20 wkn echo ipv nipt

Zelf doe ik sowieso de nipt omdat het erg vroeg kan. Bij 20 weken pas afscheid moeten nemen als het toch fout is lijkt me erg moeilijk. (Altijd moeilijk, maar hoe later hoe groter de baby en hoe meer je eraan gehecht bent). Je voelt de baby dan ook al…

Na 11 weken is het afbreken van een zwangerschap echt wel minder ingrijpend dan na 20 weken nog. En als ze bij de 20 weken echo wat zien zullen ze evengoed bloedonderzoek en vruchtwaterpuncties gaan doen. Je stelt het alleen uit tot een punt waarop het vele malen ingrijpender is.

Persoonlijk zou ik (weer) voor de nipt gaan. Eerder duidelijkheid in wat er aan de hand is. Bij ons waren de echo's steeds erg goed maar onze dochter bleek toch echt het edwardssyndroom te hebben. Er zijn wel uiterlijke kenmerken, maar een echo geeft daar nog steeds niet altijd duidelijkheid in. Toen onze dochter met 18 weken geboren werd was duidelijk te zien dat ze de gebalde vuisten had die bij het syndroom horen, maar die waren op geen enkele echo goed zichtbaar geworden. Met een echo is gewoon veel te missen. Dat gaven ze bij ons in het ziekenhuis ook aan. De vraag die je jezelf moet stellen is wat doe je met het resultaat uit zo'n test of echo. Ga je ernaar handelen om de zwangerschap te beëindigen of draag je de zwangerschap hoe dan ook uit. In geval van het laatste zou je de keuze voor een nipt kunnen overslaan.

Terug
Bovenaan