20 weken echo nou wel of niet in basisverzekering?

A

Anoniem

Guest
Volgens mijn verzekeraar wordt een echo bij 20 weken zwangerschap alleen vergoed als er een medische indicatie is, terwijl ik toch op diverse plekken heb gelezen dat de minister heeft besloten deze screeningsecho voor alle vrouwen op te nemen in de basisverzekering (ongeacht leeftijd en/of medische indicatie). Op de site van het ministerie van WVS kan ik het echter niet terug vinden, op de speciale site (www.denieuwezorgverzekering.nl) staat het voor mij onvindbaar en het daarop genoemde infonummer van postbus 51 wist ook van niets. De verloskundige verwijst me naar de verzekeraar. Weet iemand hoe dit nou zit? Als het inderdaad opgenomen is in de basisverzekering (zoals bijvoorbeeld hier te lezen is: www.nos.nl/nos/artikelen /2005/10/art00008006056C.html (zonder spatie dan natuurlijk)wil ik natuurlijk de verzekeraar om de oren slaan met een paar onderbouwende links...

Ik weet dat het onderwerp al eens is aangesneden ergens op dit forum, maar kan het niet meer terug vinden... Ik heb mijn vraag ook gepost op de fora van Kassa en Radar, ik wil het erg graag weten. Want eigenlijk ben ik er stiekem van overtuigd dat ik gewoon afgescheept wordt door mijn zorgverzekeraar! Weet iemand van jullie hier meer van?

groeten, Nynah

Ik weet vrijwel zeker dat zonder medische indicatie de 20 weken echo niet wordt betaald door je zorgverzekeraar. Het handigst is om dit na te vragen in het ziekenhuis zelf. Zij weten dat soort dingen altijd precies. En je zorgverzekeraar zal denk ik niet over liegen als ze verplicht zijn dit te vergoeden in de basisverekering, al is het alleen mar omdat ze anders heeeeel veel gezeik krijgen. Maar ik zal er maar niet op rekenen. Het zat daarvoor niet in het ziekenfonds en ook niet in de meest goedkope ziektekostenverzekering.

groetjes,
Wietske

Ah ik lees nu net dat he wel vergoed wordt. Nou goed nieuws dus! Je zal echter we nog steeds moeten worden doorverwezen.

hoihoi,

Er gaan inderdaad verschillende verhalen de ronde over die 20 weken echo. Hier de versie die ik van mijn verloskundige heb.
Het klopt dat de echo met 20 weken nu in het pakket zit, alleen verschilt het per regio of je in aanmerking komt of niet. Dit omdat ziekenhuizen er natuurlijk spreekuren voor vrij moeten maken, en er personeel voor moet zijn. (dit hoeft niet perse een gyneacoloog te zijn, maar wel iemand met veel ervaring).
Aangezien het ziekenhuis hier er nog druk mee bezig is, kom ik er nu nog niet voor in aanmerking, maar dat kan bij de volgende controle wel het geval zijn.

Groetjes Rianne
19w6d

HOI,

Ik heb gister de 20 weken echo gekregen en die wordt gewoon vergoedt. De gyn in het ziekenhuis was verbaast dat veel verloskundigen zwangere vrouwen niet doorsturen. Ze zei ook dat iedereen recht heeft op een 20 weken echo vanaf 1 januari. Gelukkig is mijn verloskundige niet zo flauw en kreeg ik meteen verwijskaart. Niet dat ze er blij mee was maar ze is het verplicht omdat de ministerie het besloten heeft!

gr
Marielle
20w1d

Vreemd,ik ben gisteren naar de vlk geweest en die zei dat het er nog niet door was de 20 weken echo met vergoeding.
Hoe zit het nu?
Ik zal eens een mailtje naar mijn zorgverzekeraar VGZ sturen.

Peggy

Ik heb donderdag de 20 weken echo gehad en de echoscopiste zei eigenlijk ook dat er nog heel veel onduidelijkheid is over de vergoeding dus ik heb er ook nog echt geen flauw idee van of het nu wel of niet vergoed wordt; ik krijg de rekening gewoon thuis en dan maar indienen bij de verzekering. Het kost ongeveer rond de 30 euro dus ik zal er niet echt wakker  van liggen als ik het wel zelf moet betalen maar het is wel jammer dat het allemaal niet wat duidelijker geregeld is. Door de verloskundige wordt gezegd dat het wel zo is en het ziekenhuis zegt weer van niet. Je mag het in ieder geval laten doen, ongeacht doorverwijzing of niet maar verder is het allemaal nog erg onduidelijk.

Groetjes,
Maron                          

Ik heb gisteren een brief met een afspraaksbevestiging voor de 20  weken  echo gekregen van het ziekenhuis. Daar staat in: "Voor de 20 weken echo geldt dat deze (op dit moment) niet vergoed wordt door de meeste verzekeraars. Recent heeft de minister van VWS besloten dat dit onderzoek in de basisverzekering wordt opgenomen; het is alleen nog niet bekend vanaf wanneer. Tot die tijd kan het zijn dat u het onderzoek niet vergoed krijgt door uw verzekering."

Dit komt overeen met wat de verloskundige me verteld had. Zij raadde me aan om contact op te nemen met  mijn verzekeraar om te vragen of ik het vergoed kon krijgen. Kennelijk vergoeden sommige verzekeraars de 20 weken echo (zonder medische indicatie) wel, en andere niet.  Ze vertelde ook dat een van de knelpunten is, dat er nog geen standaardtarieven voor de 20 weken echo vastgesteld zijn. Als ik het zo lees, kunnen de tarieven inderdaad aardig varieren, in mijn geval gaat  het namelijk EUR 122,43 kosten. Dat is in een universitair ziekenhuis. Blijkbaar kan het veel goedkoper, als ik het berichtje van Maron  zo lees.

Groetjes, mfp

Terug
Bovenaan