Hoi!
Het is zoooooo grappig 2talig opvoeden....
Ik ben Nederlandse, mijn ouders komen beide uit Indonesie en ik ben een beetje 2talig opgevoed. Ik begrijp het Indonesisch voor 80% ongeveer. Maar ik spreek het nu vrijwel nooit. Met m'n ouders eigelijk alleen maar Ned. gepraat maar toch veel meegekregen.
Ik woon nu 10jaar op Kreta, m'n man is grieks. M'n oudste Ioannis is 2en een half. verstaat beide talen en spreekt ook beide. Hij babbelt ontzettend veel. Ik probeer zoveel mogelijk ned.tegen hem te praten want grieks hoort ie overal. Hij gaat 6dgn. in de week naar kdv.(apr.-okt). Nu leert ie eindelijk griekse kinderliedjes. Hij kende bijna alleen maar nederlandse. (poesje mauw, zegt ie poesje niauw op z'n grieks) Hij kent alle fruit in 2 talen, Karpoezi, watermeloen, Milo,appel etc. Alleen mandarijn heeft ie gecombineerd: mandarini en mandarijn= dadijnie....
Als ie 6 is mag hij 1x in de week naar de ned. school. Mijn kleintje Billy is 7mnd. en ik spreek met hem ook beide talen. Ik heb veel 'mixed' vrienden engels/grieks Maria is nu 3 en spreekt beide talen Ermis is bijna 4 Italiaans/grieks Alexia 5 belgisch/grieks haar broertje Dimitris is ook 7mnd. De 'buurtkinderen' grieks/oostenrijks 13jr meisje, grieks/duits 2 boys 10 en 12. Kids v. collega's grieks/frans, grieks/zwitsers
De kinderen van m'n multiculti vrienden zijn eigenlijk een beetje m'n voorbeeld geweest( en nog). Ik had gehoord dat 2talige kinderen later spraken nou weet ik niet of de kids uit mijn omgeving uitzonderingen zijn maar bij hen was het niet het geval en Ioannis is ook niet laat met praten.
Ik zie alleen voordelen van 2talen. Niet te veel tobben, gewoon doen! Helemaal bij de griekse cultuur, een griek die geen grieks spreekt kan echt niet, whereever hij woont... prepi na matheni ellinika to pedaki soe Evoela!
Oja, toen ik een jaar of 16 was was ik de babysit van m'n nichtje en leerde ik haar tellen in het frans,voor de gein, daar heeft ze alleen maar profijt van gehad op school!
M'n ouders hebben Ioannis ook een indonesisch kinderliedje geleerd!
Ik zeg vaak dingen in het nederlands en grieks tegen Ioannis. Met 'parea', in gezelschap is het moeilijk om in je moedertaal te spreken zie ik bij velen.
Ik ga zo even kijken bij de link 2talig, thanx voor de tip!
groetjes/cheretismata,
Priscilla