20 weken echo - grote baby

<p>Hoi (aanstaande) mama’s, </p><p>Wederom vraag ik graag om jullie ervaringen: </p><p>Vanmorgen hebben wij gelukkig een prachtige 20 weken echo gehad. Alles zag er mooi uit, wat een opluchting en wat een mijlpaal weer! </p><p>De echoscopiste vertelde wel dat het een grote baby is. Ik ben momenteel 19+3 maar ze zei dat hij qua groei op 20-2 zit. De uitgerekende datum staat echter wel gewoon vast, omdat ik ovulatietesten heb gebruikt en dus heel zeker ben van wanneer de bevruchting heeft plaats gevonden. </p><p>Nu vroeg ik mij af, is dit iets om mij zorgen over te maken? Ik las op internet alweer dingen over zwangerschapsdiabetes etc.. </p><p>Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben? </p>

Je hebt gelijk dat dit de uitgerekende datum niet kan beïnvloeden. Iedere baby groeit namelijk tot 14 weken hetzelfde, daarna gaat iedere baby zijn eigen weg en is het niet meer mogelijk om een goede indicatie te geven. vandaar dat de termijnecho ook rond de 12 weken is altijd ;) Wij hebben geen ervaring met een grote baby, maar juist met een kleine baby. Heb bij deze tweede zwangerschap ook extra echo's gehad om de kleine meer in de gaten te houden, zodat ze weten wat we kunnen verwachten en of er ingrijpen nodig is. Hebben ze het daar met jou ook over gehad, over extra echo's? Want als ie te groot blijft, zou het kunnen dat ze hem/haar eerder willen gaan halen, omdat het anders voor jou en de baby niet meer verantwoord is met de bevalling. Voor zover ik weet niets om je zorgen om te maken, maar juist meer om te zorgen dat er dus geen complicaties kunnen ontstaan ;) Sommige baby's groeien gewoon harder dan andere. Sowieso is het ook een momentopname, iedere echo is weer anders. Het kan zijn dat hij/zij nu een heel stuk groter geschat wordt en met een volgende echo alles wel weer meevalt. Ook die metingen zijn geen exacte wetenschap, ze zitten er ook geregeld naast. Bij onze eerste zoon hadden ze bijvoorbeeld compleet gemist dat ie zo klein was, omdat het met de metingen elke keer redelijk gemiddeld uit kwam. En met de geboorte dus een beetje geschrokken dat ie zo klein was haha. Heeft verder trouwens geen invloed gehad, hij deed het verder prima. 

Hoi! Leuk hè, zo’n 20 weken echo ?.
Een grote baby hoef je je echt geen zorgen over te maken. Het zijn gemiddelden, er zijn nou eenmaal langere en minder lange mensen (niet dat een grote baby perse een lang persoon hoeft te worden, maar die variatie is er dus ook bij baby’s ?). Overigens kan het ook nog ‘bij trekken’. Onze baby lag op de 20 weken echo voor alles ook voor (het ene iets meer dan het andere, maar gemiddeld genomen zo’n weekje) en zit nu op / net onder het gemiddelde qua geschatte grootte en gewicht (37+5). Mocht je baby nou echt de hele zwangerschap heel groot blijven en ze schatten dat je rond de 40 weken een heel grote baby gaat hebben, zou het kunnen dat je wordt ingeleid (gaat dan vaak wel om écht grote kindjes die volgens mij wel meer dan een week ‘voor’ lopen). Maar dat is echt iets waar je nu niet over na hoeft te denken & een week ‘te’ groot is echt prima!
Fijne zwangerschap!

Nee hoor daar hoef je je écht geen zorgen om te maken.
Ik ben 37 weken zwanger van mn tweede kindje. Mijn eerste kindje woog 4400 gram bij geboorte, op de uitgerekende datum (terwijl ze dachten dat ze te klein zou zijn!!) Ze is gewoon thuis geboren, ik ben niet uitgescheurd/ingeknipt/geen enkele hechting. Dus een grote baby betekent niet perse een moeilijke bevalling! 
Nu wordt het gewicht van de baby extra gecheckt, en deze baby is ook weer groot..Ik ben nu 37+1, de baby wordt qua grootte geschat op 38+4! (toevallig vanochtend een echo gehad) Dus dat scheelt wel 10 dagen! 
Maar zolang de baby het gewoon goed doet, maakt het niks uit. Blijkbaar kan ik alleen grote baby's maken ofzo haha.
Ik heb tijdens beide zwangerschappen ook geen zwangerschapsdiabetes of andere klachten gehad omdat de baby's zo groot zijn. Dus maak je maar niet druk hoor :) 

Nee hoor daar hoef je je écht geen zorgen om te maken.
Ik ben 37 weken zwanger van mn tweede kindje. Mijn eerste kindje woog 4400 gram bij geboorte, op de uitgerekende datum (terwijl ze dachten dat ze te klein zou zijn!!) Ze is gewoon thuis geboren, ik ben niet uitgescheurd/ingeknipt/geen enkele hechting. Dus een grote baby betekent niet perse een moeilijke bevalling! 
Nu wordt het gewicht van de baby extra gecheckt, en deze baby is ook weer groot..Ik ben nu 37+1, de baby wordt qua grootte geschat op 38+4! (toevallig vanochtend een echo gehad) Dus dat scheelt wel 10 dagen! 
Maar zolang de baby het gewoon goed doet, maakt het niks uit. Blijkbaar kan ik alleen grote baby's maken ofzo haha.
Ik heb tijdens beide zwangerschappen ook geen zwangerschapsdiabetes of andere klachten gehad omdat de baby's zo groot zijn. Dus maak je maar niet druk hoor :) 

Hoi Paradise,

Ik heb ook met 19+3 de 20 weken echo gehad en kreeg ook te horen dat mijn kleine vent ''te'' groot is, de echoscopiste keurde het nog net goed (zag het door de vingers). Onze kleine vent was toen 25cm groot volgens de metingen. Ik ben nu morgen 26 weken en alles gaat super met de kleine man en mij, groeid goed, geen zwangerschapsdiabetis, etc. Ik zal me er niet druk om maken als ik u was.

Zou daar niet te veel aandacht aan besteden. Bij ons zeggen ze ook al telkens dat hij "te groot" en "te zwaar" is volgens het gemiddelde en desondanks werd ik plots 3 dagen achteruit gezet? 
Is allemaal maar een schatting... al gelezen van anderen waarbij de baby zogezegd "groot" is en als hij er uit komt gewoon het gemiddelde... Je ziet wel :) 

Hier werd de eerste zelfs 10 dagen verder geschat tijdens de 20 weken echo. Groeiecho's gekregen en alles. Komt er met 40 weken een perfect klein meisje van 50 cm en 3320 gram uit. Als het nodig is checken ze wel extra. Geen stress. 

Terug
Bovenaan