20 weken echo baby boven de norm “groot”

<p>Hi allemaal! <br /><br />Bij mijn 20 weken echo (ik was toen 19 weken zwanger) bleek uit de metingen dat de baby boven de norm groot was. Hij zat bijna bij alles op 97%. Overigens vond ze mijn buik ook vrij groot voor 19 a 20 weken.  <br /><br /></p><p>Eerst zou ik doorgestuurd worden naar Maastricht voor een extra echo. Maar later bleek dat ze dat niet meer doen, alleen bij ernstige afwijkingen.</p><p>Nu vroeg ik me af of er meerdere dames zijn waarbij de baby boven de norm groot was bij de 20 weken echo? </p>

Ook bij is dat zo. Alleen vertelde ze ook dat het een moment opname is en dat het bij de volgende echo wel oké kon zijn. Geen reden tot zorgen zei ze. Gebeurt heel vaak. Volgende week wel een extra groei echo gepland. Mijn verloskundige zei nog; misschien maak jij wel grote baby’s. Ben zelf namelijk qua lengte een lange vrouw. 

20 weken echo was verder wel goed. 

Ik had dit ook! Mijn baby was met de geboorte uiteindelijk 3800 gram met 39 weken en 5 dagen. 
Elke echo was hij enorm groot volgens de metingen maar uiteindelijk geen reuze baby maar gewoon een flinke jongen. Ik ben zelf maar 1.62 en dus helemaal niet groot! 

Dit was bij ons ook zo en ivm mijn zwangerschapssuiker kreeg ik extra groei echo's. Maar qua lengte zijn wij allebei ook groot dus werd verder niks over gezegd 
Uiteindelijk ingeleid en is mijn dochter geboren bij 38+3. Ze woog en 3730 en was 50cm. Helemaal niet zo groot dus.
Nu mijn dochter bijna 1 jaar is zit zij qua lengte wel op de bovenste lijn in de curve qua lengte. Qua gewicht zit ze gemiddeld. Een lange slanke meid dus.  (9.1kg bij 78cm) 

Bij mijn zoontje schatte ze bij de 20 weken echo ook een grote baby, waardoor ik een suikertest moest doen (gelukkig negatief) en verder geen acties. Wel werd mijn buik grootte goed in de gaten gehouden (aantal cm van schaambot tot hoogte baarmoeder). Uiteindelijk had ik met 35 weken liggingsecho en toen werd hij weer groot geschat (toen op 3800 gram dacht ik) . Bloed geprikt en weer suiker test. Alles was goed, maar week later bleek ik toch zwangerschapsvergifiting te hebben en is hij met 36 weken geboren met 54 cm en ruim 4 kilo. Ik denk dat dit laatste wel los staat trouwens van een grote baby, want uiteindelijk betekent het dat de placenta minder goed werkt, maar qua gewicht/voedingsstoffen had hij dus meer dan genoeg gehad. 
Behalve zelf gezond eten heb je er niet zo veel invloed op. Rustig blijven en goed naar je lichaam luisteren dat helpt wel. Succes! 

Mijn baby werd ook als een reus omschreven, waarvoor steeds extra echo's en bloedonderzoek. Uiteindelijk geboren met 37+3 vanwege zwangerschapsvergiftiging. Ze woog toen 3850 gram. 
ze blijft lekker groot maar ik ben ook niet klein. 
in mijn familie worden allemaal flinke baby's geboren, geen houdt er iets aan over. 
Soms maken ze je ook onnodig onzeker met die echo's 

Alles tussen de 0-100 is nog steeds "normaal"of volgens de norm. Het betekent alleen maar dat je een grote baby heb ten opzichte van het gemiddelde, zeker als buik benen en hoofd in verhouding zijn, is er niets aan de hand. In het geval van het 97e percentiel, is slechts 3% van alle baby's groter. 
Onze dochter zat op p98, en is met 41 weken geboren 52cm en 4 kilo. Viel best mee, zeker voor de termijn. Is nu nog steeds heel lang en blijft op dezelfde lijn zitten. 

Terug
Bovenaan