20 weken echo gehad, een afwijking geconstateerd.

A

Anoniem

Guest
Hallo,

We hebben vandaag de 20 weken echo gehad en nu is er een afwijking gevonden.
Bij de navelstreng zijn 2 bloedvaten gevonden terwijl er 3 horen te zijn.
Nu heeft ons kindje een verhoogd risico op hart en of nierafwijkingen.
Voor zover ze vandaag konden zien is er (nog) niets ernstigs te zien maar Maandag moeten we naar het Radboud voor verder onderzoek.
Ze zei er wel bij dat er genoeg kindjes met deze afwijking geboren worden die toch gezond zijn.
Maar ja...... we maken ons toch wel zorgen!!!
Afwachten dus...

Moest het toch even kwijt.

Liefs mamavanHuub

Hoi mama van huub,
ik snap dat je het kwijt wild want zoiets valt natuurlijk koud op je dak.
ik had mijn 20 weken echo vorige week en ik was harstikke zenuwachtig.
ik hoop voor jou dat het toch allemaal goedkomt.
gr lisette

Wat is dat schrikken zeg!!!! Kan me goed indenken dat jullie je hele erge  zorgen maken.
Hopelijk valt het allemaal mee op maandag, ik duim voor jullie.

Miriam.

Hallo MamavanHuub

Ik ben nu 28 weken en 2 dagen zwanger  en bij de 20 weken echo is bij mij hetzelfde geconstateerd . Alleen is een navelstreng met 2 vaten geen afwijking   het is iets wat 1 op de zoveel x voorkomt . Het Nadeel is dat dit wel vaak samen gaat met afwijkingen en je een verhoogde kans hebt op... bijv triosomie 13 en nog een variant daarvan. Bij mij is er de dag erop weer een structurele echo gedaan om uit te sluiten dat er geen afwijkingen zijn en over 2 weken krijg ik een echo om te kijken of de kleine goed is gegroeid.

Toen ik dit te horen kreeg ben ik ook behoorlijk geschrokken en op internet gaan speuren naar verhalen . Als ze alles goed hebben nagekeken op afwijkingen zou ik me niet te veel zorgen maken want de kans dat er dan iets niet goed is is maar heel erg klein. De arts die mij de 2e keer heeft onderzocht heeft mij op mijn hart gedrukt mijn geen zorgen meer te maken omdat hier geen reden toe is . Het is de natuur soms onstaan er 2 vaten ivp 3 en heeft dir verder niks te betekenen .

Dit is ook geen reden om onder behandeling van een gynaecoloog te blijven . Ik mag gewoon bij de verloskundige onder controle blijven en zelfs thuis bevallen als ik dat wil .

Heb je een vervolgafspraak voor een extra echo ?

Groetjes Daniëlle

hallo mamma van huub,

onze jongste dochter had ook een navelstreng met 2.
en dat bleek pas bij de geboorte.
toen ze een week of 3 was moesten we even een echo laten maken van haar niertjes en alles is goed gebleken gelukkig.
er is ons toen direct verteld dat het kan dat er een afwijking zou zijn maar dat de kans erop heel klein zou zijn.
ik ben natuurlijk geen dokter,maar hoop wel dat je je er niet te veel zorgen om maakt.
veel succes bij verdere onderzoeken en hoop dat het bij jullie ook meevalt.

Hallo,

bedankt voor jullie reacties, en fijn om te horen dat het in de meeste gevallen allemaal goed komt.
maar het is toch wel even erg schrikken.
Als je hoort wat er aan de hand kan zijn dan hoor je ws de rest ook niet meer.
Maakte me ook wel erg druk maar ben vanmorgen bij de VK geweest en die heeft me ok weer gerustgesteld.
Ze zei ook dat als ze gisteren niets verontrustends hebben gevonden dat dan de kans klein is dat er echt wat aan de hand is.

maar we wachten maandag maar even af.

Groetjes mamavan Huub

Hoi Mama van Huub,

Kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent, ik wilde je even laten weten dat wij dit ook hebben gehad toen ik zwanger was van niels. Ik heb destijds extra echo's gehad, gewoon bij de vlsk gebleven en thuis bevallen.

Niels heeft een week of 6-8 weken na zijn geboorte een echo gehad van zijn nieren, maar er was niks afwijkends te zien. Hij is nu 3,5 en is een erg leuk en opgewekt kereltje.

Vaak lees je alleen de vervelende verhalen, dus hierbij nog een positief verhaal, die mogen ook weleens verteld worden.

Het klikt mischien raar, maar sta er niet teveel bij stil, geniet van je zwangerschap, je kan er toch niks meer aan veranderen, en de kans dat er iets niet goed is, is volgens mij niet al te groot. Ik heb er destijds helemaal nooit bij stil gestaan dat er iets ergs aan de hand was, ik ging er vanuit dat het ons niet zou gebeuren. Beetje naief misschien, maar er was niks meer aan te veranderen, dus volop genieten was het enige wat je kan doen.

Maar iedereen voelt uiteraard iets anders, sterkte en hopelijk gaat het bij jullie net als bij ons.

Gr Melani

Ik wou je even heel veel succes met je zwangerschap wensen en misschien is het toch niet zo erg als ze denken.Maar in elk geval probeer te genieten van je zwangerschap.

lfs nice

Terug
Bovenaan