20 weken echo nou wel of niet in basisverzekering?

Hallo,

Ik vind dit echt allemaal zo'n raar gedoe met die 20 weken echo!!
In december 2005 heb ik mijn vk gevraagd of ik zo'n echo kreeg, dat kon wel maar dan moest ik die zelf betalen.(ongeveer 120 euro)
Ik januari 2006 moets ik weer naar de vk en ik dacht ach vraag het gewoon nog een keer, en wat dacht je nu krijg ik de echo wel vergoed!
Ik weet ook niet meer welk verhaal er nu waar is en wat niet, ik denk dat er nog een hele hoop onduidelijk is.

Groetjes Annemiek
17w1d

Nou ik hoop maar dat de echoscopiste er niet alteveel naast zit dan want ik ben er zo vanuit gegaan dat ik die echo vergoed zou krijgen dat ik verder niet meer bij de verzekering heb geïnformeerd of ik hem vergoed krijg en 120/130 euro vind ik wel erg veel geld als ik dat dan toch zelf moet betalen :)
Jammer hoor dat er nog zoveel onduidelijk is wat dat betreft, mijn verloskundige heeft het toen eigenlijk heel makkelijk gezegd van , je kan die echo laten doen want die wordt vergoed per 1 januari ..... Dus dat wordt toch nog ff afwachten of dat wel echt zo is dan.

Groetjes,
Maron

Hier mijn versie van de 20 weken echo!!!
De 20 weken echo zit in het basispakket. Je moet wel een brief/verwijzing kunnen overleggen met gyn/ziekenhuis. Maar de vk moet je sowieso die verwijsbrief uitschrijven, ook zonder medische indicatie. Ik ben verzekerd bij Menzis(Amicon), ik heb wat voorheen compact pakket heette. Dus het"goedkoopste" pakket.
De 20 weken echo wordt vergoed...MAARRRR het bedrag van die echo gaat WEL van je no-claim korting af, waar iedereen recht op heeft. Die no-claim korting is volgens mij 255 euro per jaar. Ik heb geinformeerd bij het ziekenhuis wat een echo kost.......dat is 259 euro!!!
Vorig jaar is die no-claim regel ingegaan, dus ik zou eens informeren hoeveel no-claim je hebt overgehouden van het afgelopen jaar.
Ik weet wel dat bijv.kosten voor bevalling in ziekenhuis(medische redenen) en kraamhulp niet van je no-claim gaan, wel medicijngebruik, maar bijv weer geen ha kosten.
Even een gepuzzel met uitzoeken, maar dat zijn we onderhand wel gewend, qua verzekeringen!!
Suc6

Groeten Helga
19wk 6dg
juni 2006 forum

hoi hoi

Bij mij word hij ook vergoed. De vk moest me wel daarvoor doorverwijzen, ze doen dat zelf niet. Ik ben bij het groene land verzekerd, maar de vk zei dat hij dus wel vergoed word bij elke instantie in het basispakket. Ze stimuleren het trouwens niet...ik moest er zelf om vragen.

liefs janine

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mijn verloskundige is het probleem niet, die wil me best een doorverwijzing voor de echo geven. Mijn zorgverzekeraar zegt echter: geen medische indicatie is geen vergoeding. Nou ben ik sowieso van plan om met ongeveer 25 weken een 3D/4D echo te gaan doen, dus wat dat betreft is het (voor mij) nou ook weer niet een ramp als ze niet vergoeden, maar de regels op dit gebied zijn ZO verschrikkelijk onduidelijk. En dan wil ik gewoon weten hoe het zit. Het is toch te raar voor woorden dat iedereen dezelfde basisverzekering heeft en de één het wel vergoed krijgt en de ander niet? Op het Tros Radar forum heb ik ook een reactie gekregen waar een dingetje in staat wat ik uit wil zoeken. Ik heb al een uurtje of twee dingen uitgezocht op internet, maar daar kwam ik helaas niks verder mee, misschien dat dit iets is.Ik laat jullie weten hoe het afloopt!

groeten, Nynah

hallo allemaal, hier is de link naar het ministerie volksgezongheid
ga naar
www.minvws.nl/kamerstukken/cz/2005

en dit moet er nog achter :   /antwoorden op kamervragen van buijs en  vietsch over wijzingingen in het zorgverzekering.nl
waar een spatie is moet een streepje
het is met verwijzingbrief van de vk zonder medische noodzaak het heet daarom ook screeningsecho.

nanda1977

helaas niet zwanger maar voor iemand anders uitgezocht.

Terug
Bovenaan