2 talen

A

Anoniem

Guest
Zijn hier andere meiden die hun kindje 2 talig op gaan  voeden???? Mijn vriend komt uit Griekenland..en ik ben half grieks...dus mijn dochtertje moet wel  grieks gaan leren!! Heel goed vind ik als zij op haar   4e al grieks kan... hihi...Maar is noodzakelijk, anders verstaan al haar familieleden van haar vaders kant haar niet! Nog andere hier? Vind het zelf wel moeilijk....hoor wel dat kinderen info opzuigen als spons..maar ja we zullen zien!!!

hoi!

ja, wij voeden ons zoontje ook 2-talig op.  Mijn man is Turks en praat consequent, alleen maar Turks tegen Emre en ik alleen maar Nederlands. Lijkt geweldig als je 2 moedertalen hebt. Bovendien woont mijn schoonfamilie in Turkije en spreken enkelen een beetje duits, maar verder alleen maar Turks. Dus wel zo leuk als Emre gewoon met zijn familie in Turkije kan communiceren. We hebben begrepen dat het wel iets langer kan duren voordat Emre zal gaan praten ivm de 2-talige opvoeding. Maar goed, dat geeft niet, dan brabbelt hij nog maar even door zoals hij nu bezig is

groetjes
Mie

Hoi,

Ja ik ben ook 2-talig opgevoed (ned-duits) En mijn man Ned-Engels.
Wij gaan er dus 3 proberen.
Als ik naar mezelf kijk, gaat dat wel snel hoor!! kinderen zijn idd sponzen.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Heel veel mensen denken dat het beter is om ze taal voor taal te leren, maar dat is juist niet zo.
Juist als ze nog zo jong zijn, staan ze voor alles open. En als je hem 2-talig op wilt voeden, kan je daar het beste gelijk mee beginnen. Zo leren ze het snelst.
Ik ben niet 2-talig, maar wij spreken hier dialect, wat we ook tegen onze kinderen spreken. De oudste heeft ook dialect gesproken, totdat ze naar school ging, sindsdien praat ze perfect ABN. Vind ik best wel een beetje jammer.
Sil

hoi,

Als je je serieus wilt verdiepen in dit onderwerp dan zou ik als ik jou was echt advies vragen. Bijvoorbeeld aan een logopedist of iemand die taallessen geeft.
Ik meen me namelijk te herinneren dat er tijdens mijn opleiding over gesproken is en als je een kind 2-talig opvoed van af het begin er een duidelijke achterstand is in de basisbegrippen van grammatica. En dat ze nooit de perfecte beheersing krijgen van beide talen.
Beter vanuit dat opzicht zou zijn om te kiezen voor 1 hoofdtaal en de andere als bijtaal te zien.
Ik weet dus niet precies meer hoe het zit maar lijkt me zinvol om daar achteraan te gaan, nu kun je nog kiezen.
groetjes Elke

il27 heeft dus wel gelijk dat kinderen het sneller oppikken maar niet altijd op de juiste manier. In dit geval lijkt me het nederlands op de eerste plaats te komen.
groeten Elke

Ik ben het daar niet helemaal mee eens hoor.
Het leg er maar net aan, en de omstandigheden en het kind.
In Nederland praat ik gewoon nederlands (met rotterdams accent, dat wel) maar op school had ik altijd hoge cijfers bij zowel de Nederlandse taal, en later ook bij de Duits/Engelse taal.

Als ik in Duitsland ben horen ze dus niet dat ik een Nederlandse ben, ik praat accentloos (geen Nederlands-accent) Hoog-Duits.
En nu zelfs beter dan mijn moeder, en die is duitse. (en ja, mijn moeder spreekt accent-loos Nederlands! zij heeft zelfs een rotterdams accent! )
Ik denk wel dat je er zowiezo aanleg voor moet hebben, en mijn ouders hebben het altijd strikt gescheiden gehouden.
Dus.. mijn moeder sprak Nederlands tegen ons, en alleen met vakanties/week-enden enz. als hun hier waren of wij daar, werd er Duits gesproken. Mijn ouders dus niet tegen ons! Ook heb ik leeftijdsgenoten (nichten en neven) en dan gaat het denk ook vlotter, kinderen onderling snappen elkaar ook sneller.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Ik denk dat je een kind heel goed 2 talig op kunt voeden. Je moet er alleen wel op blijven letten dat het kind qua woordenschat niet op andere kinderen achter gaat lopen.
Het kindje van de ex van mijn zwager (wat een mond vol) wordt 3-talig opgevoed. Ze wonen in Duitsland, dus ze leert daar Duits. Haar moeder komt uit Turkije en spreekt Turks of gebrekkig duits met haar dochter en  op school krijgt ze ook nog Engels. Toen ze nog met mijn zwager had kreeg ze ook nogeens Nederlands te horen. Het resultaat was dat ze alle talen door elkaar heen ging spreken. Er was echt niets meer van te begrijpen, ook niet door haar moeder.  Ze is overigens nu 4,5 jaar.  
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je de talen wel echt als 2 talen moet zien en ze niet door elkaar moet gaan gebruiken, maar ik denk dat je zelf het beste weet wat voor je kind goed is.
Heel veel succes ermee!

Terug
Bovenaan