel te veel werk, hahaha)  en geef ik pap. Vervolgens zet ik haar in de box en ga ik naar mijn werk. Daarna komt mijn man er uit (soms is hij al bezig als ik weg ga, hij kan erg moeilijk opstaan) en doet eerst zijn eigen dingen. Als laatste maakt hij de oudste wakker, kleed haar aan. Dan krijgt zij een papfles (ze eet toch al slecht 's morgens en zo krijgt ze in ieder geval wat binnen) en geeft mijn man de jongste een schone luier (die heeft dan altijd een poepbroek). Daarna is iedereen klaar en gaat hij naar het kdv. Meestal is hij dan pas na 8 uur op weg naar zijn werk, maar hij heeft felxibele werktijden, dus dat is niet zo erg.

Ik zelf ben dan al op mijn werk en werk elke dag 7,5 uur, anders kom ik 's middags/'s avonds in de knoei met ophalen en eten geven. Ik haal ze op, geef ze eten en breng ze naar bed. Mijn man is zelden voor 7 uur thuis en en dan liggen ze er vaak al in.

Als ik 4 dagen ga werken, gaan ze 3 dagen naar het kdv. De andere dag komt of 1 oma 's morgen naar ons huis en anders brengt mijn man ze bij de andere oma. Dan is het ook makkelijk, de jongste pak je op, zet je ind e auto en oma doet verder alles. De oudste hoeft hij alleen aan te kleden, ontbijt enzo is ook bij oma.

Heel ritueel dus, elke morgen....

Hoe doen jullie het 's avonds? Met eten en ook naar bed brengen???

Jolanda
 
's Avonds is bij ons nog erg simpel: omdat Paul nog een baby is en nog 5 flessen per dag krijgt, houdt hij zijn eigen ritme aan. Dus qua drukte "telt hij niet mee", zal ik maar zeggen.

Op de dagen dat we allebei werken, haalt mijn man (hij brengt ze ook altijd) de jongens van het kdv, waar de oudste al een warme maaltijd gegeten heeft tussen 5 en half zes (ideaal, hij eet ook prima, is het vuilnisvatje van de groep, wat dat betreft). Het is meestal kwart voor zeven als hij met de boys thuiskomt.

Omdat we nog wel even iets van onze oudste willen meemaken, gaat hij pas om kwart over zeven/half acht naar bed. In de tussentijd bereiden wij een simpele maaltijd voor onszelf voor en eten die op. Om de oudste er een beetje bij te betrekken, mag hij nog een toetje eten aan tafel met ons, terwijl wij warm eten. Als we iets bijzonders eten, eet hij een heel klein hapje mee.

Daarna badderen en naar bed. Hij slaapt gemakkelijk. De jongste krijgt zijn laatste fles rond een uur of elf.

Zo gaat het 's avonds bij ons. Maar zodra de jongste kan zitten en enigszins mee-eten kan, willen we meer een groepsgebeuren van het avondeten maken, dus dat wordt dan vast een drukke boel. Hoe doen jullie dat?
 
Hallo
Onze meiden schelen 20 maanden. De oudste is net 4 geworden, de jongste 2,5. De eerste anderhalf jaar met de 2 samen waren erg druk, vooral omdat de jongste vaak ziek was, maar inmiddels gaat het stukken beter. Bovendien hebben we inmiddels een aardig ritme gevonden.
Mijn man werkt nu nog meer dan fulltime (45-60 uur), zelf werk ik 20 uur. Binnenkort krijgt mijn man een andere baan, max. 40 uur per week en regelmatige werktijden. Hiervoor leveren we financieel wat in, maar krijgen er  veel tijd als gezin voor terug. En misschien ga ik wat meer werken als de  jongste ook naar school gaat.
De oudste gaat  sinds februari  naar school en  2 middagen naschoolse opvang, de jongste 2 dagen KDV en halve dag opa en oma.
De ochtenden dat ik werk sta ik om 6.15 uur op,  tegen 7 uur maak ik de meiden wakker. Mijn man is al ruim voor 6 uur naar zijn werk. Op de KDV dagen ontbijten we samen en breng ik om kwart voor 8 de jongste naar het KDV. Daarna snel terug naar huis, en om 8.15 de oudste naar school brengen, en om 8.30 in de auto naar mijn werk. Ik werk dan van 9 tot 17.00 uur. Mijn man haalt ze rond  5 uur op bij het KDV (de oudste zit daar ook op de naschoolse opvang), zelf ben ik rond half 6 thuis en dan is het eten, in bad en naar bed.
Op de dag dat ze naar opa en oma gaan, breng ik om 7 uur de meiden weg, ze eten bij opa en oma, en oma brengt de oudste naar school en haalt haar weer op.
Op dinsdag en vrijdagochtend ben ik alleen thuis met de jongste, dan is het om half 9 de oudste naar school brengen, boodschappen doen, wat wasjes draaien en andere huishoudelijke klusjes.
Eigenlijk loopt het allemaal heel goed, er moeten alleen niet teveel onverwachte dingen tussen komen.
De meiden kunnen ook heel goed samen, zijn dol op elkaar, en hebben natuurlijk ook zo af en toe hun ergernissen. De oudste wil graag alles beslissen en haar zusje vertellen wat ze moet doen, maar inmiddels staat die aardig haar mannetje (vrouwtje) en pikt niet meer alles.

groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan