20 wkn echo ipv nipt

Kunnen ze op de 20 weken echo ook controleren of een kindje down, Edwards of patau heeft? We willen de nipt test waarschijnlijk zonder nevenbevindingen laten uitvoeren, maar als ze ook voor deze syndromen kunnen controleren op de 20 weken echo twijfel ik of we de NIPT niet beter kunnen laten...

Nee, helaas. 1 van de kenmerken bij een kind met syndroom van down is dat ze in 50% van de gevallen een hartafwijking hebben. Die zouden ze wel kunnen zien met de 20 weken echo. Dan kan je er zelf voor kiezen of je het verder wil laten onderzoeken. Die andere 2 het Edwards of Pateusyndroom dan is er wel meer mis met een kind, en zijn ze vaak niet eens levensvatbaar.

Dus als je zo goed als zeker wil weten dat je kind gezond is moet je de nipt doen. En anders kan je ook alleen de 20weken echo doen. Maar weet dan wel dat er kinderen geboren zijn waar er bij de 20 weken echo geen afwijkingen zijn gevonden, maar wat wel kinderen met syndroom van down zijn.

Ik heb 2x de nipt test met nevenbevindingen gedaan. Puur voor mijn zekerheid. Je hoeft er toch alleen bloed voor te laten prikken en ja betalen. Maar dat had ik er voor over ?

Zoals al eerder gezegd kunnen ze dat helaas niet op de 20 weken echo zien. Ik heb in het begin ook getwijfeld met wat ik wel en niet wilde weten maar uiteindelijk toch gekozen voor NIPT test met nevenbevindingen en de 20 weken echo. 
Nevenbevindingen zouden volgens mijn VK niet veel voorkomen maar ja mocht er wel wat uit komen ga je je natuurlijk druk maken.
Toevallig gisteren de 20 weken echo gehad. Daar bekijken ze het kindje echt van top tot teen. Hersentjes, alle organen, en of alles op de juiste plek zit. Kijken of alle vingertjes en teentjes aanwezig zijn.

Ze kunnen het vaak wel zien op de 20 weken echo. Zeker door veel voorkomende afwijkingen. Bij 20 weken kijken ze naar het hartje en dat kan bij down. Maar ook naar de nek die kan ook afwijken.
Patau en edward zien ze zeker bij de echo te zien door de grotere afwijkingen. Bij down kunnen ze het wel missen bij 20 weken.
Het is je eigen keuze. De nipt geeft ook geen 100% zekerheid. En daarnaast kan het ook een valse uitslag geven en blijkt er niks te zijn en heb je veel stress. Omdat afwijking dan in placenta kan zitten maar niet bij kindje. Ik zou goed lezen op de site over de nipt en met je verloskundige over hebben om zelf tot een keuze te komen.
Je kunt ermee dingen vroeger uitsluiten maar veel kinderen met een beperking worden geboren door zuurstofgebrek of virussen of door pech zonder dat daar een syndroom aan gekoppeld is. Of het syndroom is nog onbekend en daardoor niet gekoppeld aan de nipt. Dus 100% zekerheid krijg je nooit!

Terug
Bovenaan