20 maanden niet praten

Hoihoi..
mijn zoontje praatte op die leeftijd ook nog niet. Het verschilt echt per kind heel erg. Brabbelen is al een begin van praten. Mijn zoontje is 3 jaar en maakt nu echt enorme sprongen.. maar dat begon pas met 2.5. Hii zegt woorden dan ook wel in 1 x goed. Mn dochter van 1.5 doet haar best maar het lijkt nog nergens op haha. Maar die leert met vallen en opstaan.. en bij mn zoontje duurt het ff maar dan doetie t wel in 1x goed en in een rap tempo..
Geef het wat tijd.. kinderen zijn geen robots..

Ik denk niet dat het iets is om je zorgen te maken
ieder kind doet het op zijn/haar manier .. en welk tempo dan ook.
probeer alles wat je doet te zeggen, ook wanneer je bv, aan het poetsen bent of met hem bezig bent ik praat de hele dag door tegen mijn zoontje. 
En heb ook vaak de laatste tijd het woordje da da gezegd nu zegt hij da da hij is 8 maanden oud maar bij iedereen verschilt dat ik ken iemand waarbij zijn haar kindje het ook pas later begon met 1 jaar en 5/6 maanden 

Komt goed 

???

Was hij snel met lopen? Dan was bij de mijne namelijk het geval en toen werd er gezegd dat een kind maar aan één 'groot' iets veel energie kan uitgeven. In dit geval dus lopen en niet praten. Het echt goed beginnen met praten begint nu pas eigenlijk, met 2,5 jaar oud. 

Hier ene van bijna 2 die op een paar woorden na (die eigk niet echt woorden zijn maar die wij ondertussen wel begrijpen) ook niet écht praat. Denk aan dingen zoals "nog" (als hij meer wil), "die",  ja-nee, pak. Simpele communicatie dus. Hij snapt wel heel goed wat we van hem vragen. Het komt wel, ze hebben de tijd en moeten nog hun hele leven lang praten. don't worry. 

Ik begrijp dat het iets is wat je bezighoudt. Tuurlijk zal het goed komen zoals CB zegt. Maar denk wel dat je kindje onder het gemiddelde zit (daarvoor is het natuurlijk een gemiddelde).
Al lid van de bibliotheek? Kijken jullie "samen" tv, terwijl je als benoemt of kijkt ie "alleen"?
Mijn dochter heeft alleen speen in bed en loopt voor op spraak, dus hoeft niet aan de speen te liggen. Maar dat kan een logopedist beter inschatten. 
Ook als er sprake is van een taalachterstand, zijn er nog genoeg hulp(momenten/ mogelijkheden) en ze zijn nog zo in ontwikkeld. Kan heel snel gaan. Meer als je best kan je niet doen. 

https://www.kindentaal.nl/snel-test misschien kan je deze test eens invullen.
Ik ben zelf logopedist en op vlak van taalontwikkeling denk ik altijd beter te vroeg even er naar laten kijken dan te laat, omdat ze die eerste jaren zo ontvankelijk zijn en erg veel kunnen inhalen, dit wordt voor een 6 jarige al veel moeilijker. 

Terug
Bovenaan