2 kinderen met 1,5 jaar ertussen, wie wil mee kletsen?

Hallo,

Ook ik ben een mama met twee kids, in mijn geval jongens, met 1.5 jaar verschil ertusen. Onze oudste Reinout is drie geworden in januari, en de jongste Twan wordt in augustus twee. Ik vind het leuk om ook een reactie te geven, maar zijn jullie nog wel on air? De laaste reactie is al weer een paar weken geleden.

Ik werk drie dagen per week (24 uur) en mijn man 4 dagen per week (36 uur) De twee dagen dat we allebei werken gaan de kids naar de opa's en oma's. Erg prettig geregeld. Op deze dagen is het inderdaad stressen 's morgens om op tijd te zijn. Ik sta net als de meeste van jullie rond 6.00 uur op. Ik ben 's ochtends niet op mijn best, dus als er iets niet helemaal gaat zoals ik het wil wordt ik daar niet vrolijker van. En met twee kleine kinderen loopt het zelden zo soepel als dat je zou willen. Eten doen ze op deze dagen ook bij  de opa's en oma's, dat is wel heerlijk. Ik zou het werken absoluut niet willen missen, ik ben niet in de wieg gelegd voor het full time moederschap geloof ik.

De jongens beginnen nu meer met elkaar te spelen. Twan loopt nu (was erg laat daar mee) en ze wordne wat meer gelijk. Maar Reinout is een echt baasje, en ook wat jaloers, dus zijn broertje krijgt regelmatig een duw of een mep. Ik voel me dan ook af en toe echt een politieagent, maar op de momenten dat ze samen spelen is het zo leuk. Dat was voor mij echt het beeld van twee broertjes die qua leeftijd weinig verschillen, met de strijd onderling had ik wat minder rekening gehouden.

En nu gaan ze ook samen ondeugend zijn. Op bed en bank springen, mijn seringenstruik aan flarden meppen (was vanmorgen een leuk spelletje), samen boterhammen naar binnen proppen, met limonade spetteren, etc. Help!!!
Wie heeft er tips om dit in banen te leiden? Ik heb nu even rust, beide slapen, de oudste heb ik voor straf naar bed gestuurd maar ik had wel in de gaten dat die zo weg zou zijn, vanmorgen was hij al om 6.00 uur op dus nu echt even aan een slaapje toe.

Nou, zo eerst maar even. ik hoop dat jullie weer reageren, tot later!

Groetjes, Wendy
 
Hoi Wendy,

Ik vind het leuk om te blijven schrijven hoor, maar ik denk dta we allemaal ook erg druk zijn, ikke wel met die 2 van mij....

De oudste heeft kuren met slapen 's middags en dat was nu net even mijn moment van de dag.... jakkes....

Samen rottigheid uit halen, dat doen ze nog niet. Wel al flink duwen en trekken. De jonste moet nog wel steeds het onderspit delven, maar dat zal snel gaan veranderen denk ik. Die is veel groter en zwaarder...

Groetjes,
Jolanda
 
mijn dochter is ook 2,5 (okt 2004) en mijn zoontje is begin mei 1 jaar geworden,
druk soms maar wel leuk, ze spelen lekker met elkaar (en maken ruzie) maar ze hebben ook echt wat aan elkaar.
Het is altijd zo leuk om ze te zien en horen lachen samen.
groetjes Martine
 
Oke, ik heb dus een probleem, misscien hebben jullie tips.

Eten 's avonds...

Ondertussen eet de jongste redelijk mee, nog niet te pittig enzo, maar hollandse pot wel. De oudste eet slecht, erg slecht. Ze lust alles maar weigert te eten. Het is ondertussen een drama aan het worden en ik ben het zat. Vanaf morgen ga ik niet meer smeken/dreigen/aandringen met hapjes eten. Ze kan zelf eten, eet ze niet pech. Geen toetje dan, geen eten dus geen trek dus geen toetje. Ze moet wel de hele tijd, tot wij (man is er bijna nooit, altijd laat thuis) jongste en ik, klaar zijn. En een toetje op hebben (wat zij dus niet krijgt).

Om half 6 gaat de oudste sesamstraat kijken en maak ik eten. Meestal gaf ik dan tussendoor de jongste eten, na sesamstraat gingen de oudste en ik aan tafel. Ik wil nu de jongste samen met ons laten eten, dat is toch veel gezelliger. Alleen zit ik dan koud eten te eten met een drammerige peuter, leuk joh.... not. Hoe doen jullie dat? Of eten jullie altijd met je vieren? Dat is ook beter denk ik, maar ja dat kan dus niet....

Verder zijn het schatten, op hun driftbuien na.... hahaha

Groetjes,
Jolanda  
 
Hoi Jolanda,

Ik heb ook 2 kinderen (jongen en een meisje). De oudste is net 3 en de jongste haast 2. Ik heb vanaf het begin de jongste met ons mee laten eten en toen ze door had hoe dat in zijn werk ging heb ik ze het zelf laten doen(ze eet wel met haar handjes) maar daar kijk ik maar doorheen. Ze eet in ieder geval! En mijn eten word op die manier niet koud. En zo eten we allemaal gelijk. Alhoewel de oudste op dit moment helemaal niet eet en ook gewoon moet wachten totdat wij klaar zijn met eten.

Verder kunnen ze erg lief met elkaar spelen. Tuurlijk hebben ze wel eens ruzie maar ja waar is dat niet zo? De oudste gaat 2 ochtenden naar de psz en dan heb ik alleen de jongste thuis. Ik werk 2 avonden in de week en dan is mijn man thuis om ze op bed te leggen. Het is bij ons ook altijd een geregel aangezien mijn man een eigen bedrijf heeft en niet altijd op tijd thuis is. En dan heb ik wel eens een probleem als ik moet gaan werken. Maar ja dat heb je dan he?

Hoe gaat bij jullie het bad ritueel? Bij mij willen ze alleen maar in bad en niet onder de douche. En nog liever: er worden geen haren gewassen als het aan hun ligt. Maar dan zijn we zelf altijd nog de baas, toch?

Groetjes Leanne
 

Hoi Leanne,

Ja, ik heb vandaag ook de jongste samen met ons laten eten en nu ging het wel. Ik heb gewoon steeds een hap tussendoor genomen. Het eten was ook wat grover dus ze moest "werken" hahaha... Het was wel gezellig nu. De oudste eet ook slecht, maar vanaf vandaag trek ik me er niks meer van aan. Dan eet ze maar niet... en wat blijkt (zal misschien toeval zijn) maar ze heeft redelijk gegeten. Ik heb haar wel (nadat ik zelf klaar was) samen met de jongste nog hapjes zitten geven. Als dat verder zonder smeken/omkopen etc gaat vind ik dat oke. Ze wil nu eenmaal nog een beetje worden geholpen...

En het bad, tja gelukkig hebben wij een bad! De oudste gaat ook wel eens onder de douche, lekker met de flessen spelen. Maar ik vind het zelf makkelijker als ze in bad gaat. De jongste gaat sowieso in bad, dat gedoe onder de douche vind ik niks. Pas als ze goed staat gaan we dat wel vaker doen, maar op de arm... Wat een gedoe. En ze is me veel te zwaar... Haren wassen doe ik weinig. De oudste 1x per week en dat gaat prima. Uitspoelen niet altijd, maar uiteindelijk wel. De jongste doe ik om de week, al krijgt ze wel steeds meer haar. Die vind de douchekop verschrikkelijk, maar die kan nog niet zo goed wegkomen dus daar lukt het nog wel bij. Ze zal wel over haar "douchekop-amgste" heengroeien hoop.

Ik doe ze vaak samen in bad, oudste er in. Water laten lopen (zachtjes, dan kan ze ook even lekker ermee spelen), jongste uitkleden en erbij. Na een tijdje haal ik de jongste er uit en dan mag de oudste nog even in bad spelen. Ik blijf ten alle tijden op dezelfde verdieping, maar als de oudste alleen in bad zit blijf ik er meestal niet bij. Het bad is dan ook niet vol, max 30 cm water. Ja, daar kunnen ze ook in verdrinken, maar ondertussen heeft ze een goede reflex en ze valt ook nooit. En ze is de hele tijd aan het kletsen, dus zolang ik haar hoor is alles oke...

Groeten,
Jolanda
 
Hallo,

Ik herken het wel hoor, dat de dagen zo om zijn en er soms weinig tijd is om te schrijven.

Wat betreft het eten, onze kinderen laten we zoveel mogelijk zelf eten, maar als de jongste daar eens wat moeite mee heeft wil de oudste ook gevoerd worden. Dus die geven we dan af en toe een hap tussendoor. Als ik alleen met ze ben maak ik daar helemaal geen drama van, ik ga tussen ze in zitten en we eten om beurt een hap. Prima systeem. De jonste eet alles, de oudste lust bepaalde dingen niet. Hij mag dan alleen aardappels en vlees eten, en in extreme gevallen mag hij kiezen voor een boterham met kaas. Een toetje krijgen ze altijd wel, yoghurt met vla. Dan hebben ze in ieder geval wat binnen. Ik heb ze nooit gedwongen om te eten, dan maar niet. Ze kunnen wel een dagje zonder. Onze oudste slaapt vaak niet meer 's middags, ik merk dat hij slechter eet als hij moe is,

Wat betret wassen gaan ze afwisselend in bad, onder de douche of was ik ze met een washandje. Haren wassen 1 keer per week, uitspoelen met een natte washand. Vaak huilt er wel 1, maar dat doen alle kinderen volgens mij.

Vandaag heeft Reinout weer een lekkere dwarse dag, totaal niet luisteren, vreselijk brutaal en maar huilen. en ik ben ook niet op mijn best met spit in de rug. Nou ja, ze slapen nu weer even, dus straks gaat het misschien beter.

Groetjes, Wendy
 
hallo,

ik heb ook 2 kinderen Aukje net 3 (29-04-04) en Wiebe bijna 2 ((27-06-05).
ik hderken veel van jullie verhalen, alleen de ochtend spits niet.

mijn man werkt in een 5 ploegen dienst (2 x vroeg, 2x middag, 2x nacht, 4dagen vrij)
ik werk 'sochtends  van 9 -12.de dagen dat mijn man werken is komt mijn moeder oppassen.
wij wonen  in duitsland  en daar gaan de kinderen met 3 jaar naar de kleuterschool bij gebrek aan een psz.
 
ziet mijn dag   er zo uit:
7.00 opstaan +  douchen
7.30 man + aukje wakker maken + aankleden
8.00 wiebe wakker maken  en gezamelijk eten
8.30 aukje in de auto +naar de kleuterschool en door naar m'n werk
ergens in de ochtend kleed mijn man / moeder  wiebe aan
12.00 naar huis+ aukje ophalen bij de kleuterschool.
13.00 - 13.30 (eten duitsers eten nou eenmaal warm 'smiddags)
14.00 - 16.00 wiebe naar bed
15.00 aukje gaat spelen of er komt iemand spelen
18.00 evt. aukje ophalen of speelkamaraadje wordt opgehaald
18.30 eten
19.15 kids gaan op bed.
 de boodschappen doe ik 'savonds als de kinderen slapen de supermarkt is tot 22.00 open als mijn man die nog niet gedaan heeft.
daarbij heb ik nog een paard die ik minimaal 3x in de week moet rijden en dagelijks moet verzorgen en volgens stalrooster 2x id  maand moet zorgen voor het  binnen halen  (mijn moeder is dan oppas als mijn man werken is).
het huishouden doen we gezamelijk en overal en beetje tussen door ( de dagen dat mijn moeder 'schtends oppast doet ze ook een beetje huishouding.

mijn kinderen  doen alles samen ,spelen, vechten, kattekwaad uithalen. aukje keert wiebe ook duitse woorden die zij weer school geleert heeft. wiebe lijkt ook ouder, hij  is net zo groot als aukje (papa is 2,07m).
hij leert ook sneller hij kan al fietsen, schommelen praat veel beter.
ik zie alleen maar voordelen van kinderen kort na elkaar. natuurlijk is het zwaar om alles in goede banen te leiden en lijk ik ook af en toe een politieagent. ik zou het ook niet willen missen.

groetjes
 
Terug
Bovenaan